کد مطلب: ۵۹۰۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شماره مجازی بخریم یا نه؟ / شماره‌های مجازی دست به دست می‌شود

شماره مجازی بخریم یا نه؟ / شماره‌های مجازی دست به دست می‌شود

استفاده از شماره‌های مجازی تا حدود زیادی در میان کاربران ایرانی جا افتاده است، تا جایی که آگهی‌های زیادی برای فروش شماره‌های مجازی در سایت‌های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار دیده می‌شود. اما آیا استفاده از این شماره‌ها امنیت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، استفاده از شماره‌های مجازی زمان زیادی است که در بین کاربران ایرانی جا افتاده است، اما اکنون در سایت‌های خرید و فروش آگهی‌های زیادی با مضمون فروش شماره مجازی دیده می‌شود.

شماره‌ مجازی در واقع یک شماره تلفن است که بر پایه خط تلفن نیست و با این شماره تلفن‌ها دیگر موقعیت مکانی مطرح نیست. این شماره تلفن‌ها معمولا برای ایجاد حساب‌های کاربری به طور ناشناس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین زمانی که کاربران ایرانی بخواهند در یک اپلیکیشن یا وب سایت که از طرف کشوری مثل آمریکا، خدمات خود را عرضه می‌کند، ثبت نام کنند، به دلیل وجود تحریم‌ها، از شماره‌های مجازی یا فیک با پیش شماره کشورهای غربی استفاده می‌کنند.

به همین منظور افرادی که توانایی ایجاد شماره‌های با پیش شماره کشورهای اروپایی و آمریکا را دارند، این شماره‌ها را به افراد نیازمند با قیمت خیلی کم در سایت‌های خرید و فروش آنلاین می‌فروشند. اما آیا این شماره ‌ها از امنیت لازم برخودار هستند؟

مجازی یک

از شماره مجازی استفاده کنیم؟

با وجود اینکه به راحتی می‌توان با استفاده از نرم‌افزارها و به واسه افراد مختلف به این شمارها دست پیدا کرد، اما در حقیقت نمی‌توان امنیت آن‌ها را تضمین کرد، چرا که معمولا شرکت‌ها و نرم‌افزارهای ارائه دهنده شماره مجازی، تضمینی ندارند که شماره‌های مجازی کاربران را در اختیار دیگران قرار ندهند.

از آنجایی که این شماره‌ها ممکن است مورد استفاده افراد دیگری نیز باشند، بنابراین اطلاعات حسابی که با یک شماره مجازی ایجاد شده است نیز به راحتی در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. با توجه به این موضوع، بسیاری از آگهی‌‌کنندگان فروش شماره‌های مجازی به راحتی می‌توانند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند و از اطلاعات آن‌ها سواستفاده کنند.

یکی دیگر از خطراتی که در استفاده از شماره مجازی وجود دارد و این است که در بسیاری از اپلیکیشن‌های و شبکه‌های اجتماعی، برای اینکه کاربران نتوانند از هویت‌های جعلی استفاده کنند، امکانی را طراحی کردند که شماره مجازی در آن شناسایی شده و سپس حساب های کاربری ساخته شده با آن شماره، مسدود و حذف خواهد شد. به عنوان مثال تلگرام، برای افزایش امنیت اطلاعات کاربران خود، از این امکان بهره می‌برد.

کلاهبرداری از طریق شماره‌های مجازی

همچنین افرادی که از طریق شماره‌های مجازی می‌توانند اقدام به کلاهبرداری یا سواستفاده کنند در فضای مجازی به فراوانی یافت می‌شود، کاربران باید به این پیام‌هایی با شماره‌های مجازی پاسخ ندهند، چرا که در صورت گرفتار شدن هیچ اطلاعاتی از دارندگان این شماره‌های مجازی در دسترس نیست.

به نظر می‌رسد که کاربران نباید به اینگونه آگهی‌ها تا حد امکان توجه کنند چرا که بر اساس گزارش‌های به دست آمده بسیاری از کارشناسان امنیتی، آن را چندان مورد اعتماد ندانسته و تا حد امکان استفاده از آن را توصیه نمی‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هاشم

    سایت های نامبرکال و نامبرمکس که نماد اعتماد الکترونیک هم دارند غیر معتبرند؟

  • سارا

    سلام. ممنون از مطلب کامل و جامعی که داشتید ولی متاسفانه بعد از چند روز تلاش هیچ کدوم از این برنامه ها برای من کار نکرد. آخر سر از سایت یه شماره مجازی از کشور قرقیزستان برای واتساپ گرفتم هزار تومان شد! کاش چند روز وقت تلف نکرده بودم.