کد مطلب: ۷۵۱۰۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرعت اینترنت موبایل در ایران ۷ پله سقوط کرد!

سرعت اینترنت موبایل در ایران 7 پله سقوط کرد!

امروز وب سایت اسپیدتست که مرجع وزارت ارتباطات برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت است و همواره وزیر ارتباطات از اطلاعات آن برای اثبات رشد سرعت اینترنت استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که سرعت اینترنت موبایل در ایران در یک ماه اخیر سقوط 7 پله‌ای را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخلاف ادعای وزیر ارتباطات که اختلالات و کندی اینترنت را رد می‌کند و وعده افزایش کیفیت اینترنت را می‌دهد، امروز وب‌سایت اسپیدتست کاهش 7 پله‌ای سرعت اینترنت موبایل در کشور را گزارش کرده است.

به گزارش اسپیدتست، جدیدترین گزارش این وب سایت نشان می‌دهد در آخرین ماه ۲۰۲۲ میلادی (دسامبر) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۶.۷۴ و میانه اینترنت ثابت آن ۷۵.۱۸ مگابیت بر ثانیه است.

این درحالی است که ماه قبل از آن (نوامبر) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۹۷ و اینترنت ثابت جهان ۷۴.۵۴ مگابیت برثانیه بوده است. به عبارت دیگر در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنتی موبایل و ثابت جهان رشد کرده است.

طبق رده بندی این وب‌سایت میانگین سرعتی اینترنت موبایل ایران در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی ۳۹.۳۲ و میانه سرعت اینترنت ثابت ۱۱.۶۶ مگابیت برثانیه بوده است. ایران در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل با ۷ پله سقوط در رده ۵۵ قرار دارد.

اپراتورهای موبایل به ورشکستی نزدیک می‌شوند؟

با این این کاهش کیفیت اینترنت در چهار ماه گذشته موجب اعتراض بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها در کشور شده‌ است. مسئولان به ویژه وزارت ارتباطات در این چند ماه وعده‌های فراوانی را برای بهبود کیفیت و سرعت اینترنت داده‌اند. اما همچنان وضعیت اینترنت در حال بدتر شدن است.

از سوی دیگر بیش از چهار ماه است که از اعمال محدودیت برای دو پلتفرم‌ خارجی یعنی اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد؛ در این مدت، بسیاری فعالان بارها به مشکلات و ضررهای ناشی از محدودیت دسترسی به اینترنت برای کسب‌و کارهای مجازی اشاره کرده‌اند و حتی اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت هم اعلام کردند در این مدت خسارت‌های کلان دیده‌اند و حتی طبق برخی برآوردها خطر ورشکستگی تعدادی از آن‌ها مانند رایتل را تهدید می‌کند.

حالا به نظر می‌رسد که با سقوط 7 پله‌ای اینترنت موبایل در کشور، ادعای ورشکستی اپراتورهای موبایل می‌تواند به حقیقت بپیوندد.

براساس گزارش‌ها، مدیر عامل این شرکت به رئیس سابق سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در شبکه‌های اینترنت کشور، این شرکت در اثر افت شدید ترافیک دیتا که حدود ۳۰ درصد می‌شود، متحمل ضرر و زیان ۲۵ درصد درآمدی در حد ۱۰ میلیارد تومان در ماه شده است.

در نامه دیگری که منتسب به شرکت شاتل است گفته شده حوادث اخیر در کشور و به دنبال آن ایجاد محدودیت‌های گسترده در دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و بسیاری از وب‌سایت‌ها و آدرس‌های اینترنتی تأثیر بسیار جدی بر مصرف پهنای باند و درآمد شرکت رایتل داشته است.

میزان پهنای باند اینترنت این شرکت بیش از ۶۰ درصد و درآمدها بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. البته به جز هزینه‌های مستقیم پهنای‌باند هزینه‌های دیگر این شرکت که حدود ۸۰ درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود، همچنان ثابت مانده یا با تورم کشور رو به افزایش است.

اینترنت ثابت تنها یک پله صعود کرد

از سوی دیگر همزمان با سقوط بی‌سابقه سرعت اینترنت موبایل طی یک ماه اخیر، سرعت اینترنت ثابت تنها یک پله صعودی بوده است. طبق رده بندی این وب‌سایت جایگاه کشور در رده بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت ثابت یک پله رشد و رده ۱۴۴ اعلام شده است.

با وجود صعود یک پله‌ای اینترنت ثابت باز هم از آنجایی که برنامه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از ابتدای کار خود، توسعه اینترنت ثابت کشور بوده‌ است، این صعود یک پله‌ای نمی‌تواند جزو دستاورد‌ها قرار بگیرد. چراکه با وجود این نیز گزارش‌ها در روزهای گذشته نشان می‌دهد که حوزه ثابت هم دچار اختلالات جدی بوده است.

همچنین، چند ماه پیش بود که وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که «چرا کاربران صعود رتبه اینترنت ایران را حس نمی‌کنند؟» گفت:« طبق آخرین اعلام سایت اسپیدتست، سرعت اینترنت سیار و ثابت ایران نسبت به ماه قبل ارتقا داشته است. البته این سرعت، سرعتی نیست که مردم تجربه می‌کنند. اما چون براساس همین معیار اینترنت جهانی را مقایسه می‌کند، از جهت ارتقای رتبه کشور قابل استناد است. وگرنه سرعتی که مردم تجربه می‌کنند خیلی کمتر از این است.»

این درحالیست که سرعت اینترنت هر روز در ایران به نظر کندتر می‌شود و به‌رغم همه اعتراض‌ها و شکایت‌ها از این موضوع، به نظر می‌رسد که مسئولان تاکنون برای رفع مشکلات آن تلاشی نکرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.