خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۴۳۷۷

اخبار فناوری و استارتاپی روز

کرونا رفتار مسیریابی مردم را تغییر داد

کرونا رفتار مسیریابی مردم را تغییر داد

گزارش بلد از تغییر از رفتار کاربران در مسیریابی و جست‌و‌جوی مکان‌ها، رکود در بازار موبایل به دلیل انتظار کاهش قیمت ارز، رشد سرسام‌آور ارزش بازار تتر و معرفی دو محصول جدید سامسونگ، از مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقشه و مسیریاب بلد داده‌هایی را از رفتار کاربران در مسیریابی و جست‌و‌جوی مکان‌ها از اسفند ۱۳۹۸ تا مهر ۱۳۹۹ منتشر کرده است.

بر اساس گزارش استارتاپ 360، داده‌های بلد نشان می‌دهد از ابتدای شیوع کرونا تا مهر ۹۹، تغییراتی در رفتار کاربران در مسیریابی و جستجوی مکان‌های پربازدید ایجاد شده است.

این گزارش توضیح می‌دهد که تعداد مسیریابی‌های خروجی از تهران در ماه فروردین به سمت آزادراه شمال به بیشترین حد خود در این هشت ماه رسیده است.

همچنین اطلاعات این نقشه روایت می‌کند که با افزایش مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز تفریحی، میزان مراجعه به مراکز درمانی هم افزایش یافته است.

نقشه و مسیریاب «بلد» بیش از پنج میلیون کاربر دارد که نحوه استفاده آنها از این اپلیکیشن می‌تواند توصیف شفافی از رفتار کاربران طی ماه‌های گذشته باشد.

در گزارش هشت ماه گذشته مسیرهای مختلفی از استان تهران به استان های قم، مازندران، گیلان، اصفهان، البرز، مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است. در اغلب مسیرهای بین استانی در ماه اسفند و فروردین، تردد افت بسیار شدیدی داشته است.

جابه‌جایی در مسیرهای پرتردد بین استانی در خرداد به بیشترین اندازه خود در این هشت ماهه رسیده است. بعد از ماه فروردین، تعداد مسیریابی‌ها از تهران به سمت این مسیرها به شکل پیوسته، به غیر از افت نسبی در تیرماه، در بقیه ماه‌ها رو به رشد بوده است. بیشترین رشد مسیریابی به گیلان و مازندران به ماه خرداد مربوط می‌شود که در ماه‌های بعد نوسان داشته است.

با نگاهی بر روندهای طی شده مشخص می‌شود، ماه خرداد جستجوی مکان‌های پربازدید مثل پارک و رستوران بر روی نقشه رشد زیادی داشته است. از طرف دیگر فعالیت سینماها که از اسفندماه تعطیل شده بود، از ابتدای تیرماه از سر گرفته شده و از اول تیرماه تا یک هفته بعد جستجوی سینما به بالاترین سطح رسیده و به مرور کاهش یافته است. بر اساس نمودارها در همین برهه زمانی (هفته آخر خرداد ماه) بیشترین میزان مراجعه به بیمارستان هم با راهنمایی بلد ثبت شده است.

بعد از تعطیلات خرداد به مرور مراجعه به این مکان‌های تفریحی هم کمتر شده است. نکته این نمودارها در این است که میزان مراجعه افراد بعد از تعطیلات خرداد به داروخانه و بیمارستان‌ها، به همان سرعت و نسب کاهش نیافته و اتفاقا مسیریابی کاربران به این مراکز درمانی تا مهرماه فرایند صعودی داشته است.

با نگاه به نمودار ماه مهر می‌توان فهمید که در این ماه مسیریابی و جست‌و‌جوی مراکز درمانی در بلد افزایش یافته است. آن هم در حالی که گزارش‌های «بلد» می‌گوید که دقیقا قبل از این تاریخ بار دیگر میزان مراجعه افراد به رستوران و پارک‌ها و حضور در فضاهای شهری رو به رشد بوده است.

می‌توان از اپلیکیشن بلد میزان استفاده افراد از وسایل حمل و نقل عمومی در روزهای کرونا را هم استخراج کرد. در این اپلیکیشن امکانی برای مسیریابی ترکیبی به کاربران داده شده که با جست‌وجوی مقصد، ترکیبی از سرویس‌های مختلف حمل‌و‌نقل عمومی را به او پیشنهاد می‌کند.

بر اساس این اطلاعات این شیوه مسیریابی در تیر و مرداد کاهش، در شهریور افزایش و دوباره در مهرماه کاهش یافته است. این نوسان‌ها ممکن است تحت تاثیر تصمیمات شهری درباره طرح ترافیک بر میزان استفاده کاربران از وسایل حمل و نقل عمومی در هشت ماهه گذشته رخ داده باشد.

علاوه بر مسیریابی بین شهری، به طور کلی باید گفت که در کل کشور از اواخر اسفند تا اواخر فروردین، افراد کمتر در سطح شهری و بین شهری جابه‌جا شده‌اند. بیشترین میزان جابه‌جایی افراد به اواخر شهریور و نیمه مهرماه برمی‌گردد. همچنین میزان جابه‌جایی افراد در تعطیلات رسمی و روزهای تعطیل متوالی کاهش پیدا کرده و جابه‌جایی در این روزها در سطح شهر هم کمتر شده است.

