کد مطلب: ۴۶۶۵۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انتقادات کاربران آیفون به عملکرد سیب‌اپ / مشکل کاربران چیست؟

انتقادات کاربران آیفون به عملکرد سیب‌اپ / مشکل کاربران چیست؟

سیب‌اپ، پلتفرمی برای ارائه اپلیکیشن‌های رایگان و پولی به کاربران آی‌فون است، اما برخی از آنها اعتراضاتی را به عملکرد این تیم دارند.

سارا اسلامی : سیب‌اپ، پلتفرمی برای ارائه اپلیکیشن‌های رایگان و پولی به کاربران آی‌فون است، اما برخی از آنها اعتراضاتی را به عملکرد این تیم دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحریم‌ها و مقررات سخت‌گیرانه اپل، کاربران ایرانی آی‌فون را ناچار کرده است، برای دستیابی به اپلیکیشن‌های تلفن همراه، دست به دامن استارتاپ‌های ایرانی شوند. در میان چند مجموعه‌ای که در این حوزه فعال هستند، «سیب‌اپ» خود را بزرگ‌ترین اپ‌استور ایرانی معرفی می‌‌کند.

این شرکت که فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده، مدعی است کاربرانش تاکنون، بیش از ۷۰ میلیون اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند.

اما برخی کاربران سیب‌اپ، در سایت‌ها و فضای مجازی انتقادات زیادی را به این استارتاپ‌ وارد کرده‌اند. آنها به اینکه برنامه‌ها مدام کرش می‌شوند یا باید هزینه‌های چند باره‌ای را برای بهره‌گیری از امکانات این پلتفرم پرداخت کنند، معترض هستند.

گروهی از کاربرانی که تجربه بهره‌گیری از خدمات سیب‌اپ را داشته‌اند، در توئیتر از تجربه ناخوشایند کاربری خود نوشته‌اند. برخی نیز در اینستا، صفحه‌ای را برای پیگیری اعتراض‌هایشان به این استارتاپ ساخته‌اند.

پرداخت چندباره هزینه‌ها

هنگامی که اپل حدود دو سال قبل اپلیکیشن‌های ایرانی را روی گوشی‌های آیفون از کار انداخت، سیب‌اپ خدمت «پرو» را ارائه داد که شامل اشتراک‌های ماهانه، سه ماهه یا سالانه ویژه به کاربران بود. به این ترتیب آنها می‌توانستند با پرداخت هزینه، به اپلیکیشن‌های مختلفی دسترسی داشته باشند. اما الزام برخی از آنها، به پرداخت چندباره هزینه‌ها برای بهره‌مندی از این اپ‌ها، صدای اعتراض‌شان را برانگیخت.

سیب‌اپ دلیل دریافت چنین هزینه‌هایی را اجبار به ایجاد ساختار «ادهاک» (Ad-Hoc) دانست؛ در این ساختار هر ۱۰۰ دستگاه با یک اکانت به اپ‌استور متصل می‌شوند. اکنون این استارتاپ، امکان دسترسی به دو گروه اپلیکیشن رایگان و پولی را برای کاربران فراهم کرده است که دومین دسته محل اعتراض آنهاست؛ چرا که برخی می‌گویند این اپ‌ها با وجود پرداخت هزینه، مدتی پس از نصب از کار می‌افتند. همچنین برخی از آنها نیز مدام کرش می‌شوند و کسی هم پاسخگو نیست.

حذف سیب‌اپ برای برخی کاربران و پاسخگو نبودن پشتیبانی یا عدم حل مشکل نیز یکی دیگر از انتقادات مطرح شده است.

اعتراض به پشتیبانی

سیب‌اپ در صفحه توئیتر خود نوشته است: «همیشه برای مشکلات، راه‌حلی هست. بچه‌های سیب‌اپ برای رفع محدودیت‌های اپل برای کاربران ایرانی تلاش می‌کنند، مشکلاتی هم وجود داشته ولی همه تلاشمون رو می‌کنیم که بهترین باشیم، توییتر رو بهترین راه ارتباطی با شما عزیزان می‌دونیم، اگه دوست داشتین زیر همین توییت می‌تونیم باهم گپ بزنیم.»

برخی کاربران به دعوت این استارتاپ پاسخ گفته‌اند و برخی دیگر در صفحه‌های خود از خدمات این مجموعه انتقاد کرده‌اند. صفحه‌ای در اینستاگرام نیز محل دیگری برای اعتراضات کاربران است.

بر اساس ادعای برخی از این افراد، سیب‌اپ «بابت نصب پروفایل جدید ادهاک، با وجود اعتبار باقیمونده اشتراک» از آنها پول دریافت کرده است.

غیرفعال شدن چندباره سیب‌اپ و حذف برخی اپلیکیشن‌ها بعد از راه‌اندازی مجدد و همچنین کار نکردن برخی اپ‌هایی که دوباره نصب می‌شوند، از جمله دیگر انتقادات است. برخی دیگر نوشته‌اند که در بازه‌ای کوتاه، مجبور به خرید دوباره اشتراک یک‌ساله سیب‌اپ شده‌اند.

کاربری نوشته است که این اپ به گارانتی خود عمل نمی‌کند؛ این مجموعه قرار بوده، اگر اپل برای نخستین بار حساب کاربری افراد را مسدود کرد، حساب مجدد را به رایگان برای آنها باز کند، اما از او برای این کار 60 هزار تومان گرفته و باز هم مشکل را حل نکرده است.

