کد مطلب: ۴۶۸۶۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا استارتاپ‌ها نمی‌توانند تست کرونا بگیرند؟ / گلایه‌ استارتاپ‌های سلامت‌محور از محدودیت‌ها 

چرا استارتاپ‌ها نمی‌توانند تست کرونا بگیرند؟ / گلایه‌ استارتاپ‌های سلامت‌محور از محدودیت‌ها 

در حالی وزارت بهداشت فعالیت استارتاپ‌های حوزه سلامت را در حوزه گرفتن تست کرونا ممنوع کرده که دلایل مختلفی برای این امر اعلام شده است؛ از کمبود تست و قیمت‌‌گذاری غیردقیق گرفته تا امکان درز اطلاعات.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسنپ دکتر، دکتر چکاپ، آزمایش آنلاین، مشوِرَپ، آنی آزما، دکترساینا و … اینها اسامی تعدادی از استارتاپ‌های حوزه سلامت هستند که این روزها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درگیرند. ماجرا نیز به همین بیماری مرموزی بر می‌گردد که زندگی را به کام همه تلخ کرده است؛ بیماری کرونا و تست‌های مربوط به آن.
گروهی از استارتا‌پ‌های سلامت‌محور، از همان نخستین روزهای اعلام رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران، به میدان آمدند تا به یک نیاز اساسی در بازار پاسخ بدهند؛ تست کرونا برای افرادی که به دلایلی، نگران ابتلا به این بیماری بودند اما از مراجعه به مراکز پرخطری مانند بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز می‌ترسیدند.
این استارتاپ‌ها، تست کروتا را با حضور در منزل یا محیط کار از افراد می‌گرفتند و به عنوان واسطه‌ای میان متقاضیان و آزمایشگاه‌ها عمل می‌کردند.

ممنوعیت به بهانه ایجاد اختلال

اخیرا وزارت بهداشت فعالیت آنها را در این حوزه ممنوع کرده است؛ «ایجاد اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی» در افراد، تبلیغات بدون مجوز در فضای مجازی، ارائه نمونه‌ها به آزمایشگاه‌هایی که مورد تایید این وزارتخانه نیستند، تعرفه‌گذاری بسیار نامنظم و ناهمگون و انجام تست کرونا بدون مجوز و تجویز پزشک، از جمله دلایلی است که در بخشنامه و گفتگوی‌های مدیران وزارت بهداشت به آنها اشاره شده است.
به گفته این اشخاص، استارتاپ‌های حوزه سلامت نباید بدون مجوز فعالیت کنند و وزارت بهداشت نیز نمی‌تواند به بهانه اشتغالزایی، با جان مردم بازی کند. مقامات این وزارتخانه، استارتاپ‌ها را تهدید به برخورد حقوقی نیز کرده‌اند.

وزارت بهداشت: استارتاپ‌های حوزه سلامت نباید بدون مجوز فعالیت کنند و وزارت بهداشت نیز نمی‌تواند به بهانه اشتغالزایی، با جان مردم بازی کند. مقامات این وزارتخانه، استارتاپ‌ها را تهدید به برخورد حقوقی نیز کرده‌اند.

استارتاپ‌ها: خدمات را بهتر و ارزان‌تر ارائه می‌کنیم

در مقابل، برخی از استارتاپ‌های فعال در این حوزه با صدور بیانیه‌ها و گفت‌وگاه‌های گاه تند و تیز، نشان داده‌اند که از شرایط و فشارهای گاه و بی‌گاه وزارت بهداشت کلافه‌اند. آنها از تعدد بخش‌هایی که مدعی ارائه مجوز به استارتاپ‌ها هستند نیز شکایت دارند. در این میان اسنپ دکتر، که این روزها هدف حمله برخی مقامات مسئول قرار گرفته است، در بیانیه‌ای، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری را مرجع ارائه مجوز به این تیم‌ها دانسته است.
برخی فعالان استارتاپی معتقدند آنها پیش از کرونا نیز در اکوسیستم سلامت حضور داشتند و برای سودجویی به این حوزه وارد نشدند. ضمن آنکه حضورشان در بازار تست کرونا، انحصار را شکسته رقابت ایجاد کرده، و قیمت‌های نجومی را کاهش داده است.
آنها همچنین تاکید دارند که اکنون برخی بازیگران سنتی نیز کار گرفتن تست در منزل را با قیمت‌های بالا انجام می‌دهند، اما استارتاپ‌ها، سازمان چابک‌تری دارند و می‌توانند خدمات لازم را بهتر و ارزان‌تر به مردم ارائه کنند.

