کد مطلب: ۶۶۵۶۱۹

بنیان‌گذار یک پلتفرم سلامت آنلاین در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

نسخه‌نویسی الکترونیکی چه زمانی به طور کامل اجرا می‌شود؟

نسخه‌نویسی الکترونیکی چه زمانی به طور کامل اجرا می‌شود؟

طرح نسخه‌‌نویسی الکترونیک از سال گذشته در کشور کلید خورد. حالا بنیان‌گذار پلتفرم سلامت بقراط می‌گوید: این طرح، تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که با همکاری سه وزارتخانه‌ بهداشت، ارتباطات، اطلاعات و بیمه‌ها، طرح نسخه نویسی الکترونیکی تا پایان سال جاری به صورت کامل اجرا می‌شود.

از سوی دیگر، قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز به طور شفاف وظایف و بودجه دستگاه‌هایی مانند بیمه و سازمان نظام پزشکی را در زمینه اجرای طرح نسخه الکترونیک معین کرده‌است. حالا به نظر می‌رسد که پلتفرم‌های سلامت آنلاین در این راه پیشرفت مناسبی داشته‌اند.

با نسخه الکترونیکی زمان کمتری از پزشک گرفته‌می‌شود

رضا دفاعی، بنیان‌گذار و مدیر فنی پلتفرم سلامت بقراط در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: «به دلیل پافشاری دولت در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، این طرح حدود ۹۵ درصد محقق شد. همچنین مورد استقبال پزشکان نیز قرار گرفت.»

دفاعی در رابطه با اجرای روند نسخه‌نویسی الکترونیکی، توضیح می‌دهد: «پلتفرم‌های آنلاین سلامت در آینده قصد دارند با حذف دفترچه‌های درمانی کاغذی، مجهز به الگوریتم جستجوی خدمات و داروها شوند. بدین ترتیب موجودی داروی مدنظر بیمار در داروخانه‌ها جستجو شده و به کاربر موقعیت مکانی داروخانه با موجودی دارو اعلام می‌شود. همچنین با اعلام به داروخانه، نسخه بیمار آماده‌سازی می‌شود و مراجعه‌کننده می‌تواند با سهولت کامل برای دریافت داروی خود اقدام کند.»

او ادامه می‌دهد: «حتی هنگام قطعی سرورها، نسخ بیماران به طور خودکار ارسال می‌شوند. حتی امکان زمان‌بندی تجویز خودکار نسخه برای آینده نیز فراهم شده‌است. به عنوان مثال با هوش مصنوعی به کار رفته در پلتفرم بقراط، زمان و مقدار مصرف به صورت اتوماتیک و توسط هوش مصنوعی تعیین می‌شود تا زمان کمتری از پزشک جهت نوشتن نسخه صرف شود.»

دفاعی با بیان اینکه اجباری شدن قانون نسخه‌نویسی الکترونیکی خیلی دیر مطرح شد، می‌گوید: «اما با همه حواشی و مشکلات، در نهایت قدمی جدی و قابل توجه در حوزه سلامت الکترونیک است. پلتفرم‌های سلامت آنلاین مانند بقراط نیز تمام خدمات مرتبط به سلامتی را به صورت یکپارچه و کامل ارائه می‌‌دهند تا در توسعه این خدمت نقش‌آفرینی داشته باشند.»

اجرای ۹۵ درصدی نسخه‌نویسی الکترونیکی

دفاعی، در مورد میزان اجرایی شدن طرح فوق و همراهی پزشکان با آن توضیح می‌دهد: «با توجه به قوانین و اجباری که دولت برای اجرای این قوانین داشت، بسیاری از پزشکان به این سمت آمدند. بر اساس برآوردی که بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمان داشته‌‌اند، این موضوع حدود ۹۵ درصد محقق شده‌است.»

دفاعی می‌گوید: «بسیاری از پلتفرم‌های سلامت آنلاین شاهد استقبال قابل توجه از سوی پزشکان بودند.»

زیرساخت‌های اینترنت کشور پاسخگو است؟

طرح نسخه نویسی‌آنلاین علاوه بر پایتخت در دیگر نقاط کشور هم در حال اجراست. اما روند اجرا نیازمند زیرساخت اجرایی مناسب است. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که آیا زیرساخت‌های اینترنت کشور برای اجرای این طرح، آنطور که انتظار می‌رود توسعه پیدا کرده است؟

توسعه‌یافتگی یا عدم توسعه‌یافتگی این زیرساخت‌ها به طور قطع اثرگذاری قابل توجهی بر جریان نسخه‌نویسی آنلاین دارد. اما مشاهدات بقراط، به عنوان پلتفرم جامع آنلاین سلامت در این حوزه چیست؟

دفاعی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر اینکه قطعا اجرای نسخه نویسی الکترونیکی نیازمند توسعه زیرساختی است. می‌گوید: «به جز چند شهر بزرگ ایران، تعداد قابل توجهی از شهرها، زیرساخت مناسب ندارند. در سیاری از روستاها اساسا اینترنت در دسترس نیست. اما مشکل به همینجا ختم نمی‌شود و حتی اگر اینترنت هم وجود داشته باشد از نظر سخت‌افزاری و فراهم بودن کامپیوتر شاهد مشکلاتی هستیم.»

طبق اظهار نظر مدیر فنی بقراط گاهی حتی خانه‌های بهداشت کامپیوتر را برای مناطقی که از مرکز شهرها و روستاها، فاصله دارند، تامین نکرده‌اند. بدون شک این موضوع سبب ایجاد مشکلاتی برای نسخه‌نویسی الکترونیک می‌شود.

سهم بخش خصوصی از نسخه‌نویسی، کمتر از ۱۰ درصد

مدیر تیم فنی بقراط درباره روند پیشرفت نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز می‌گوید: «به هر حال نسخه نویسی الکترونیکی پدیده‌ای کاملا جدید است که به مرور زمان تکمیل می‌شود.»

دفاعی در ادامه توضیحات خود پیرامون این نقش‌آفرینی، اضافه می‌کند: «البته همه تلاش‌ها در شرایطی است که کمتر از ۱۰ درصد نسخه‌های الکترونیکی توسط پلتفرم‌های خصوصی ثبت می‌شود. ۹۰ درصد از سوی پلتفرم‌هایی است که نهادهای دولتی ارائه داده‌اند. با این وجود، تلاش ما تسهیل استفاده از این امکان و حرکت به سمت استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی است.»

او تاکید می‌کند: «این موضوع روشن است که امنیت و محرمانه بودن اطلاعات بیمار در اولویت‌ پلتفرم‌های سلامت قرار دارد. داده‌های بیماران و اطلاعات شخصی پزشک رمزنگاری شدند و در سرورهای این برنامه ذخیره می‌شوند. بنابراین حتی در صورت هک شدن سرورها، به دلیل رمزنگاری بودن اطلاعات امکان افشای اطلاعات درمانی بیماران وجود نخواهد داشت و به دست سواستفاده‌گران نخواهد افتاد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.