برخی نیز اعتراض دارند که بر اساس تبلیغات این مجموعه اشتراک را خریده‌اند تا برنامه‌ها دیگر کرش نشود اما این اتفاق به دفعات برای آنها رخ داده است؛ در واقع سیب‌اپ وعده‌ای را داده که توان اجرای آن را ندارد.

تیم سیب‌اپ در پاسخ به چنین انتقاداتی نوشته است که با توجه به محدودیت‌های اپل و مسدود کردن اکانت‌های اینترپرایز (بستری که امکان ارائه سرویس رایگان رو به سیب‌اپ می‌داد)، روش جایگزین سرویس‌دهی، استفاده از روش ادهاک است؛ در این روش سیب‌اپ، اکانت توسعه‌دهنده را برای کاربران از اپل خریداری می‌کند که این امر نیاز به پرداخت دلاری دارد.

برخی کاربران نیز به رقم 60 هزارتومانی اعتراض دارند؛ آنها معتقدند هزینه‌ای که اپل برای اکانت مجدد دریافت می‌کند یک دلار است اما سیب‌اپ از آنها رقمی معادل حدود سه دلار را می‌گیرد.

کاربرانی به مقررات 30 بندی و یک‌طرفه‌ای که سیب‌اپ در سایت خود درج کرده است، معترض شده است. برخی نیز مدعی هستند این تیم، پس از اعتراضات مکرر تعدادی از کاربران، برخی از این بندها را تغییر داده است تا مسئولیتی متوجه‌اش نباشد.

پاسخگو نبودن تیم پشتیبانی و شماره اشغال مداوم آن، نیز یکی دیگر از انتقادات است. روز گذشته خبرنگار تجارت‌نیوز نیز تلاش کرد با این شماره تماس بگیرد اما با همین مانع روبه‌رو شد. پیام‌های ارسالی به ادمین کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام این تیم نیز برای پیگیری انتقادات کاربران و انعکاس پاسخ سیب‌اپ در این گزارش، دیده نشدند.

ماجرای افشای اطلاعات

سیب‌اپ ابتدای امسال نیز به دلیل افشای اطلاعات پنج میلیون از کاربران خود مورد انتقاد قرار گرفت. در برخی از اخبار آمده بود که شخصی به این اطلاعات دسترسی یافته و آنها را برای فروش گذاشته است؛ سیب‌اپ بخش نخست را پذیرفت اما موضوع فروش را تکذیب کرد.

این تیم با انتشار بیانیه‌ای از کاربران عذرخواهی و تاکید کرد که این اطلاعات تنها شامل تعداد محدودی از ایمیل‌ها و شماره همراه کاربران است. سیب‌اپ دلیل این رخداد را پیکربندی اشتباه فایروال روی یکی از ابزارهای که در جست‌وجوی اپلیکیشن‌ها برای قسمتی از کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفت، اعلام کرد و مدعی شد هکر، به دیتابیس اصلی تیم دسترسی پیدا نکرده است.

پاسخ مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ به این گزارش را اینجا بخوانید.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من اشتراک‌خریدم هزینه کردم هنوز ی هفته نگذشته سیب اپ من کارنمیکنه…سعنی چی واقعا؟؟؟؟مردم مسخرن مگه؟؟؟؟

  • ناشناس

    نخرین جان مادرتون
    ۴ روزه خریدم هیچی رو‌ گوشیم‌ نیومده
    فقط یه حرف تکراری میزنن
    بحث پولش هیچی الافی مردم خوش نمیاد

  • عبدالکریم محمودی

    ۵روز است که وجه سیب اپ را پرداخته ام وبا ساعت‌ها وقتی که جهت نصب آن گذاشتم پیغام می‌دهد متاسفانه خطا رخ داده هیچکدوم هم جوابگو نیست.

  • رسول حاجیوند

    سیب اپ خودش مشکل است

  • جواد حمومی

    به نظر اینجانب این اپ باید خداحافظی کند تا بیش از این خاطره بد بجا نگذارد

  • مریم

    برای حذف سیب ایرانی برین قسمت General توی تنظیمات بعد گزینه VPN & Device Management رو بزنین . روی سیب ایرانی برنین و گزینه Remove رو بزنین تا پاک بشه

    • ناشناس

      خدا خیرتون بده ، چندساعته روشهای مختلف امتحان کردم نشده بود تا اینکه با این روش حذف شد ممنون

  • ناشناس

    خدالعنتشون کنه ۵۶۰۰۰۰۰ازحسابم کم کرده کارنمیکنه یه مشت دزد کلاهبردار

  • ناشناس

    ۵۶۰۰۰۰۰ازحسابم کم کرده کارنمیکنه این برنامه
    چرااینکاربامردم میکنید

  • ناشناس

    ۴۶۰هزارتومان کو کرد از حسابم نصب نشد و یک روش دیگه که باهاش کلاه برداری میکنن مبلغ رو به ت‌ومان درج کردن ولی و درج نکردن که قیمت ها به تومنه

  • ناشناس

    سیب اپ این همه کلاه برداری کرده چرا کسی پیگیری نمیکنه

  • لنگری

    سلام
    پول پرداخت کردم ولی الان یک ماه گذشته نمیتونم برنامه رو نصب کنم