کد مطلب: ۳۴۱۵۴۰

یک کارشناس حوزه فناوری بررسی کرد:

فیلتر کردن اینستاگرام چه آسیب‌هایی برای کسب‌وکارها دارد؟

فیلتر کردن اینستاگرام چه آسیب‌هایی برای کسب‌وکارها دارد؟

با فیلتر اینستاگرام استفاده از پلتفرم بزرگی که از قضا رایگان هم است، عملا از کسب‌وکارها سلب می‌شود و این ضربه به مراتب برنده‌تر و کاری‌تر از فیلتر تلگرام خواهد بود.

زمانی که فیلترینگ به نقطه‌ای رسید که تلگرام آلوده‌اش شد، خیلی‌ها در دل و بسیاری با صدای بلند عنوان می‌کردند: خدا را شکر اینستاگرام را فیلتر نکردند! اینکه چه میزان و درصد از مشاغل اینترنتی با فیلتر تلگرام دچار مشکل شدند، یک روی سکه است. اما زمانی که پای عدد و رقم، گردش مالی و تعداد مشتری این کسب‌و‌کارها به میان می‌آید ماجرا سخت و سخت‌تر می‌شود. بسیاری از مشاغل از فروش صنایع گرفته تا تبلیغات و حتی فروش محصولات خانگی که در تلگرام مشغول فعالیت بودند؛ پس از فیلترینگ به اینستاگرام مهاجرت کردند و اقتصاد مشاغل آنلاین در دل صفحات اینستاگرام شکل گرفت.

داستان مشاغلی که در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و بدون هیچ هزینه‌ای تبلیغاتی خوب و قابل توجیه دارند، این روزها دوباره دچار استرس تهدید شدن با خطر فیلترینگ مواجهند. خطری که چندین ماه پیش تلگرام با آن دست و پنجه نرم می‌کرد، این روزها بیخ گوش اینستاگرام و مهم‌تر از آن مشاغلی است که به‌صورت کسب‌و‌کارهای آنلاین مود بررسی قرار می‌گیرند. از بین بردن راه‌های ارتباطی کسب‌وکارها و مشتری، یعنی خاموش کردن ناگهانی کسب و کارهایی از این دست که از این طریق برای خود منبع درآمدی دست و پا کرده‌اند.

ضربه به کسب‌و‌کارهای آنلاین

شاهین نقوی، یکی از کارشناسان حوزه ارتباطات است که مدیریت پلتفرمی با نام دیدوگرام را عهده‌دار است. نقوی در تحلیل این مورد با اشاره به اینکه این نوع از بیزینس مربوط به اقتصاد پنهان جامعه است، می‌گوید: کار ما در ارتباط مستقیم با مشاغلی است که در تلگرام و اینستاگرام مشغول فعالیتند و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی، مشاوره، تولید محتوای ارزشی در این زمینه و فعالیت درست و اصولی است. در نهایت در زمینه تبلیغات موبایلی مشغول فعالیت هستیم. در این فعالیت به‌صورت پیوسته و دائمی با کسب‌و‌کارهای آنلاین در ارتباط هستیم، خواه و ناخواه فیلترینگ به کسب‌وکار ما نیز خدشه وارد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی که فیلترنگ تلگرام به مرحله اجرا رسید، ضربه را کاملا در زوایایی متفاوت سیاست کارهای آنلاین می‌شد حس کرد. به مرور و بعد از سه ماه زمانی که امیدها از فیلترینگ تلگرام ناامید شد، بسیاری از مشاغل آنلاین به سمت اینستاگرام شیفت دادند. ما هم به همراه آنها به سمت اینستاگرام سرازیر شدیم و عملا فعالیتمان در تلگرام کنسل شد.

محتوای بصری اینستاگرام

نقوی ادامه می‌دهد: از همان ابتدا اینستاگرام با تلگرام تفاوت زیادی داشت و دارد. محتوای آن کاملا بصری است و دست کسب‌وکارها را برای تبلیغات باز می‌گذارد. رویکرد فقط روی ادمین زوم نیست و ابزار تبلیغلاتی قوی‌ای برای کسب‌وکارهاست. بسیاری از کسب‌و‌کارها با استفاده از آپشن‌هایی مثل هشتگ‌های قیمتی و تگ، می‌توانند رسما برای خود فروشگاهی اینترنتی خاص باشند. این تنوع اینستاگرام سبب شده بسیاری از کسب‌و‌کارهایی که تا پیش از این وبسایت داشتتند، به سمت استفاده از اینستاگرام سرازیر شوند.

