کد مطلب: ۵۶۴۴۹۶

نیما قمصری کیست؟

اتفاق بی‌سابقه برای یک ایرانی در بورس نیویورک / نیما، گرگ وال‌استریت!

اتفاق بی‌سابقه برای یک ایرانی در بورس نیویورک / نیما، گرگ وال‌استریت!

استارتاپ یک ایرانی به ارزش چهار میلیارد دلار یعنی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در بورس نیویورک عرضه شده اما در ایران مجلس به دنبال محدود کردن فضای مجازی است و طی چند سال اخیر بسیاری از کارآفرینان این حوزه مجبور مهاجرت شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «استارتاپ‌ها» یعنی کسب و کارهایی که حول محور تکنولوژی شکل گرفته‌اند و پتانسیل رشد بالایی دارند. حالا یکی از استارتاپ‌های ایرانی به ارزش چهار میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شده است. ارزش این استارتاپ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر کل درآمد نفتی کشور در سال گذشته است.

در یک مقیاس دیگر وضعیت استارتاپ‌ها که بر پایه اینترنت هستند نیز قابل توجه است، در حالی استارتاپ یک ایرانی به ارزش چهار میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شده که مجلس در یک ماه گذشته مصرانه به دنبال تصویب طرح فیلترینگ فضای مجازی است. مجلس بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را در دستور کار این هفته خودش قرار داده.

وضعیت فعالیت برای استارتاپ‌ها به نحوی است که در چند سال اخیر برخی از کارآفرینان و سرشناسان این حوزه مجبور به مهاجرت شده‌اند. بنیان‌گذار شرکت Arvo Mobile در فنلاند می‌گوید که ۸۰ درصد استارتاپ‌های ایرانی به راند سوم نمی‌رسند و اغلب در مرحله اول یا دوم فیلد می‌شوند. علتش هم واضح است.

روزنامه هفت صبح در گزارش با عنوان «نیما، گرگ وال‌استریت!» به موضوع عرضه یک استارتاپ با نام «Blend» در حوزه فین‌تک پرداخته است.

Blend نام یک استارتاپ فعال حوزه فین تک است که توسط نیما قمصری و هم‌بنیان‌گذار دیگر او اداره می‌شود. خبر جالب در باره‌ این استارتاپ هم این است؛ Blend هفته گذشته با ارزش چهار میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شده است. حالا این استارتاپ چیست و کارآفرین آن از چه زمانی به آمریکا مهاجرت کرده؟ نیما قمصری، کارآفرینی ایرانی است که در کودکی به ایران مهاجرت کرده . او قبل از تاسیس این استارتاپ در دانشگاه استنفود تحصیل کرده است. قمصری که حالا ۳۴ سال سن دارد، سال۲۰۱۲ کم کم کار خود را در استارتاپ در دانشگاه شروع کرد.

Blend چیست؟

Blend یک شرکت فین تک در سیلیکون‌ولی در آمریکاست. در واقع یک پلتفرم آنلاین است که درخواست وام مسکن و قسط‌بندی آن را به صورت آنلاین درمی‌آورد و ارائه می‌کند. این نرم‌افزار امروز با مهم‌ترین بانک‌های آمریکایی همکاری دارد.

در تمام سال‌های بحران اقتصادی آمریکا وعده این نرم‌افزار، این بود: Blend باعث می‌شود که نیاز به جمع‌آوری مستندات کاغذی از مشتریان برای اعطای وام خانه نباشد؛ فرآیندی هزینه‌بر که تهیه آنها از سمت مشتریان هفته‌ها زمان می‌برد کار آن یک جورهایی آنلاین و ساده کردن برنامه‌های گرفتن وام‌های اجاره به شرط تملیک است.

Blend روزانه بیش از دو میلیارد دلار وام را برای بانک‌ها پردازش می‌کند و فرایند تصویب وام را به حدود سه دقیقه رسانده است. این استارت‌تاپ بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رشد زیادی داشت و در تعداد مشتریان با سه برابر افزایش روبه‌رو شد. آنها تنها سال گذشته ۱٫۴ هزار میلیارد دلار وام را پردازش کردند.

این شرکت از ماه مارس ۲۰۲۰ تا پایان آن سال نسبت به همان دوره در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۶۶ درصد رشد را برای تراکنش‌های خود گزارش کرده است.

