کد مطلب: ۲۹۹۵۸۶

کارآفرینی بر بستر زبان فارسی

کارآفرینی بر بستر زبان فارسی

بازی موبایلی «آمیرزا» که از سوی سازندگان بازی معروف و موفق «باقلوا» ساخته و عرضه شده است رکورد دانلود در مارکت‌های فارسی را شکست. این بازی اگرچه از الگوی ساده بازی‌های کلمه‌ای پیروی می‌کند که از قذیمی‌ترین بازی‌های موبایلی در جهان محسوب می‌شود اما شاید از مهم‌ترین تلاش‌ها برای بسط زبان فارسی در بستر دیجیتالی به حساب بیاید.

بازی موبایلی «آمیرزا» که از سوی سازندگان بازی معروف و موفق «باقلوا» ساخته و عرضه شده است رکورد دانلود در مارکت‌های فارسی را شکست. این بازی اگرچه از الگوی ساده بازی‌های کلمه‌ای پیروی می‌کند که از قدیمی‌ترین بازی‌های موبایلی در جهان محسوب می‌شود اما شاید از مهم‌ترین تلاش‌ها برای بسط زبان فارسی در بستر دیجیتالی به حساب بیاید. موفقیت این بازی و دانلود بیش از ۷ میلیون بار آن موجب شد که خانه اندیشمندان علوم انسانی همایشی با عنوان «زبان فارسی و فرصت‌های کارآفرینی» برگزار کند. همایشی که قصد دارد زمینه‌های تکرار موفقیت تجربه‌هایی چون ساخت بازی‌های کلمه محور را بر بستر زبان فارسی مهیا کند.

در ابتدای این همایش علاوه بر بازار آماده بهره‌برداری زبان فارسی در زمینه ساخت و تولید بازی‌های بومی، به سرمایه‌ بیرون از مرزهای کشور اشاره شد. در این همایش به بازار بالقوه ۱۰ میلیون کاربری زبان فارسی اشاره شد و اینکه برای جمعیت بسیار بیشتر از این رقم، لازم است انجمن ویرایش و درست‌نویسی برای پایان دادن به بی‌اعتنایی به زبان فارسی مخصوصا در حوزه وب، فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری ایجاد شود.

حمید حیدری, دبیر کارگروه کاربردی سازی علوم انسانی و اجتماعی، در این مراسم به جایگاه زبان فارسی در این عرصه اشاره کرد و گفت که زبان فارسی به عنوان یکی از اجزا علوم انسانی می‌تواند زمینه‌ساز کاربردی شدن این علوم باشد. در این راستا معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری دغدغه‌مند است تا این موضوع را از طریق خلاقیت‌های مبتنی بر علوم انسانی از جمله زبان فارسی حل کند.

در این چارچوب «شرکت‌های خلاق و فرهنگی» عنوانی است که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تحت این نام به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی و هنر می‌پردازد. حیدری در ادامه سخنان خود به رویکرد همایش اشاره کرد و گفت: «رویکرد این همایش، ایجاد این تلنگر است که چطور می‌توانیم ضمن ایجاد شغل از طریق علوم انسانی، مسئله‌ای از جامعه خود را حل کنیم.»

در ادامه همایش فعالان حوزه بازی‌سازی به بررسی روند نقش زبان فارسی در بازی‌های موبایلی پرداختند. حمید عبدالهی از موسسان بازی «آمیرزا» که یکی از شاخص‌ترین تلاش‌ها برای بهره‌گیری از زبان فارسی است با اشاره به اهمیت ایده خلاقانه در زمینه کارآفرینی و زمینه‌سازی برای فعالیت‌ در عرصه‌‌ای چون بازی‌سازی، یادآور شد که قدرت اجرای ایده در اغلب موارد از ایده مهم‌تر است. سعید عبدالهی دیگر عضو سازنده این بازی نیز به دیگر عامل تعیین کننده در ساخت بازی اشاره کرد و تیم‌سازی را یکی از مهمترین عوامل برای موفقیت نامید.

در این نشست محمود ظریفیان روانشناس اجتماعی، حساسیت‌ها و کارکرد تیم بازی آمیرزا را تلاش برای «آسیب‌زدایی از بازی‌های مجازی» خواند و این تلاش‌ها را ستود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.