تردید در جواز تردد تاکسی‌های اینترنتی

در حالی که اخبار تا پیش از این از مجاز بودن تردد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ساعت‌های محدودیت کرونایی حکایت داشتند، سخنان رییس پلیس پایتخت تردیدهایی را در این زمینه ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا، بعد از اعلام محدودیت‌های سراسری تردد بود که یکی از شرکت‌های آنلاین خدمات حمل و نقل مسافر اعلام کرد محدودیت‌های تردد شامل خودروهای این شرکت نبوده و شهروندان می‌توانند در طول شبانه‌روز و به طور ۲۴ ساعته از خدمات آن استفاده کنند.

اما سردار حسین رحیمی درباره اینکه آیا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای تردد در ساعات منع تردد در شهر مجاز هستند یا خیر گفت: چنین ادعای درست نیست، همه شامل طرح ممنوعیت تردد می‌شوند و مجوزی برای ورود خودروهای تاکسی اینترنتی نیست.

وی با بیان اینکه مجوزهای تردد برای خودروهایی که ترددشان دارای ضرورت باشد از سوی فرمانداری صادر خواهد شد، افزود: رانندگان این خودروها اگر ضرروتی برای تردد دارند یا خودشان یا از طریق شرکتشان باید مجوز تردد را دریافت کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: معیار پلیس برای عدم جریمه خودروهایی که در ساعت غیرمجاز تردد می‌کنند، مجوزی است که از سوی فرمانداری صادر می‌شود و ما براساس آن عمل خواهیم کرد.

رکود در بازار موبایل

در گزارش دیگری از اکوسیستم فناوری، سایت زومیت از رکود در بازار موبایل به دلیل انتظار برای کاهش نرخ ارز خبر داده است.

بر اساس این گزارش، با کاهش نرخ ارز در چند هفته‌ گذشته، به‌تدریج کاهش قیمت موبایل در بازار را شاهد بودیم؛ بااین‌حال، این روزها کمتر کسی به خرید گوشی تمایل دارد.

به‌نظر می‌رسد کاهش بیشتری در نرخ ارز مدنظر خریداران گوشی‌های هوشمند در بازار ایران است؛ چرا‌که آمار خرید‌و‌فروش گوشی در روزهای اخیر از رکود نسبی و کاهش تقاضا حکایت می‌کند.

ازآنجاکه نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت گوشی تلفن‌همراه می‌گذارد، مردم چشم‌انتظار کاهش قیمت بیشتری هستند و همین موضوع تقاضا برای موبایل را درمقایسه‌ با دو ماه قبل بسیار کمتر کرده است. مقایسه‌ قیمت گوشی‌های محبوب بازار ایران در آبان درمقایسه‌با آذر موید ثبات و در مواردی کاهش قیمت‌ها است.

رشد سرسام‌آور ارزش بازار تتر

در گزارشی از دنیای فناوری، دیجیاتو از رشد سرسام‌آور ارزش بازار رمرارز تتر خبر داده است. بر اساس این گزارش، از دو سال پیش تا به امروز استیبل کوین‌ها به محبوبیت بالایی در میان افراد دست پیدا کرده‌ا‌ند. در حال حاضر ارزش بازار آن‌ها به ۲۳.۹ میلیارد دلار می‌رسد که در این میان «تتر» با رشد چشمگیری مواجه شده است.

استیبل کوین تتر که اواخر سال ۲۰۱۴ روی بلاک‌چین بیت‌کوین و با بهره‌گیری از پروتکل «Omni Layer» از راه رسید، در حال حاضر دارای بیشترین ارزش بازار در میان استیبل کوین‌های دیگر است.

در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی درباره تتر وجود داشته است، با این حال هیچ شخصی نمی‌تواند عملکرد آن را زیرسوال ببرد. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۶ از نظر ارزش بازار در رتبه ۳۰ قرار گرفت و مورد توجه بسیاری واقع شد.

در ژانویه ۲۰۱۹ این ارز دیجیتال به رتبه هشتم جدول صعود کرد و در ماه اول ۲۰۱۹ ارزش بازاری برابر ۱.۹۱ میلیارد دلار داشت.

یکسال بعد با رشد ۱۱۵ درصدی، ارزش بازار تتر به ۴.۱ میلیارد دلار رسید و حالا پس تجربه رشد ۳۴۳ درصدی، ارزش بازاری برابر ۱۸.۵ میلیارد دلار دارد. از اکتبر ۲۰۱۴ تا به امروز، ۱۸,۵۳۹,۶۰۴.۱۷۰ تتر صادر شده است.

در حال حاضر تتر در بازار استیبل کوین‌ها سهم ۷۶.۱۵ درصدی دارد.

معرفی دو محصول جدید سامسونگ

زومیت نیز در گزارشی از دنیای فناوری به معرفی گلکسی A02s و گلکسی A12 پرداخته است. بر اساس این گزارش، سامسونگ گلکسی A12 و A02S را با باتری پنج هزار میلی‌آمپرساعتی و دوربین بهبودیافته رونمایی کرد.

این گوشی‌ها سال آینده‌ میلادی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه روانه‌ی بازار می‌شوند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران زیبـــــــــا

    خب الان ملت حق دارن از ویز استفاده کنند یا ن!؟ فقط دنبال آمار گرفتن و فضولی و سرک توو زندگی مردم کشیدنیم. بعد توقع داریم ازمون انتقاد نشه!!