کد مطلب: ۴۱۶۵۶۹

طرح دو فوریتی مجلس برای جلوگیری از قطعی اینترنت

طرح دو فوریتی مجلس برای جلوگیری از قطعی اینترنت

هفته گذشته کارگروه نرم افزار و محتوای دیجیتال کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میزبان تعدادی از نمایندگان مجلس به منظور بررسی آثار و خسارت های قطعی اینترنت در کشور بر تولید نرم افزار و محتوای دیجیتال بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید رسول اف رییس کارگروه نرم افزار و محتوای دیجیتال کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: جلسه روز دوشنبه با حضور پنج نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی، فرهنگی، آموزش و تحقیقات و همچنین کمیسیون صنایع برگزار شد. خانم ها سیاوشی، زرآبادی، ذوالقدر، اولادقباد و همچنین آقای موسوی در این جلسه حاضر شدند.

وی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه پیرو صحبت‌ها و مذاکراتی که با اعضای کارگروه و فعالان بخش خصوصی داشتیم، ابتدا گزارشی از مشکلاتی که بر اثر قطع اینترنت ایجاد شده بود را در این جلسه ارائه دادیم که پنج محور اصلی داشت.

نخست بحث خسارت مستقیمی بود که به صنعت ICT کشور وارد شد. دوم بحث خسارت‌هایی بود که به اقتصاد کشور به شکل غیر مستقیم وارد شد. چرا که اکنون ICT یک نقش زیرساختی در کشور دارد و تخمین زده می‌شود بین ۵ تا ۳۰ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور را پشتیبانی زیرساختی می‌کند. بخشی از خسارت در این زمینه غیر مستقیم بوده است.

رسول اف در ادامه تصریح کرد: همزمان با قطع اینترنت ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، خطوط هوایی، حمل و نقل، گردشگری، بانک، بورس و بیمه دچار اختلال شدند؛ چراکه همه زیرساخت‌های آن در چارچوب ICT بوده است.

بخش سوم بحث خسارتی بود که به برندهای ملی وارد شد. زیرا در این ایام بسیاری از سرویس‌های مشابه داخلی بخصوص سرویس‌های IT محور تلاش کردند تا با تبلیغات رفته رفته فضایی در میان کاربران داخلی باز کنند؛ اما از آنجایی که این موضوع همراه شد با قطعی اینترنت و عدم دسترسی به نمونه مشابه خارجی، یک نوع حس بی‌اعتمادی و نارضایتی برای کاربران بوجود آمد و چندان از برندهای داخلی استقبال نشد و هشتگ‌های خوبی برای این موضوع شاهد نبودیم.

در بخش چهارم به خسارت‌های انسانی این ماجرا پرداختیم. بی‌اعتمادی و ناامیدی ناشی از این اتفاق، نتیجه‌ای جز شدت گرفتن بحث مهاجرت نبود که قشر جوان در حال حاضر با آن روبرو است و در بخش آخر به فرصت‌های از دست رفته پرداختیم. در این ایام امکان تولید و توسعه در بسیاری از نرم افزارها متوقف شد. همچنین بحث سرمایه‌گذاری خارجی و ریسک سرمایه گذاری که برای صادرکنندگان و واردکنندگان به این واسطه ایجاد شد، بحثی کاملا جدی بود.

در واقع گزارش بر روی این پنج محور اتکا داشت و تعدادی از دوستان که در جلسه حاضر بودند، نقطه نظرات خود را ارائه کردند و در نهایت نیز دیدگاه نمایندگان محترم را شنیدیم. نمایندگان مجلس به شکل بسیار قاطعی مخالف قطع اینترنت بدون هرگونه اطلاع‌رسانی و به این شکل فراگیر بودند.

تخمین خسارت قطعی اینترنت

رسول اف در خصوص خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم قطع اینترنت به بخش ICT کشور گفت: تخمین و محاسبه تقریبی خسارت­‌های ناشی از قطعی اینترنت، چیزی در حدود ۲۶۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. با فرض تاثیر ۵ تا ۳۰ درصدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش زیرساخت‌های کشور، اگر کمترین تاثیر را که ۵ درصد است محاسبه کنیم، خسارت غیر مستقیم حدود ۶۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود. این تخمینی بوده که ما تا کنون توانستیم بدست آوریم.

