کد مطلب: ۷۰۴۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فوری: گوگل فیلتر شد؟

فوری: گوگل فیلتر شد؟

امروز ۳۱ شهریور کاربران خبر از فیلتر گوگل دادند./ تکمیلی: گوگل در همین روز یعنی پنجشنبه ۳۱ شهریور رفع فیلتر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاربران اینترنت در ایران از فیلتر گوگل خبر دادند. این در حالی‌ست که از روز گذشته دسترسی‌ها از طریق آی پی ایران به شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام رسان واتساپ نیز با محدودیت شدید و فیلترینگ روبرو شده بودند. تا این لحظه هیچکدام از مسئولان ذی‌ربط اظهار نظری در این خصوص نکرده‌اند. دیروز عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات از احتمال اعمال محدودیت‌ها در دسترسی‌ها به اینترنت خبر داده بود که کمی بعدتر این خبر توسط روابط عمومی وزارت ارتباطات تکذیب شد.

از دو روز گذشته در بیشتر نقاط تهران و سایر شهرها اینترنت به طور کامل قطع شده بود و کاربران نمی‌توانستند به هیچ اپلیکیشن و سایتی دسترسی داشته باشند. این کاهش سرعت و قطعی اینترنت مربوط به شهر یا اپراتور خاصی نیست.

در بسیاری از نقاط کشور و همچنین روی شبکه بیشتر اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت، اختلالات و مشکلاتی در اینترنت مشاهده می‌شود. اختلال در شبکه اجتماعی اینستاگرام از مدت‌ها پیش شروع شده بود و بسیاری از کاربران برای اتصال به اینستاگرام گاهی مجبور به استفاده از فیلتر شکن می‌شدند.

اختلالات اینترنت پیش از فیلتر گوگل

از مدت‌ها پیش کارشناسان فناوری اطلاعات با اظهار نظرهای متعددی هشدارهایی را در خصوص احتمال وقوع اتفاقات ناخوشایندی را پیرامون دسترسی‌ها به اینترنت و به تبع آن دیگر اپلیکیشن‌های پر کاربرد داده بودند.حالا پس از فیلتر گوگل، اینستاگرام، واتساپ و حتی قطعی کامل اینترنت این هشدارها به واقعیت پیوسته است.

عواقب فیلتر گوگل و دیگر شبکه‌های اجتماعی

نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی این روزها در زندگی مردم بسیار پررنگ است. بسیاری از افراد از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به کسب درآمد مشغول هستند. فیلتر شدن گوگل را جستجو را برای کاربران ایرانی می‌بندد و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی را تحت فشار قرار می‌دهد. در حال حاضر ۹ میلیون ایرانی به واسطه اینستاگرام درآمد دارند و اختلالات تهدید جدی برای منبع درآمدی ایشان به حساب می‌آید.

استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

این روزها بحث وارد شدن اینترنت ماهواره‌ای به ایران بسیار داغ است، چرا که ایلان ماسک که صاحب پروژه استارلینک است، اعلام کرد که برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران آماده است. همچنین، ایالات متحده نیز به رفع تحریم‌های مرتبط با اینترنت در ایران چراغ سبز نشان داده است.

در پی اعلام آمادگی ایلان ماسک برای در دسترس قرار دادن استارلینک برای کاربران ایرانی، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران نیاز به مجوز ندارد. البته وزیر ارتباطات ایران بهره‌برداری از استارلینک در ایران را منوط به مجوزها کرد.

اما به نقل از خبر آنلاین این ماهواره‌ها در مدار زمین درحال گردشند. از قطب جنوب تا ایران، محدودیتی در دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای وجود ندارد. اما آنچه سبب شده گستره ارائه خدمات اینترنت جهانی در ایران فعال نباشد، تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. با وجود این حالا که ایلان ماسک اعلام آمادگی کرده و وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای در ایران را لغو کرده‌ است دسترسی ایران به خدمات استارلینک به هیچ عنوان غیرممکن نیست.

اما علی‌رغم تمام این موارد تجهیزات استارلینک و حق اشتراک ماهانه آن برای ایرانیان مرقوم به صرفه نیست. اما اگر ایلان ماسک در پی تلاش برای معافیت ایران از تحریم‌ها است، به‌احتمال فراوان دولت آمریکا این خدمت را رایگان ارائه می‌دهد. این پروژه‌ای است که پیشتر در اوکراین و روسیه در حین جنگ اجرا شده و تبعات این اقدام برای روسیه به حدی بود که وزیر روسی اخیرا تهدید کرد ماهواره‌های استارلینک را با موشک های بالستیک بیرون از جو مورد هدف قرار خواهد داد.

فیلتر گوگل

فیلتر گوگل ماندگار است یا خیر؟

پاسخ به این سوال قطعاْ دشوار است چراکه هیچ شفافیتی در این خصوص وجود ندارد. اما انجام عمل فیلترینگ در طول زمان منجر به بی‌اعتمادی در حوزه دسترسی‌ها به اینترنت خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    من همین الان تو رشت از گوگل استفاده می کنم و فیلترنیست والا

  • هیچکس

    چرا متوجه نیستید نصف زندگی مردم با اینترنت شاد شده به نظرتون تو ایران میشه شاد بود
    اگه اینترنت نبود آموزش های آنلاینتونم نبود با این کار فقط باعث بدتر شدن اعتراضات میشید

  • اکبر

    گوگل فیلتر نشده

    • ناشناس

      الان فیلتر شد

  • ناشناس

    باسلام وعرض ادب بنده شغل اینترتی ندارم ولی الان هر کسی یه جورایی به اینترنت وابسطه هست حتی افرادی مثل من باز گاهی از دیولر چیزی میخرم یا میفروشم شغلها اینترنتی شده کلا دنیا وابسته به اینترنت شده وقتی آمریکا هیچ تحریمی که مربوط به اینترنت باشه را به ایران اعمال نکرده ومشکل پلی استور هم حل شد چرا باید نت قطع بشه به نظرمن کشور بدون اینترنت یعنی هیچ درجهان کنونی البته من نظرم براینه تا جایی که راه داره از قطع شدن اینترنت از طرف آمریکا یاهر ارگانی جلوگیری شود کشور همین طوری فلج هست بیکاری بیداد میکنه وو چرا باید این کار را کرد باتشکر از شما

  • فاطمه

    پیام‌رسان های ایرانی فعالن و دارن به فعالیت خودشون میپردازن سرعتشون هم خوبه پیام رسان ایتا و بله و روبیکا و سروش و بیسفون و ایگپ و جستجو گر ایرانی ذره‌بین هم میتونید جست و جو کنید

  • ناشناس

    یه نفر به من بگه اینجا چه خبر است آخه فیلتر تلگرام ، اینستاگرام ، وات ساپ آخر گوگل دیگه چرا 🤔😐

  • ناشناس

    فیلتر شکن ها هم کار نمی کنند ، دسترسی بهشان رو قطع کردن

  • ناشناس

    شکن ها هم از کار افتادن نه یوتیوب میشه رفت، نه تلگرام و نه واتساپ

  • مرتضی

    خدا ازتون نگذره تحریم شکن ها رو هم بستین..

  • Ali

    کلا همه چیز رو فیلتر کنید اینترنتم قطع کنید تا بریم به عصر حجر