خبر مهم:

کد مطلب: ۴۶۷۶۹۰

مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ:

برای حل چالش‌های کاربران تلاش می‌کنیم

برای حل چالش‌های کاربران تلاش می‌کنیم

چندی پیش ‌تجارت‌نیوز در گزارشی به چالش‌های کاربران سیب‌ اپ پرداخت. حمید کوچک‌زاده، مدیر ارتباطات سازمانی این استارتاپ، در گفتگویی توضیحاتی را در این مورد ارائه داده است.

وی در گفتگو با تجارت‌نیوز، به سه روش‌ موجود برای ارائه اپلیکیشن روی سیستم آی‌اواس، اشاره کرد و افزود: یکی از این روش‌ها، ارائه محصولات در اپ‌استور است که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، اپ‌های ایرانی امکان عرضه روی این بستر را ندارند.

روش رایگانی که به علت ناپایداری زیاد، منسوخ شد

کوچک‌زاده ادامه داد: روش دوم، استفاده از حساب‌های اینترپرایز یا همان اکانت‌های سازمانی اپل است. دانلود اپ‌ها در این روش به صورت مستقیم و به رایگان امکان‌پذیر است. سیب‌اپ، در گذشته این خدمت را در اختیار کاربران قرار می‌داد. در آن مقطع، این استور در قبال خدمات خود وجهی را از کاربران دریافت نمی‌کرد؛ چرا که قیمت تمام شده کار بسیار پایین بود و خود شرکت توان پرداخت هزینه‌ها را داشت.

مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ گفت: اپل از اواخر سال 97 ، فرایند مسدودسازی حساب‌های اینترپرایز را که کسب و کار های ایرانی به دلیل تحریم شدن در اپ‌استور، چاره ای جز استفاده از آنها را نداشتند، آغاز کرد که حساب اینترپرایز سیب‌اپ نیز از این قاعده مستثنی نبود.

وی افزود: برخی از این حساب‌های مسدود شده، مربوط به بانک‌ها، سازمان‌ها و کسب وکارها بودند و برخی مربوط به استورها. از آنجا که در آن مقطع، سیب‌اپ پردانلودترین اپلیکیشن آی‌اواس ایرانی بود، با چالش‌های زیادی مواجه شد. اما این اتفاق مختص ایران نبود و در همه دنیا از جمله چین، چنین حساب‌هایی مسدود شدند.

100 دانلود برای 100 کاربر

کوچک‌زاده، سومین راه را استفاده از روش ادهاک با بهره‌گیری از حساب‌ توسعه‌دهندگان یا همان اکانت دولوپری اپل دانست و گفت: اپل در واقع، این حساب‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا قبل از عرضه محصولات خود، آنها را آزمایش کنند. هر کدام از این اکانت‌ها ظرفیت پذیرش 100 کاربر را دارند که برای سرویس‌دهی به کاربران در تعداد بالا، از تعدد این اکانت‌ها در کنار یکدیگر استفاده می‌شود تا در نهایت یک پلتفورم ادهاکی را داشته باشیم.

وی با اشاره به استفاده سیب‌اپ از این امکان برای ارائه خدمت به کاربران متعدد، افزود: روش ادهاک، ویژگی‌های مثبت و منفی متعددی دارد. از مزایای آن می‌توان به این اشاره کرد که که امکان شناسایی و مسدود کردن تک تک این حساب‌ها برای اپل سخت‌تر از اینترپرایز است؛ چرا که تخلفی نیز در این میان صورت نمی‌گیرد و تنها همان 100 دانلود قانونی اپل انجام می‌شود.

کوچک‌زاده افزود: اگر به فرض، اپل یک اکانت را مسدود کند متاسفانه در نهایت 100 کاربر دچار اختلال می‌شوند ولی نکته مثبت این است که مابقی کاربران، حتی متوجه این اتفاق نیز نخواهند شد. پس می‌توان پایداری بیشتری را برای این روش متصور شد.

مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ گفت: از ویژگی‌های منفی روش ادهاک، هزینه بالای آن و احتمال مسدودی برای برخی از کاربران است. در شرایط ایده‌آل قیمت هر اکانت دولوپری اپل می‌بایست، 100 دلار و در نتیجه برای هر دیوایس 1 دلار باشد، اما سیب‌اپ و دیگر استورها به این دلیل که به تعداد زیادی اکانت برای پاسخگویی به کاربران جدید در روز نیاز دارند، نمی‌توانند همه درخواست‌های خود را از طریق اپل و طبیعتا با همان قیمت ایده‌آل، تامین کنند.

