کد مطلب: ۷۱۱۴۶۹

تصمیم دولت در فیلتر اینستا قطعی نیست؟

تصمیم دولت در فیلتر اینستا قطعی نیست؟

برخلاف اظهارنظر بسیاری از رسانه‌ها فیلترینگ اینستاگرام برای همیشه نیست و هیچ کدام از نهادهای مربوطه این سخن را به میان نیاورده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که بسیاری از رسانه ها پیشاپیش از عزم جدی دولت برای فیلترینگ همیشگی اینستاگرام سخن می گویند اما نه وزیر ارتباطات نه دیگر ارکان دولت و حتی نه نمایندگان حامی طرح صیانت حاضر نیستند در این باره پیش داوری کنند.بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم امروز در سخنانش از شروط ادامه فعالیت اینستاگرام گفت:«دولت کارگروهی تشکیل داده که یکی از وظایفش ترسیم راهکارهایی است که اقدامات خلاف امنیت گروهی در این پلتفرم ها باعث ضربه به بستر کسب و کار دیگران نشود.» او گفت اگر این پلتفرم ها قوانین خودشان را رعایت کنند از سوی دولت برای ادامه فعالیت حمایت می شوند.

به نقل از خبرآنلاین، تصمیم درباره فیلترینگ اینستاگرام نه به دلیل سیاسی که به دلیل بررسی زیرساخت ها و چالش های اقتصادی که در خود جای داده است ، نیاز به بررسی دقیق دارد. این شبکه اجتماعی برخلاف پیام رسان هایی چون واتساپ یا تلگرام و وایبر نیست.

اینستاگرام در این سال های گذشته بزرگترین شبکه کارآفرینی کشور را تشکیل داده است. چرخه ای که دولت های مختلف از انجامش ناتوان بوده اند. این بستر انتشار فرصتی برای کسب و کارهای کوچک شده است تا صاحبان شان بتوانند شبکه ای برای فروش محصولات شان داشته باشند. پیج های چند صد یا چند ده هزار نفری از فروشندگان صنایع دستی تا محصولات خانگی و البته شبکه محصولات دیگر که در میان شان موارد فروش محصولات ممنوعه چون قاچاق هم دیده می شود.

دو پلتفرم قانون گریز آمریکایی

روزهای کرونا و محدودیت های ایجاد شده ، این اتصال مردم به زنجیره خرید در اینستاگرام را مستحکم تر کرد و حالا در مهرماه ۱۴۰۱ شرایط به شکلی شده برای فیلترینگ اینستاگرام ، اعلام می شود ۹ میلیون نفر از مردم زندگی شان با این شبکه گره خورده است.این بار این جمله را نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته است. رقمی که شاید هیچ یک از ارگان های دولتی هم زنجیره انسانی مستقیم شان به آن تا این جمعیت نرسد. ایجاد محدودیت ها در اینستاگرام صدای مدیرعامل پست دولتی را در می آورد و می گوید درآمدهای شان به یک سوم کاهش یافته است و این یعنی دو سوم فروش پست در کشور حاصل ارسال بسته های زنجیره پستی محصولات فروخته شده در اینستاگرام هستند. شبکه ای که قطعا استانداردهای توزیع محصول از نظر امنیت را تامین می کند و هر محصول خلاف مقرراتی امکان ارسال با پست را ندارد.

در این شرایط اما حساسیت های امنیتی سبب شده تا مسئولان امنیتی محدودیت هایی را برای دسترسی به اینستاگرام ایجاد کنند. همزمان وزیر ارتباطات در میان فشار شدید رسانه های مختلفی چون همشهری تاکید کرده است که برنامه ای برای فیلترینگ اینستاگرام نداشته اند اما شرایط خاص امنیتی سبب شده شرایط عوض شود. او البته تاکید کرده اینستاگرام چنانچه شروط و پالیسی خود درباره تعهد به ممنوعیت فعالیت های پیج های فروش اسلحه و محتوای خشونت آمیز درباره ایران هم اعمال کند و تعهدات لازم در این زمینه را به ایران بدهد ، مشکلی برای فعالیت ندارد .

صحبت های وزیر ارتباطات درباره محدودیت های اینترنت البته حاوی این جمله بود که دیگر تمام محدودیت های اعمالی غیر از محدودیت واتساپ و اینستاگرام این دو پلتفرم آمریکایی که حاضر به پذیرش قوانین داخلی کشور ما نیستند، برچیده شده اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کاش‌فکری‌به‌حال‌ما‌کنن‌😟

  • ناشناس

    لطفن محدودیت ها رو بردارید.

  • مهدی کامرانی

    لطفن محدودیت ها رو بردارید.

  • مهدی کامرانی

    وصل کنید اینستا رو

  • ناشناس

    یکم به فکر مردم بی گناه باشن
    خواهشا درستش کنن

  • ام البنین

    داخل خانه ما سه معلول وجود دارد که با فضای مجازی سرگرم می شدند انصاف نیست که تر و خشک با هم بسوزند

  • ناشناس

    ی دریچه برای کسب و کار بود 😔

  • نازیلا

    خدایی من نونم از ایمه کار ک نیست ی قرونم در میاریم میهوایید ببرید

  • محدثه

    وصلش کنید خسته شدیم شغلمون رفت😭

  • محمد

    پس چیکارکنم بجاش یدونه بسازیداینستاگرام