کد مطلب: ۷۵۰۷۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اینترنت در مناطق مختلف تهران قطع شد؟/ افزایش اختلالات در ترافیک اینترنت کشور!

اینترنت در مناطق مختلف تهران قطع شد؟/ افزایش اختلالات در ترافیک اینترنت کشور!

با وجود اینکه رئیس جمهور روز گذشته دستور فوری برای رسیدگی به وضعیت اینترنت کشور داد، اما امروز بسیاری مشترکان اینترنت ثابت از قطعی و اختلال گسترده خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که رئیس جمهور روز گذشته خواستار رسیدگی به وضعیت اینترنت کشور شد، اما امروز اینترنت مشترکان ثابت به ویژه با قطعی‌های چند ساعته و اختلال در ترافیک اینترنت روبه رو شدند و پیگیری‌ آن‌ها راه به جایی نمی‌برد.

بنابر گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی اینتر‌نت ثابت، به ویژه مخابرات در اکثر مناطق کشور به ویژه پایتخت از ساعات ابتدایی صبح امروز قطع شده است و اپراتورهای مربوطه نیز پاسخی به مشترکان نمی‌دهند.

با وجود این، امیر محمدزاده لاجوردی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور شب گذشته اعلام کرد که «دقایقی پیش شاهد افت ترافیک یکی از مراکز IXP کشور بودیم که توسط همکارانم این مشکل مرتفع گردید.»

اختلال در اینترنت

اما با توجه به گزارش‌های کاربران امروز هم کاربران اینترنت شاهد اختلال در ترافیک داخل کشور هستند و کندی اینترنت همچنان احساس می‌شود.

دستور رئیس جمهور به خودش!

این قطعی درحالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز گذشته با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در زندگی و کسب و کار مردم، از وزیر ارتباطات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند. اما به دنبال این دستور اختلالات اینتر‌نت در یک روز گذشته نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایشی بوده است!

همچنین، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس در این باره گفت: «گله‌مندی و انتقاد رئیس جمهور از وزیر ارتباطات در خصوص مشکلات و کندی اینترنت، نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود، زیرا این اتفاقات و محدودیت‌های چند ماه اخیر به استناد مصوبات شورایی رخ داد که رئیس جمهور در راس آن قرار دارد و در چنین شرایطی که خود ایشان منتقد هستند، ما باید وضعیت اینترنت را از کجا پیگیری کنیم؟»

در یک هفته اخیر نیز برخی از نمایندگان مجلس خواستار بازگشت شرایط عادی اینترنت شدند، اما براساس گفته رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با عادی شدن شرایط به طور مکرر از مسوولان مربوطه درخواست شده که اینترنت را بهبود بخشند و یا حداقل به وضعیت سه ماه و اندی قبل برگردانند، اما متاسفانه تا کنون این درخواست آن‌ها مورد اجابت قرار نگرفته است.

مشکلات اینترنت چه ثابت و چه همراه، در چند ماه اخیر به اوج خود رسیده است، تا جایی که حتی نمایندگان مجلس هم خواستار اصلاح وضعیت اینترنت شده‌‌اند. اما به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت ارتباطات قصدی برای بهبود وضعیت اینترنتی که امروزه نقش بسزایی در زندگی روزمره شهروندان و کسب‌وکارها بازی می‌کند، ندارند.

آسیب‌هایی که اختلال طولانی مدت اینترنت به‌وجود می‌آورد

در آن سوی ماجرا مدتی است که تنها شرکت مخابرات به بهانه‌های کاهش درآمد و زیان‌دهی اقدامات عجیبی انجام می‌دهد که در نهایت آسیب آن به مشترکان وارد می‌شود. تا جایی که برخی از مشترکان ادعا کردند که در صورت استفاده از اینترنت مخابرات ارتباطاتشان با برخی از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها قطع می‌شود.

در مرداد 1401 بود که اختلال در سیستم مخابرات مشکلات فراوانی را برای کسب‌وکارها به‌وجود آورد. به‌عنوان مثال اختلالات اینترنتی مخابرات در برخی موارد باعث شد برخی دستگاه ‌های کارتخوان نیز با قطع روبه‌رو شوند. در نتیجه بسیاری از خریدها در آن روز با پول نقد صورت می‌گرفت.

بررسی‌های آماری حاکی از آن است که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد خریدهای خرد از دستگاه ‌های کارتخوان یا به شکل اینترنتی انجام می‌‌شود و اختلال باعث سردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی و مشتریان می‌شود.

مطمئنا قطع اینترنت آسیب قابل‌توجهی می‌تواند به معاملات کسب‌و‌کارها بزند. اگرچه نمی‌‌توان رقمی دقیق درباره این موضوع اعلام کرد، اما اگر این اختلال باعث شود ۳۰ تا ۵۰ درصد از معاملات روزانه لغو شود، بنگاه‌‌ها با زیان قابل‌توجهی مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر مشکلات مخابرات هم مدتی‌ است که به اوج خود رسیده، از یک طرف افزایش هزینه‌های نگهداری و واگذاری خطوط، حالا هم براساس گزارش برخی از کاربران، ارتباطات بسیاری از سایت‌ها با شبکه اینتر‌نت این شرکت روزانه دچار اختلال می‌شود. به‌طوری که در حال حاضر فعالیت روزمره کسب‌وکارها را به مشکلات اساسی مواجه می‌کند و در پی آن خسارت‌های بعضا جبران ناپذیری را وارد خواهد کرد.

این در حالیست که بارها کارشناسان پیرامون اختلالات اینتر‌نت هشدار داده‌اند؛ چراکه این موضوع می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به کسب‌وکارهای کوچک و خانگی وارد کند. همچنین وابستگی بالای زندگی امروز افراد به اینتر‌نت، این فناوری را تبدیل به بخش جدا ناپذیر کارها و روزمره ایشان کرده است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتارپ و تکنولوژی را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم را عصبی کنید تا ببینید آخرش چی میشه

  • ناشناس

    آقای رئیسی باید جواب مردم را روزی که دیر نیست بدی

  • احسان

    من مشترک اینترنت مخابرات هستم و ده روزه ک اینترنت قطعه،با پشتیبانی تماس میگیرم یک صدای ضبط شده میگه در حال رفع اختلال هستیم و صبور باشید،مدت زمان بسته ام بزودی تموم میشه در حالی ک بیشتر از 30 درصد حجم رو بخاطر این قطعی ها نتونستم استفاده کنم