کد مطلب: ۳۳۸۰۵۷

تجارت‌نیوز در گفتگو با عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها بررسی می‌کند:

سهم فضای مجازی از بودجه سال ۹۸

سهم فضای مجازی از بودجه سال 98

سهم فضای مجازی از بودجه سال 98 چقدر است؟ کاهش سرعت افزایش بودجه فضای مجازی ریشه در چه دارد؟ عادل طالبی کارشناس حوزه کسب‌و‌کارهای آنلاین پاسخ می‌دهد.

صبح امروز، چهارم دی ماه سال 97، لایحه بودجه سال 98 توسط رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد. اما در این لایحه سهم فضای مجازی چقدر بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در لایحه بودجه در نظر گرفته شده برای هزینه‌‌ها و ایجاد و توسعه زیرساخت مرکز ملی فضای مجازی کشور 45 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با میزان آن در سال 97 حدود 90 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که بودجه مربوط به این دستگاه در سال 97 در مقایسه با سال 1396 حدود 700 درصد یعنی هشت برابر افرایش یافته بود.

کاهش سرعت افزایش بودجه اختصاصی به فضای مجازی در حالی‌ست که وزیر ارتباطات در توییتر خود نوشت: «امروز و در صحن علنی مجلس، رئیس‌جمهور از لزوم شفاف‌سازی در بودجه و ضرورت توسعه دولت الکترونیک سخن گفتند و نقادان را به نقادی و افکار عمومی را به حمایت از اصلاحات ساختاری دعوت کردند. در پاسخ به این دعوت به عنوان عضو کابینه پیش‌قدم می‌شوم.»

در همین حال دلیل کاهش سرعت افزایش بودجه فضای مجازی ریشه در چه دارد؟

عادل طالبی، بنیان‌گذار تیزلند و یکی از کارشناسان حوزه استارتاپ‌ها در تحلیل این موضوع دو رویکرد متفاوت دارد. وی عنوان می‌کند: لزوما کاهش همیشه بد و افزایش همیشه خوب نیست. در این مورد باید تمام فعالیت‌ها را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم بودجه پارسال به چه شکلی خرج شده است. البته یک موضوع دیگر هم وجود دارد که نیاز به بررسی دارد. تاکید من در نحوه خرج کردن این بودجه است. زمانی که بودجه‌ای اختصاص داده می‌شود، باید نوع خرج کردن و محل هزینه‌کرد آن هم مشخص شود؟ برای مثال معاونت علمی ریاست جمهوری، قسمتی از بودجه پارسال را به شرکت در نمایشگاه‌های خارج از ایران (از جمله در آلمان و…) اختصاص داد. باید بررسی کرد و دید دستاورد ما از شرکت در این نمایشگاه چه بود؟ بودجه VCها کجا رفت؟ کجا خرج شد؟ به چه کسانی چه مبالغی داده شد؟ چه کردند؟ چه نتایجی به همراه داشته است؟

طالبی ادامه می‌دهد: باید بررسی کنیم و ببینیم با بودجه‌ها تا به امروز چه گام‌های مثبتی برداشته‌ شده است؟ اگر نتایجی منطقی و اصولی نیافتیم، به نظرم کاهش بهتر از افزایش است. چرا که نوعی دور ریختن سرمایه ملی در پس پرده آن دیده می‌شود.

طالبی در ادامه اما به موضوع بسیار مهم‌تری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: البته فراموش نکنیم شفافیت تخصیص و خرج بودجه در این بخش این اجازه را به ما می‌دهد که تمام مسائل این حوزه را بررسی کرده، انتقاد کنیم و نظر بدهیم. فراموش نکنیم در بین بسیاری از حوزه‌هایی که از بودجه عمومی ردیف‌هایی به آن اختصاص می‌یابد، حوزه IT و وزارت ارتباطات شفاف‌ترین و بهترین محل تخصیص بودجه است. چرا که به هر حال تحت هر شرایطی، هر بودجه‌ای در فضای آی‌تی دستاوردی با خود به همراه داشته و دارد. در مواردی کمتر و در برخی موارد بیشتر.

وی تصریح می‌کند: سوال اصلی من این است که این کاهش سرعت در اختصاص بودجه چرا در بخش ICT که گزارش‌های شفافی دارد، اتفاق افتاده است؟ چرا از بودجه سازمان‌هایی با عملکرد غیرشفاف کم نشده است؟ چرا بودجه را از موارد دیگر و هزینه‌های عجیب و غریبی که در بخش‌های دیگر با تخصیص بودجه اختصاص می‌دهند، کم نمی‌کنند؟

وی همچنین می‌گوید: سوال این است که چرا از بودجه مراکزی مانند وزارت ارتباطات که کاملا شفاف هستند، کم می‌کنند اما بودجه‌های غیرقابل باور را به مراکزی که ده‌ها سال است هیچ خروجی ملموس و مثبتی نداشته‌اند، اختصاص می‌دهند. چرا از قسمت‌های شفاف کم می‌کنند و بودجه بخش‌های غیرشفاف و غیرمتعارف را بیشتر می‌کنند. این موضوع برای ما و تمام کسانی که در این حوزه مشغول فعالیتیم جای سوال و بحث دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درحالی که بودجه ٩٨ وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته هیچ رشدی نکرده و ثابت مانده، براساس جداول خلاصه بودجه که در لایحه سند مالی سال آینده آورده شده، بودجه مرکز ملی فضای مجازی 88 درصد به‌نسبت مصوب سال جاری رشد کرده است.