کد مطلب: ۴۶۳۴۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا سامانه وام کرونا هک شده است؟

آیا سامانه وام کرونا هک شده است؟

آیا اطلاعات سامانه تسهیلات کرونای وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی هک شده است؟ این ادعا را یک فعال فناوری اطلاعات و ارتباطات، حدود ۱۰ روز پیش در توئیتر مطرح و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه همانجا موضوع را تکذیب کرد.

سارا اسلامی : آیا اطلاعات سامانه تسهیلات کرونای وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی هک شده است؟ این ادعا را یک فعال فناوری اطلاعات و ارتباطات، حدود ۱۰ روز پیش در توئیتر مطرح و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه همانجا موضوع را تکذیب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک فعال حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات روز جمعه ۲۰ تیرماه در توئیتی ادعا کرد اطلاعات هویتی ۱۰۰ هزار نفری که در سامانه بنگاه‌های آسیب‌دیده از کرونا ثبت‌نام کرده‌اند، به همراه داده‌های مربوط به بنگاه‌های آنها، هک شده و اطلاعات در دست هکرهاست.

حامد شمس، رئیس مرکز روابط عمومی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در پاسخ به این ادعا، ضمن تشکر از او، وعده بررسی موضوع «به طور ویژه» را داد. این مقام مسئول، ساعاتی بعد در توئیتی دیگر تاکید کرد که هیچ هکی صورت نگرفته است، اطلاعاتی در اختیار هکرها نیست و نهادهای تخصصی مانند افتا و ماهر نیز برای اطمنیان بیشتر در حال بررسی موضوع هستند.

فرد مدعی اما در پاسخ به وی توئیت کرد که اطلاعات در اختیار خود او نیز قرار دارد و در انتظار عذرخواهی رسمی وزارتخانه می‌ماند؛ این فعال فناوری اطلاعات، تاکید کرد در صورت انکار، شواهد بیشتری را منتشر می‌کند.

برخی از کاربران نیز انتقاداتی را نسبت به تویئت‌های شمس مطرح کردند؛ برای مثال اینکه آیا وزارت کار باید با توئیت یک شخص از احتمال این هک آگاه می‌شد؟ چرا آزمایش‌های ایمنی روی سایت انجام نشده است و چگونه پیش از بررسی کامل و اظهار نظر از سوی نهادهای نظارتی، این موضوع با چنین اطمینانی تکذیب می‌شود؟

نتیجه ‌«پیگیری‌های ویژه» اعلام نشد

اکنون و با وجود گذشت حدود ۱۰ روز از طرح این ادعا، مسئولان وزارت کار هنوز نتیجه بررسی‌‌های ویژه خود و نهادهای مرتبط را اعلام نکرده‌اند. شمس، در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار تجارت نیوز، پاسخ خود را همان ئوییت‌های مورد اشاره اعلام کرد. مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت کار نیز وعده داد که موضوع را در روزهای آینده پیگیری و موضع جدیدتر وزارتخانه را اعلام می‌کند.

این در حالی است که محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هفته گذشته در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس، « شفافیت» را یکی از اولویت‌های نهاد متبوع خود دانسته بود.

نگرانی از تکرار اخبار افشای اطلاعات

با وجود تکذیب رئیس مرکز روابط عمومی این وزارتخانه، تکرار اخبار مربوط به هک و افشای اطلاعات در سایت‌ها و سامانه‌های مربوط به نهادهای عمومی و دولتی، قابل توجه است؛ اخباری که هر چند تقریبا همگی تکذیب یا اطلاعات افشا شده قدیمی قلمداد شدند، اما حساسیت افکار عمومی را برانگیخته‌‌اند.

در ماه‌های گذشته افشای اطلاعات ۵.۵ میلیون مشترک رایتل، هک اطلاعات سازمان امور دانشجویان و درز اطلاعات پایگاه داده بانک صادرات، به ترتیب در خرداد، اردیبهشت و فروردین سال ۱۳۹۹، خبرساز شده‌اند.

همچنین، موضوع افشای اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور از طریق سایت وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خبری بود که در نیمه‌های ماه نخست سال جاری، نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرد. البته سیف‌اله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال، تلاش کرد به مردم اطمینان دهد که داده‌های هویتی آنها هک و افشا نشده و برای حفاظت از اطلاعات شهروندان، سایت وزرات بهداشت بسته شده است.

سال گذشته نیز در مقاطعی اخباری در مورد هک سایت‌ها و سامانه‌های بانکی منتشر و تکذیب شدند. اما تکرار چنین ادعاهایی ضرورت توجه بیشتر به موضوع امنیت اطلاعات را در سازمان‌هایی که با داده‌های محرمانه شهروندان سر و کار دارند، افزایش می‌دهد.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بیات

    ما الان نزدیک یک ماه نیم واسه وام کرونا از طرف تاکسی رانی ثبت نام کردیم ولی از وام هیچ خبری نشده ما هم نمیدونیم باید کجا مراجعه کنیم