گنه کرد در بلخ آهنگری …

در همین رابطه، مدیر استارتاپ دکتر چکاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به اینکه این استارتاپ در حوزه تسهیل‌گری تست پی‌سی‌آر فعالیت می‌کرد، گفت: وزارت بهداشت نگرانی‌هایی در این حوزه دارد که بخشی از آنها ممکن است صحیح باشد، اما اشخاص اشتباهی را برای رفع این نگرانی‌ها نشانه رفته است.
آرش هدایت‌پناه، افزود: در کنار استارتاپ‌ها و بازیگران سنتی و شناخته شده، افرادی اقدام به حضور در خانه‌های مردم برای گرفتن تست کرونا می‌کنند که تخلفاتی چون اضافه دریافت‌های عجیب یا انجام تست‌های کور را آنها انجام دادند.
وی ادامه داد: افرادی چون برخی نمونه‌گیران آزمایشگاه‌ها و پرستاران، خارج از ساختارهای رسمی این تخلفات را مرتکب شدند و وزارتخانه بهداشت به جای برخورد با آنها، استارتاپ‌ها را بدون هیچ دلیلی نشانه گرفت.

مدیر استارتاپ دکتر چکاپ: افرادی چون برخی نمونه‌گیران آزمایشگاه‌ها و پرستاران، خارج از ساختارهای رسمی این تخلفات را مرتکب شدند و وزارتخانه بهداشت به جای برخورد با آنها، استارتاپ‌ها را بدون هیچ دلیلی نشانه گرفت.

تعلل وزارت بهداشت در تدوین استانداردها

هدایت‌پناه، با اشاره به اینکه سابقه احتلاف نظر این وزارتخانه با استارتاپ‌های حوزه سلامت، به بدو تشکیل این تیم‌ها بازمی‌گردد، گفت: وزارت بهداشت از یک سو تاکید می‌کند دستورالعملی برای فعالیت چنین استارتاپ‌هایی ندارد و از سوی دیگر، نمی‌خواهد با صراحت بگوید خواهان فعالیت استارتاپ‌ها نیست.
مدیر استارتاپ دکتر چکاپ، سیاست این نهاد را «عجیب» توصیف کرد و افزود: وزارت بهداشت، حداقل سه سال فرصت داشته است که آیین‌نامه‌ها و استانداردهای لازم را برای فعالیت استارتاپ‌های سلامت‌محور تدوین کند اما حرکت ملموسی را در این زمینه انجام نداده است.
به گفته وی، اکنون بخش‌های مختلفی از داخل وزارت بهداشت از روی حسن نیت، مدعی ارائه مجوز به استارتاپ‌ها هستند از جمله؛ نوآوری و شکوفایی، علمی، ارتباط با صنعت و فناوری اطلاعات اما هر یک از آنها، به محض اینکه کار تا حدودی جلو می‌رود، پای خود را کنار می‌کشند.
هدایت‌پناه افزود: اکنون بخش فناوری اطلاعات قدم‌های محکم‌تری را در این حوزه برداشته است و امیدواریم به نتیجه برسد.