حتی بخشی از خسارت‌ها نیز مربوط به حوزه‌هایی است که کمتر دیده شده است. مانند تبلیغات دیجیتال که بازار سالیانه حدود ۲هزار میلیارد تومانی دارد. اکثر این پلتفرم‌ها خارج از کشور هستند و شرکت‍‌هایی که روی این موضوع سرمایه‌گذاری کردند عملا کمپین‌هایشان ناموفق شد و متضرر شدند.

طرح دو فوریتی مجلس با مشورت کارگروه

روز سه شنبه اعلام شد که بناست طرحی دو فوریتی در مجلس ارائه شود که جلوی قطع اینترنت به شکل فراگیر گرفته شود. رسول­ اف با اشاره به مطرح شدن این طرح پیش از ارائه به مجلس در کارگروه توسط نمایندگان مجلس، عنوان کرد: این فرصت بدست آمد تا اعضا در این زمینه نقطه نظرات خود را ارائه دهند تا در طرح نیز اعمال شود.

هم نمایندگان مجلس و هم اعضای کارگروه بر این عقیده بودند اگر بناست قطعی اینترنتی رخ دهد، باید از مجرای قانونی صورت گیرد و اگر بناست به اضطرار چنین اقدامی صورت گیرد، شرکت‌های تولیدی و خدماتی به مانند گذشته تحت تاثیر قرار نگیرند.

رسول اف در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این طرح جایگاه دولت و شورای امنیت ملی را برای چنین اقدامی به رسمیت می‌شناسد پس تفاوت آن با گذشته چیست، گفت: موضوعی که نمایندگان در این زمینه مطرح می‌کردند این بود که تصویب هرنوع قانونی نباید با قوانین بالادستی کشور تداخل داشته باشد.

به نظر می‌رسد در قوانین فعلی نیز این اقدام از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و بنا به شرایط موجود در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود. اما در اتفاقی که در قطعی اخیر اینترنت رخ داد هیچگونه چارچوب زمانی و اطلاع‌رسانی وجود نداشت. حال آنکه این طرح دو فوریتی تلاش می‌کند تا این بخش از شرایط یعنی اطلاع‌رسانی و چارچوب زمانی را پوشش دهد.

رییس کارگروه نرم افزار و محتوای دیجیتال در خصوص احتمال رد این طرح گفت: ما در بخش خصوصی تمام تلاش خود را تا کنون به کار بستیم تا نشان دهیم قطعی اخیر اینترنت چه آسیب‌هایی به کشور وارد کرده است. هرچند ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ظرفیت بسیار خوبی است و نهادهای ذی ربط زحمات زیادی کشیدن، ولی این موضوع فضای نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

نباید برخی تصور کنند که اگر چند سرویس داخلی کار می‌کند، همه نیازمندی مردم رفع می‌شود و پس در چنین شرایطی میتوان اینترنت را قطع کرد. ما در خصوص این موضوع به شدت نگران هستیم.

جلسه با نمایندگان مجلس با این هدف برگزار شد که بخش خصوصی بتواند نظر خود را اعلام کند و بگوید این نگرانی به شدت جدی است و مانع عمده‌ای بر سر راه کسب‌وکارهای ما خواهد بود. امیدواریم که به این موضوع توجه شود و با تصویب این قانون حداقل دیگر شاهد قطع یکباره اینترنت نباشیم.

قطع اینترنت به نفع تولیدکنندگان نرم افزار داخلی نیست

رسول اف که ریاست انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه را نیز برعهده دارد، در پاسخ به این سوال که آیا پیام رسان‌های داخلی در طول قطعی اینترنت توانستند خود را به عنوان یک جایگزین مناسب نشان دهند، گفت: این موضوع دو بخش است. بخش اول مربوط به امکانات زیرساختی است که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم تا یک سرویس داخلی با کاربران داخلی در محدوده جغرافیایی مشخص از آن بهره برداری کنند. این موضوع در حال حاضر امکان پذیر است.

