کد مطلب: ۴۵۲۳۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کرونا به چه مشاغلی رونق داد؟ / امکان ارزآوری با صادرات اقلام بهداشتی

کرونا به چه مشاغلی رونق داد؟ / امکان ارزآوری با صادرات اقلام بهداشتی

ویروس کرونا بخش‌های بسیاری از اقتصاد را حداقل برای چند ماه گذشته به تعطیلی کشاند اما از سوی دیگر برخی از بنگاه‌های اقتصادی به تولید اقلام بهداشتی روی آورده‌اند، آیا این بنگاه‌ها می‌توانند تهدید ویروس کرونا را به فرصت ارزآوری تبدیل کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شیوع ویروس کرونا اگر چه تعطیلی بسیاری از مشاغل را به دنبال آورد و کسب‌وکارها را متحمل ضرر کرد، اما در این بین مشاغل دیگری را به واسطه مصرف اقلام بهداشتی و پیشگیرانه به وجود آورد.

حسین میرزایی، دبیر هم‌اندیشی بررسی مشکلات و راهکارهای حمایت از تولید محصولات بهداشتی در این خصوص گفت: در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده است نیاز به اقلام بهداشتی در دنیا به وجود آمد، این کالاها شامل ماسک، دستکس، مواد ضدعفونی کننده هستند که ماهیت پیشگیری و محافظت دارند.

آنطور که وی عنوان کرد، ایران این مزیت را دارد که برای کشورهای منطقه این کالاها را تامین کند و به طبع تامین این اقلام بتواند تعداد بسیاری موقعیت شغلی ایجاد کند. حداقل در یک سال آینده که دنیا با ویروس کرونا درگیر است ما در این مورد مزیت داریم و باید این کار انجام دهیم تا ارزآوری داشته باشیم.

میرزایی تاکید کرد: بنابراین پیش‌فرض این است که بازار بزرگی در این خصوص وجود دارد که با توجه به این که در سال جهش تولید قرار داریم می‌توانیم از این طریق شغل ایجاد کنیم تا ارزآوری داشته باشیم.

آفتی برای کارگاه‌های تولید اقلام بهداشتی

دبیر هم‌اندیشی با اشاره به دیگر فعالیت‌ها در حوزه تولید اقلام بهداشتی عنوان کرد: تعدادی از گروه‌های جهادی، مردمی تولیدی‌های کوچک و صنعتی اقدام به تولید اقلام بهداشتی کردند که این کار باعث شد ما با تعدادی از کالاها مواجه شدیم که نمی‌دانستیم استاندارد هست یا نه، اما نیاز ما را در روز بحران مرتفع کرد. اما حالا به ظرفیت این بنگاه‌ها نیاز داریم.

وی افزود: ما می‌توانستیم بنگاه‌هایی که با مجوزهای موقتی شروع به کار کردند را به بنگاه‌های اقتصادی پایدار تبدیل ‌کنیم تا به تولید ادامه دهند و مازاد تولید را صادر کنند، اما این اتفاق رخ نداد چون ورود نهادی و ارگانی برخی از سازمان‌ها باعث شده بسیاری از این بنگاه‌ها آسیب‌های جدی ببینند.

میرزایی معقتد است، الان برخی از نهادها ورود کرده‌اند و کالاها را با قیمت حداقلی ارائه می‌دهند که برای تولید بهینه نیست، بنابراین رسما دامپینگ رخ داده است. باید به این بنگاه‌ها از لحاظ تولیدات، صادرات، برند و.. رسیدگی و استاندارد شوند. این اتفاق اولین آزمون جهش تولید بود که رفوزه شد.

وی عنوان کرد: برای این کار باید راهکارها را احصا و به وزارت بهداشت و صمت پیشنهاد دهیم و از این وزراتخانه‌ها بخواهیم تا رسیدگی کنند. در این باره یک مجموعه مردمی و دانش‌بنیان به نام شمس را راه‌اندازی شده و قرار است در « نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای حمایت از فعالان زنجیره تولید و عرضه اقلام بهداشتی در سال جهش تولید» این مسائل و آسیب‌ها بررسی می‌شود.

این نشست قرار است با محورهای بررسی مسائل و مشکلات تامین کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالاهای بهداشتی، راهکارهای حمایت از فعالیت گروه‌های مردمی و تولیدی‌های جهادی و کارگاهی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و راهکارهای توسعه بازارهای صادرتی در روز چهارشنبه هفتم خرداد ماه برگزار شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.