کد مطلب: ۷۸۰۸۵۸

مدیرعامل فناپ در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

حضور فعالان اکوسیستم نوآوری در اتاق بازرگانی چه تاثیری در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد؟

حضور فعالان اکوسیستم نوآوری در اتاق بازرگانی چه تاثیری در توسعه اقتصاد دیجیتال دارد؟

مدیرعامل فناپ: حضور افرادی از اکوسیستم نوآوری در اتاق بازرگانی برای نزدیک شدن صنعت به اکوسیستم نوآوری است و این اتفاق برای بخش سنتی رقابت‌پذیری، توسعه بهره‌وری و ماندگاری در بازار و برای بخش نوآور نیز بزرگ شدن سهمش از اقتصاد کشور را به‌دنبال دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تهران روز شنبه، 20 اسفند 1401 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. این انتخابات با برنده شدن فهرست «ائتلاف برای فردا» به پایان رسید و هر ۴۰ نفر کاندیدای حاضر در این فهرست، بر کرسی‌های اتاق بازرگانی تهران خواهند نشست که از بین این افراد محسن بهرامی ارض اقدس، افشین کلاهی، شهاب جوانمردی، علیرضا کلاهی، فرزین فردیس و مازیار نوربخش در حوزه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند.

سهم اقتصاد دیجیتال از کیک اقتصاد کشور چقدر است؟

شهاب جوانمردی، مدیرعامل گروه فناپ و برگزیده دهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تهران پیرامون اهداف و منافع حضور افراد سرشناس از اکوسیستم نوآوری در اتاق بازرگانی تهران به تجارت‌نیوز گفت: اولین هدف حضور نمایندگان اکوسیستم در اتاق بازرگانی که در دوره قبل محقق شد، تثبیت بخش اقتصاد نوآور یا همان اقتصاد دیجیتال در فضای کسب‌وکاری و اقتصادی کشور است.

او ادامه داد: اصولا مجموعه‌ها، اصناف و تشکل‌هایی که در اتاق نماینده‌ای ندارند، حجم و اهمیت فعالیت‌شان به‌قدری نیست که بخواهند نماینده‌ای در اتاق داشته باشند؛ چه برای چانه‌زنی با سیاستگذار برای دفاع از حقوق مجموعه و چه برای تهسیل فرآیند و توسعه کسب‌وکارشان.

جوانمردی ضمن اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات نیز هدف اساسی بزرگ‌تر کردن سهم حوزه اقتصاد دیجیتال از سهم تولید ناخالص داخلی کشور است، بیان کرد: همچنین سعی داریم با معرفی هرچه بیشتر امکانات، توانمندی‌ها و فرصت‌های بخش نوآور و جدید به لایه‌های سنتی و بدنه پیشینه اقتصاد کشور که بخش جدی‌تر تولید ناخالص داخلی است بتوانیم هم سهم بخش اقتصاد نوآوری را بیشتر کرده و اشتغال در این حوزه را افزایش دهیم، هم با کنارهم قراردادن این دو بخش، بهره‌وری و رقابت‌پذیری را در لایه‌های سنتی‌تر اقتصاد بالا ببریم.

تسهیل چانه‌زنی‌ها به نفع بخش خصوصی

به عقیده این برگزیده اتاق بازرگانی یکی از وظایف اصلی اتاق حمایت از اعضا برای تسهیل و چانه‌زنی در قانونگذاری‌هایی است که بتواند به نفع بخش خصوصی باشد.

او همچنین با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه آینده اعضای برگزیده افزایش سهم بخش اقتصاد دیجیتال از کیک اقتصاد کشور و در واقع بزرگ‌تر کردن این حوزه است، گفت: این اتفاق به‌نوعی کمک به سیاستگذاری و تهیه اسناد بالادستی و پیشنهاد رویه‌های سیاستی به سیاستگذار به‌منظور تحریک تقاضا است. یعنی آشناترکردن و متقاعدکردن بخش سنتی برای استفاده از محصولات نوآورانه و رویکردهای اقتصاد نوآوری.

او همچنین افزود: اتاق بازرگانی همچنین به شرکت‌های استارتاپی کمک می‌کند تا جایگاه مناسب خود را در زنجیره اقتصادی کشور پیدا کنند. از طرفی اتاق‌های بازرگانی فعالیت‌های کسب‌وکاری شرکت‌ها مانند مسائل مربوط به بیمه، مالیات، مسائل قضایی و امثال آن را تسهیل می‌کنند.

به گفته شهاب جوانمردی همه این تصمیمات برای نزدیک شدن صنعت به اکوسیستم نوآوری است و این اتفاق برای بخش سنتی رقابت‌پذیری، توسعه بهره‌وری و ماندگاری در بازار و برای بخش نوآور نیز بزرگ شدن سهمش از اقتصاد کشور را به‌دنبال دارد.

جوانمردی درباره آینده سرمایه‌گذاری‌ها در اکوسیستم نوآوری و سهم بخش سنتی بازار بیان کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند توسط شرکت‌های سنتی‌تر انجام شود تا بتوانند بهره‌وری خود را بالاتر ببرند. یعنی در آینده سرمایه‌گذارهایی که صرفا بخواهند برای سود وارد اکوسیستم شوند به مرور کمتر و کمتر خواهند شد.

او در پایان خاطرنشان کرد: باید این را هم بدانیم که اتاق محلی برای تزریق سرمایه نیست. اتاق تنها امکان همنشینی و ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف اقتصاد را میسر می‌کند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.