ولی ابزارهایی که برای تولید همین نرم افزارها استفاده کردیم، یکسری ابزارهای بین المللی است. ضرورتا هم قرار نیست که همه دانش را خودمان داشته باشیم. واقعیت آن است که نمی‌توان چرخ را از ابتدا اختراع کرد. ما به لحاظ تکنولوژی با دنیا تعامل و ارتباط داریم.

زمانی که با قطعی ناگهانی اینترنت مواجه شدیم، وقتی پای صحبت یک توسعه دهنده می‌نشستیم، مهمترین چالش این بود که بیان می کردند سواد ما در اینترنت است. زیرا یک فرد نمیتواند همه تجربه‌ها و دانش‌ها را دراختیار داشته باشد. از همین رو یک توسعه‌دهنده نرم افزار می‌تواند با استفاده از تجارب متعدد دیگران و اطلاعاتی که در جستجوهای مختلف کسب می کند، کار خود را پیش ببرد.

به همین دلیل اگر اینترنت قطع شود، تولید هم صورت نمی‌گیرد تا یک پلتفرم داخلی سرویس دهی داشته باشد و این یک نگرانی جدی است. وی در ادامه افزود: اگر امروز پلتفرم‌های داخلی تولید می‌کنیم که تنه به تنه نمونه‌های خارجی می‌زنند، در شرایط رقابتی برابر این اتفاق افتاده است و باعث شده در رقابت با نمونه‌های خارجی امکانات و ویژگی های بهتری به کاربران دهند.

تصور من این است که اگر بخواهیم این محیط را نیز ایزوله کنیم بی‌شباهت به برخی از صنایع دیگر نیست که در آن‌ها انحصار وجود داشته و حالا پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری کلان نتیجه قابل رقابتی را عرضه نکرده‌اند.

رسول اف در پاسخ به این سوال که آیا در شبکه ملی اطلاعات به تنهایی، می‌توانیم پیام رسان، جست‌و‌جوگر و مرورگر بومی داشته باشیم یا خیر، عنوان کرد: امکان آن وجود دارد ولی در آن صورت کارایی لازم را ندارد. به طور مثال جست وجو گر بومی بناست محدوده دانش خود را از ۸ میلیارد نفر به ۸۰ میلیون نفر برساند و دانش این افراد را به تنهایی به اشتراک بگذارد.

بنابراین اصل موضوع ابهام دارد. ما خودمان را با این کار از دسترسی به مجموعه‌ای از دانش و اطلاعات بی‌بهره می‌کنیم. در دوره قطعی اینترنت نیز جستجوگران بومی نتایج سایت‌های خارجی را نشان می‌دادند و شما نمی‌توانستید از آن‌ها استفاده کنید. عملا در اصل موضوع نگرش واقع‌بینانه‌ای نیست.

وی در خصوص عدم رضایت توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان نرم افزار داخلی در دوره قطعی اینترنت گفت: قطعی اینترنت قطعا برروی تولید محتوا و توسعه نرم‌افزار تاثیر معکوس می‌گذارد. حتی دیدگاه دیگر این است که چرا نمی‌توانیم صادرات نرم‌افزار داشته باشیم و یا اگر نرم‌افزارها قابلیت صادراتی داشته باشند باید نگران کاربران خارج از کشور بود.

این موضوع باعث می‌شود که ما محدود شویم. ما حتی می‌توانستیم محصولات و خدماتی داشته باشیم که کاربران آن‌ها در خارج از کشور باشند. ما اینگونه در حال محدودسازی خود هستیم و شانس توسعه و صادرات را از خودمان می‌گیریم.

منبع: فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید

    قول میدهم که هیچگاه دستمان روی کلید فیلترینگ فشار نیآورد. علی برکت الله!
    حرف بس است،عمل عمل.