استارتاپ‌ها خسته‌اند

مدیر استارتاپ دکتر چکاپ در مورد پاسخ‌های تند و تیزی که گاه دو طرف ماجرا به یکدیگر می‌دهند و اینکه آیا این امر می‌تواند به حل مشکل کمک کند یا خیر، گفت: اکنون استارتاپ‌ها، در موقعیت سختی قرار دارند و مرگ و زندگی آنها به تصمیم‌گیری وزارت بهداشت گره خورده است.
وی افزود: فعالان این اکوسیستم باید بدانند که نتیجه هزینه زمانی و مالی‌ای که برای کسب و کار خود کرده‌اند چه می‌شود. این شرایط که هر روز بخشنامه‌ای صادر شود و مانعی برای فعالیت آنها ایجاد کند، نمی‌تواند ادامه یابد.
هدایت‌پناه گفت: شرایط سخت موجود باعث شده است که استارتاپ‌ها از لاک دفاعی خارج شوند و با جدیت بیشتری خواهان تعیین تکلیف خود شوند.
این فعال استارتاپی افزود: در کشور و در خود وزارت‌ بهداشت، کمیسیون‌ها و بخش‌های مختلفی برای مقررات‌زدایی و حمایت از استارتاپ‌ها وجود دارد که بخشی از شرح وظایف آنها تسهیل فعالیت تیم‌های استارتاپی است و موضوع باید هر چه زودتر به نتیجه برسد.
به گفته وی، استارتاپ‌ها بیش از این نمی‌توانند با زبان خواهش با این بخش‌ها سخن بگویند و در مقابل، برای گناهی که انجام نداده‌اند با چنین نامه سخت‌گیرانه‌ای مواجه شوند.

فعالان این اکوسیستم باید بدانند که نتیجه هزینه زمانی و مالی‌ای که برای کسب و کار خود کرده‌اند چه می‌شود. این شرایط که هر روز بخشنامه‌ای صادر شود و مانعی برای فعالیت آنها ایجاد کند، نمی‌تواند ادامه یابد.

انحصار، به ضرر مصرف‌کننده است

هدایت‌پناه همچنین روز یکشنبه 19 مرداد در یک لایو اینستاگرامی به برخی از دلایل وزارت بهداشت برای ایجاد این ممنوعیت پاسخ داد. به گفته وی، دکتر چکاب نه تنها تلاش نکرده است، به مردم القا کند که باید تست کرونا بدهند، بلکه در شبکه‌های مجازی خود توضیح داده است که چه کسانی نباید تست بدهند.
این فعال استارتاپی همچنین به این نکته اشاره کرد که دکتر چکاب، خدمات حضور در منزل را برای گرفتن تست کرونا به صورت رایگان ارائه می‌کرد، در حالی که برخی بازیگران سنتی، هزینه به نسبت زیادی را به این منظور دریافت می‌کنند.
هدایت‌پیاه با اشاره به اقدام وزارت بهداشت در غیررقابتی کردن فضا، افزود: اشاره وزارت بهداشت به محدویت تست‌ها چندان صحیح نیست و نبود رقابت، به ضرر مصرف‌کننده است.
به گفته وی، استارتاپ‌ها تلاش می‌کنند مجوزهای لازم را دریافت کنند اما با یک نامه، موجودیت کسب و کار آنها با خطر مواجه می‌شود.
هدایت‌پیاه در عین حال به جلسه‌ای که فعالان استارتاپی حوزه سلامت، اخیرا با برخی مقامات ذی‌صلاح داشته‌اند، اشاره و تاکید کرد مباحث مطرح شده در این نشست امیدبخش بوده‌اند.

امکان درز اطلاعات

در این میان، یک منبع آگاه در وزارت بهداشت، در گفتگویی، یکی از دلایل ممنوعیت فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه تست کرونا را این موضوع دانسته است که اکنون، تعداد معدودی آزمایشگاه از وزارت بهداشت مجوز دارند. به گفته وی، کیت‌های استاندارد در اختیار این آزمایشگاه‌ها قرار گرفته و آنها نیز داده‌های افراد را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند تا بتوانند نسبت به آمارسنجی و تحقیقات از آن استفاده کنند. این منبع تاکید کرده است که آزمایشگاه‌های مختلفی در پلتفرم‌های استارتاپی هستند که برخی مجوز ندارند و پاسخ‌هایشان مورد تایید وزارت بهداشت نیست.
برخی گمانه‌ها دلیل حساسیت وزارت بهداشت نسبت به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه تست کرونا را در همین نکته می‌دانند که ممکن است اطلاعاتی از نتایج مثبت ابتلا به ویروس کرونا از طریق فعالیت آنها درز کرده باشد.
به هر روی، به نظر می‌رسد با توجه به امیدوارهای برخی فعالان استارتاپی، در روزهای آینده اخبار بیشتری در مورد موضوع منتشر شود و باید منتظر نتیجه کار ماند.
آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.