قمصری روز جمعه با فوربز هم مصاحبه کرده و درباره اینکه چطور شد به عرضه سهام این شرکت در بورس علاقه‌مند شده اینطور گفته است: اگر دو سال پیش از من می‌پرسیدید من می‌گفتم که عرضه عمومی برای ما معنا ندارد و ما به صورت خصوصی خیلی خوب این شرکت را رهبری می‌کنیم. دلیل اینکه ما تصمیم به عرضه عمومی گرفتیم پیچیدگی و قوانین شدید این صنعت بود. ما می‌خواستیم مشتریانمان مطمئن شوند شریکی که به آن تکیه می‌کنند یک مدت طولانی حضور دارد.

البته این اتفاق، تنها افتخاری نبوده که نصیب آنها شده. Blend امسال در لیست ۵۰ فین‌تک برتر فوربز هم قرار گرفت. علاوه بر این بیزینس اینسایدر هم بر اساس تحلیلی که از طریق تماس با مشتریان تیم و متخصصان صنعتی داشته به این باور رسیده که Blend قرار است به یکی از مهمترین شرکت‌های نرم‌افزار به عنوان خدمات(SaaS) در امور مالی و رهن تبدبل شود. نام قمصری همچنین در رده‌بندی فورچون از افراد بانفوذ زیر ۴۰ سال دیده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا بورس تعطیل کردی بعد میگن اقتصاد ایران منفی شده مگر بورس فقط مال تهرانی ها است

  • ناشناس

    تو کشور ما دخالت حسودانه و زورگویانه ی دولت‌ وسران کشور باعث تمام بدبختی‌های کشور وملت شده است باعث تمامی مهاجرت های انسانی و به طبع آن مهاجرت مالی دخالت دولت است. نمی‌دانم این سران چرا با ملت بزرگ وخاک عزیز ایران این همه دشمنی میکنند.

    • تت

      چون نفهم و بیسوادن برادر من

  • مهری خانم

    سلام اقا نیمای عزیزافرین برشما افتخارمملکتتی از این اقایون که حرف میزنن وعمل نمی کنن حداقل شما موفق شدی افرین موفق باشی افتخاره گرگ وال استریت

    • Sadegh

      اقا نیما اینجا نیست که کامنت شمارو بخونه

  • ناشناس

    افسوس ما تو ایران اندر غم یک کوچه هستیم

    • ناشناس

      اندر خم

  • ناشناس

    در ایران هم استارتاپ داریم وزیر اقتصاد وزیر مجموعه هایش بانکها و صندوقها خصولتی وآقا
    شیخ حسن که با وعده وعید تبلیغ ملت به بورس کشانند هزاران میلیاردها با همدستی کتولها دلالهای
    وابسته به خودبه جیب زدنند ملت به خاک سیاه نشاندن
    دراین ایران هنرهای زیرخاکی زیاد رو نمکنند!!!!

  • شاهین

    بایا جان گرگ والیستریت کجا بود مگه مثل جورج سوروس نوسان گیری کرده پولهای مملکت رو بردند از کانادا کشیدن تو بورس آمریکا یه پول دیجیتالی قلابی میدن دستش حیف حیف از بیسوادی بیسوادی

  • شاهین

    کل پولهای ملت آبرومند رو بکشید کانادا این ور اون ور بعدش ببرید مثلا تو بورس آمریکا بکنید پول سفید نه بابا اونا بچه نیستند یه سهامی وا میکنند بعد ده سال ارزش سهامش یک صدم امروزش هم نمیشه وای از جمهوری خواهان کلاهبردار رفتند پول ایرانیان رو تو آمریکا نه نه عمر ترامپ و امثالش تمومه به مرده هی برق ندید ولشششششش

    • ناشناس

      مهد کودک رو تموم کردی یا نه ؟

  • ناشناس

    مجالس پوپولیستی همین است.

  • ناشناس

    این آقا شهروند آمریکا محسوب میشه و در بزرگترین مرکز تحقیق توسعه و شکل گیری فناوری جهان یعنی سیلیکون ولی حضور داره جایی که بزرگان تکنولوژی جهان حضور دارند

  • ناشناس

    اگر مسئولین بی سواد و بی کفایت با نادانی خود نخبه ها را از کشور فراری نمی دادند الان شاید شرکت های بزرگی که توسط نخبه های مهاجر ایرانی ساخته شده اند در خود کشور ما بودند!‌ از جمله Ebay، ‌bestbuy، World of Warcraft’s, hakim optical, tinder و blend و خیلی های دیگر ..