خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۹۸۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چالش جدی استارتاپ‌ها با اداره مالیات/ تصمیم‌‌ها عرفی است یا قانونی؟

چالش جدی استارتاپ‌ها با اداره مالیات/ تصمیم‌‌ها عرفی است یا قانونی؟

مدیرعامل یک شرکت استارتاپی ادعا می‌کند؛ قوانین اداره مالیات با توجه به شرایط استارتاپ‌ها وضع نشده و این روند منجر به آسیب به آن‌ها می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور، اگر زیان ده بودن شرکت توسط این سازمان مورد تأیید قرار بگیرد مالیات از شرکت تا زمان سوددهی مجدد و کسر ضرر و زیان‌های قبلی دریافت نخواهد شد. اما به نظر می‌رسد اداره مالیات این قانون را برای شرکت‌های استارتاپی در نظ نگرفته‌است.

در ابتدا استارتاپ‌ها مالیات پرداخت نمی‌کردند. اما از چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور با استناد به گسترش کسب و کارهای مجازی اقدام به وضع قانون مالیات برای آن‌ها کرد.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان تا قبل از تصویب این قانون، عقیده داشتند که استارتاپ‌ها به دلیل کارآفرینی و کاهش درصد بیکاری کشور باید از مالیات معاف شوند. اما برخی از سودجویان با ثبت شرکت‌های مجازی سودهای کلانی به جیب زدند که این امر، مسئولان را واداشت تا قوانین مالیاتی خاصی برای کسب و کارهای مجازی وضع کنند.

به دلیل اینکه شیوه‌ی درآمدزایی کسب و کارهای استارت‌آپی با شیوه‌ی درآمدزایی سنتی کاملا متفاوت است. سازمان امور مالیاتی کشور با بررسی دقیق این موضوع، قوانین پیچیده و خاصی را برای مالیات استارتاپ‌ها وضع کرده‌است که می‌تواند منجر به آسیب به آن‌ها شود.

زیان‌دهی استارتاپ‌ها در چند سال اولیه، طبیعی است

محمدحسین امیری، مدیرعامل وینداد ارائه دهنده آنلاین خدمات حقوقی کسب‌وکارها در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره می‌گوید:«تمامی استارتاپ‌ها در سراسر جهان در سال‌های اولیه فعالیت خود دچار زیان‌دهی می‌شوند. به عنوان مثال آمازون پس از ۲۰ سال توانست به سوددهی برسد.»

او در این خصوص توضیح می‌دهد: «استارتاپ در سال‌های اولیه، اساسا به دنبال سود نیستند؛ به دنبال رشد هستند، به همین خاطر سوددهی ندارند. استارتاپ‌ها به دنبال این هستند که بتوانند هزینه کنند، زیرساخت خود را بسازند و محصول خود را ارائه دهند. پس از به‌دست آوردن این مراحل و زمانی که رشد به نتجه قابل قبول رسید، به سوددهی نیز فکر می‌کنند.»

امیری ادامه می‎دهد:«به طور کلی استارتاپ‌ها از محل جذب سرمایه و سهامی که به سرمایه‌گذاران خطر پذیر واگذار می‌کنند، زیان‌های سال‌های اولیه را جبران می‌کنند. اما این موضوع به نظر می‌رسد که برای اداره مالیات و دارایی ما پذیرفته شده‌نیست.»

«اداره مالیات شفاف‌سازی ما را نمی‌پذیرد»

مدیرعامل وینداد با اشاره به اینکه اداره مالیات شفاف‌سازی ما را نمی‌پذیرد، بیان می‌کند:« اداره دارایی به ما اعلام می‌کند که اگر زیان‌دهی دارید، برای چه به فعالیت خود ادامه می‌دهید؟ چرا استارتاپ خود را تعطیل نمی‌کنید؟ یعنی این زیان را باور نمی‌کنند. اداره دارایی مالیات گمان می‌کند که اگر استارتاپ‌ها دچار زیاد‌دهی شدند، دروغ می‌گویند یا قصد داریم درآمد اصلی را کتمان کنیم.»

او افزود:«استارتاپ‌هایی همچون ما، با گفتگو سعی دارد که مساله زیان‌دهی را برای سازمان مالیات شفاف‌سازی کند. ما زیان‌ده هستیم، اما در واقع با جذب سرمایه به دنبال رشد هستیم و در حال حاضر سود نمی‌خواهیم. از سوی دیگر اداره مالیات به ما می‌گوید که با وجود اینکه زیان‌ده هستید، چرا ۲۰ نیروی انسانی زیادی دارید و نباید این تعداد نیرو با وجود زیان‌ده بودن در این شرکت فعالیت کنند.»

امیری با اشاره به اینکه استارتاپ به این معنی است که برای رشد خود باید هزینه‌هایی را پرداخت کند می‌گوید: «هزینه‌های بسیاری برای ساخت زیرساخت‌های فناوری می‌شود. در یک یا دو‌ روز این اتفاق صورت نمی‌گیرد‌، باید به صورت مداوم صرف شود و نیروهای متخصص باید روی آن کار کنند. استارتاپ به این معنی است که برای رشد خود باشد هزینه‌هایی را پرداخت کند و با وجود این هزینه‌ها طبیعتا دچار زیان نیز خواهد شد. اکوسیستم استارتاپی کشور ما حدود ۱۰ سال است که شکل گرفته‌است، ولی همچنان این مساله ۱۰ گذشته وجود داشته است و همچنان نیز وجود دارد.»

بنای اداره مالیات بر عرف است نه قانون!

مدیرعامل استارتاپ وینداد با بیان اینکه اداره مالیات در کشور به استارندارهای جهانی درباره استارتاپ‌ها توجه نمی‌کند، می‌گوید:« این سازمان خواستار این است که اگر شرکتی زیان‌ده بود نباید به فعالیت خود ادامه دهد.»

او ادامه می‌دهد:«اداره دارایی مدعی هست که کسب‌وکار به اندازه ۷۰درصد درآمد خود می‌تواند هزینه داشته باشد که این اساسا غلط و در هیچ کجای قانون به این موضوع اشاره نشده‌است.»

امیری، توضیح می‌دهد:«اگر چنین چیزی وجود داشت چطور شرکت‌های خودروسازی داخلی با این حجم از زیانی که دارند همچنان دارند هزینه می‌کند؟ اگر قرار باشه ۷۰درصد درآمد را فقط شرکت ها هزینه کنند پس شرکت‌های خودروسازی داخلی هم باید کلی از فعالیت‌ها و استخدام‌هایشان را قطع کنند تا فقط ۷۰درصد درآمدی که دارند هزینه کنند.»

او در پایان اظهار می‌‌کند:«در نهایت تلاش بر این است که اداره مالیات بتواند با استارتاپ‌ها به توافق برسد. چرا که اگر به توافق نرسیم به هیات رسیدگی اول و سپس دوم می‌رود که برای اداره مالیات هزینه‌زاست. با این حال هیچ درکی نسبت به استارتاپ‌ها و شرایط آن‌ها در کشور وجود ندارد. این در نهایت می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اکوسیستم استارتاپی شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.