کد مطلب: ۳۸۷۰۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قربانیان افت کیفیت اینترنت / جریمه در انتظار شرکت زیرساخت

قربانیان افت کیفیت اینترنت / جریمه در انتظار شرکت زیرساخت

محمدجواد جهرمی، وزیر ارتباطات اعلام کرد به دلیل افت کیفیت اینترنت شرکت زیرساخت بابت دو قطعی 10 روز اخیر، باید به شرکت‌های اینترنتی جریمه بدهد، آنها هم به مردم.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر ارتباطات در دو روز گذشته و پس از پایان سفرش در چین اعلام کرد شکایت‌هایی از افت کیفیت اینترنت دریافت کرده که همین موضوع دستمایه دستور او به سازمان زیرساخت برای پیگیری و حل‌وفصل این مضوع شد.

در روزهای اخیر افت کیفیت و سرعت اینترنتی که بیشتر از سوی شرکت‌های اینترنتی در اختیار مردم قرار گرفته شاکیان بیشتری پیدا کرده و مطالبه آن در شبکه‌های اجتماعی وزیر ارتباطات را بر آن داشت تا با انتشار توییت و وعده برای پیگیری این مشکل خیل گسترده ناراضیان را آرام کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که جواد جهرمی دو روز پیش و پس از پایان سفرش به چین در توییتی اعلام کرد: «پس از خروج از چین، دقایقی قبل در هواپیما به توئیتر متصل شدم. شکایتهایی از کیفیت اینترنت خواندم. از معاونم در رگولاتوری خواستم افت کیفیت را بررسی و به مردم گزارش دهد. شرکت زیرساخت بابت دو قطعی ده روز اخیر، باید به شرکتها جریمه بدهد، آنها هم به مردم! کیفیت سرویس هم از #حق‌الناس است»

او سپس در توییت دیگری اعلام کرد:

«به محض ورود به تهران از مرکز تماس یکی از شرکتها بازدید کردم و از نزدیک در جریان شکایتها از کیفیت خدمات قرار گرفتم، در یک فقره، ۲۱۰ دکل مخابراتی شبکه کشوری اپراتورها دچار اختلال بود که همه تا ظهر رفع شده بودند. »

از نظر کارشناسان دلایل افت کیفیت اینترنت عمومی در کشور بسیار است اما چند شرکت اینترنتی در همین ارتباط به سایت «پیوست» اعلام کردند: دولت به دلیل مشکل در تامین پهنای باند بین‌الملل، لینک‌های پهنای باند ارزان‌تر و کم کیفیت‌تری را جایگزین لینک‌های قبلی کرده است. محدودسازی احتمالی پورت‌های سرویس‌های VPN هم بی‌تاثیر نبوده‌اند.»

دلیل افت کیفیت چیست؟

موضوع افت کیفیت اینترنت از آن دست موضوعاتی است که سابقه دیرینه در کشور دارد و کاربران شاکی نیز سندهای بسیاری در اثبات این ادعا مطرح کرده‌اند.

اما سال گذشته و هم زمان با فیلتر پیام‌رسان تلگرام بود که وزیر ارتباطات در واکنش به نارضایتی‌ها از افت کیفیت اینترنت اعلام کرد: افت كيفيت سرويس‌ها دو علت دارد كه يكی از آنها مربوط به كيفيت كلی اينترنت است و ديگری به شرايط ايجاد شده بر اثر حكم قضايی صادره برای فيلترينگ برمی‌گردد.

واکنش کاربران توییتر

یکی از کاربران در پاسخ به توییت وزیر ارتباطات اعلام کرد:

«آیا میدانید فیلتر کردن کل اپلیکیش‌ها و استفاده از فیلترشکن باعث مصرف چند برابری ترافیک و تمام شدن ترافیک در بازه زمانی کم و رفتن پول از جیب مردم تو این اوضاع اقتصادی می‌شود و در حقیقت این حق‌الناس است؟»

کاربر دیگری نیز اعلام کرد:

«فیلتر شدن فضای مجازی حق الناس نیست؟ سرعت پایین اینترنت درحالیکه پول اینترنت پرسرعت میگیرین از ملت حق الناس نیست؟ اینترنت گوشی رو بصورت بسته فروختن و به بهانه عدم تمدید بسته و مصرف اینترنت آزاد پول کلان گرفتن چطور؟»

یک کاربر دیگر نوشت:

«آقای وزیر تصور کنید به دلیلی مجبور می‌شدید همونجا توی چین بمونید و بدون خروج از اونجا، توییتر همچنان براتون فیلتر می‌موند و خبری هم خط اینترنت بدون فیلتر نبود و …این زندگی هر روزه‌ی ماست آقای وزیر»

کاربر دیگری نیز اعلام کرد:

«حتماً اطلاع دارید چین قصد داره تا سال ۲۰۲۰ پهنای باند ۱ گیگ رو بر روی بستر فیبر نوری به مشترکان نهایی در شهرها ارائه کنه! اونوقت شما اینجا با اعمال تعرفه‌های عجیب روی فیبر، بیشتر مردم رو از تانوما محروم کردید، فقط به خاطر انحصار مخابرات روی فیبر! چاره‌تون شد محرومیت مردم! تبریک!»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.