ضرر و زیان فیلتر اینستاگرام برای کسب‌وکارها

فیلتر اینستاگرام چه آسیب‌هایی برای کسب‌و‌کارهای آنلاین در پی دارد؟

ضربه فیلترینگ اینستاگرام کاری‌تر است!

نقوی تصریح می‌کند: قاعدتا اگر سیاست فیلترینگ در مورد اینستاگرام اجرایی شود؛ درصد بسیار بالایی از کسب‌و‌کارها را با مشکل مواجه خواهد کرد. با این تفاوت که اینبار برخلاف فیلترینگ تلگرام گزینه‌ای به‌عنوان جایگزین پیش روی کسب‌و‍‌کارهای آنلاین نیست و مطمئنا ضربه‌ای به مراتب بزرگ‌تر از فیلترینگ تلگرام در انتظارشان است. با فیلتر اینستاگرام استفاده از پلتفرم بزرگی که از قضا رایگان هم است عملا از کسب‌وکارها سلب می‌شود و این ضربه هم به مراتب برنده‌تر و کاری‌تر از فیلتر تلگرام خواهد بود. قطعا از فیلتر کردن فضایی که با انواع هشتگ می‌توانستند مخاطب را به سمت خود بکشانند و به همین راحتی تبلیغ کنند، برای مشاغل آنلاین نتایج مثبتی نخواهد داشت. تعداد زیادی از مشاغل خانگی به‌واسطه پیج‌های اینستاگرام شکل گرفته بود که با این اوصاف از بین می‌رود و تهدیدی جدی در انتظار این کسب‌و‌کارهاست.

نقوی بیان می‌کند: الگوریتم های اینستاگرام به شیوه ای آپدیت می‌شوند تا مطالبی ارزشی‌تر و با نرخ تعامل بالاتر را به نمایش عموم در بیاورند. اکسپلور اینستاگرام شرایط فوق العاده‌ای را برای کسب‌و‌کارهایی که به دنبال تولید محتوای ارزشی هستند فراهم کرده تا به‌طور رایگان خود و خدماتشان را به معرض نمایش میلیون‌ها کاربر در بیاورند. نباید چنین ابزار قدرتمند تبلیغی رایگانی را از کسب‌وکارهای آنلاین دریغ کرد.

این بار گزینه جایگزینی نداریم

نقوی در انتهای صحبت‌هایش با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای آنلاین با خطری جدی روبه‌رو هستند، می‌افزاید: واقعیت این است که هنوز این ماجرا نه قابل پیش‌بینی قطعی است و نه جایی برای اظهار نظر قطعی دارد. مراجع ذی‌ربط این کار هم نظرات متفاوتی در رابطه با فیلترینگ دارند و با اینکه حکم قضایی‌اش صادر شده، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. تمام امید ما این است که با چنین سیاستی روبه‌رو نشویم. چون این‌بار ادامه حیات بسیاری از مشاغل در گرو اینستاگرام است و با فیلترینگ عملا چراغشان خاموش می‌شود. نکته مهم دیگر این است که زمانی که تلگرام فیلتر شد، گزینه‌ای با نام اینستاگرام بود و مردم امیدی داشتند در این شبکه اجتماعی به کارشان ادامه خواهند داد. اما متاسفانه این‌بار نه گزینه جایگزینی در کار است و نه مردم از مهاجرت در شبکه‌های اجتماعی به خوبی استقبال می‌کنند. امیدواریم با اجرایی نشدن این سیاست، کسب‌وکارهای آنلاین و اقتصاد پنهان این لایه از جامعه اقتصادی متزلزل نشده و از بین نرود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فیلتر اینستاگرام فقط هزینه به مردم تحمیل میکنه. البته الان تقریبا همه فیلترشکن دارن.
    فیلتر اینستاگرام باعث میشه که دیگه فیلترشکن ها خاموش نشه و همیشه وصل باشه.