کوچک‌زاده توضیح داد: آنها با توجه به این نیاز ناچارند که از روش‌های دیگری نیز بهره بگیرند؛ این امر هزینه تمام شده کار را به شدت افزایش می‌دهد. این مبلغ اشتراکی که امروزه در استورهای ادهاکی دریافت می‌شود که متاسفانه مبلغ کمی هم نیست، به دلیل همین هزینه چندین دلاری برای هر دستگاهی است که می‌خواهد از این پلتفورم‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در آن استفاده کند. از طرف دیگر نرخ بالای ارز نیز مزید بر علت شده و مشکلات بیشتری را برای ما و کاربران در پرداخت هزینه‌ها ایجاد کرده است.

مسدودسازی برخی حساب‌های ادهاک

وی افزود: اتفاقی که در ماه‌های اخیر رخ داده این است که اپل، با روش‌های جدیدی، تعدادی از اکانت‌های دولوپری را شناسایی و مسدود می‌کند. نکته مهم این است که کاربران عزیز باید از این موضوع مطلع باشند که اختلال پیش آمده به‌واسطه محدودیت‌های اپل ایجاد شده به هیچ وجه مختص سیب‌اپ نیست، بلکه شوربختانه تمامی همکاران ما در سایر استورهای iOSی ایران و حتی استورهای ادهاکی خارج از ایران، خصوصا در چین نیز، درگیر این مشکل شده‌اند.
کوچک‌زاده افزود: نکته دیگر اینکه درصد این اکانت‌های مسدود شده، به نسبت کل کاربران استورها پایین است و بسیاری از کاربران تا به امروز هیچ مشکلی در استفاده از استور ادهاکی خود نداشته‌اند. با اینکه درصد اکانت‌های معیوب در سیب‌اپ، پایین‌تر از نرخ موجود در اکوسیستم iOS است، اما به دلیل تفاوتی که در تعداد کاربران هر استور وجود دارد و تعداد زیاد کاربر فعال در سیب‌اپ، متاسفانه همین درصد کم نیز ممکن است تعداد زیادی از کاربران را که دچار اختلال شده‌اند، شامل شود.

مدیر ارتباطات سازمانی این استارتاپ، تاکید کرد: سیب‌اپ تلاش می‌کند، مشکلات کاربران خود را با کمترین چالش ممکن حل کند. در همین راستا قیمت را در پایین‌ترین حد ممکن نگه داشته است. از سوی دیگر، سیستم و نرم‌افزار این استور، نسبت به دیگر فعالان اکوسیسم، ظرفیت بسیار بیشتری دارد؛ در نتیجه سیب‌اپ هیچ‌گاه مشکلی در این حوزه نداشته است.

کوچک‌زاده ادامه داد: این استور همچنین تیم بزرگی از همکاران را در اختیار دارد، اما با توجه به تعداد زیاد کاربران خود، در شرایطی که اختلالی برای برخی از آنها رخ می‌هد، باید به افراد زیادی پاسخگو باشد. به همین دلیل ممکن است چالش‌هایی نیز در بخش پشتیبانی سیب‌اپ رخ دهد و این استارتاپ، در صدد افزایش تعداد اعضای تیم است.

بهره‌مندی کاربران از گارانتی

وی تاکید کرد: تا حدود یک ماه پیش، برای تمامی کاربرانی که اکانت آنها به مشکل می‌خورد در صورتی که مدت اشتراک آنها به پایان نرسیده بود، به دفعات نامحدود گارانتی ارائه می‌شد. این گارانتی به این معنا نبود که ثبت دستگاه کاربران در اکانت جدید برای ما هزینه‌ای در بر نداشته است، بلکه ما عینن همان هزینه‌ای را که بار اول برای آنها پرداخت کرده بودیم و چه بسا بیشتر از آن را می بایست، مجدد به دلار پرداخت می‌کردیم، اما برای رضایت مشتری این بخش را به عنوان هزینه‌های شرکت در نظر گرفتیم و تا جایی که واقعا مقدور بود ادامه دادیم.

کوچک‌زاده ادامه داد: با سخت‌تر شدن شرایط، از حدود یک ماه پیش تصمیم بر این شد که گارانتی را به همان بار نخست محدود و برای دفعات بعدی که یک حساب مسدود می‌شود، درصورت تمایل کاربر به استفاده مجدد از استور، مابه‌التفاوتی را از از کاربران دریافت کنیم.

وی افزود: متاسفانه با توجه به حجم چالش‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، هزینه تمام شده کار به حدی بالا رفت که ناچار شدیم گارانتی را حذف کنیم ولی در عین حال در صورتی که مشکلی برای هر یک از کاربرانمان پیش بیاید، بدون هیچ سودی برای شرکت، فقط هزینه ثبت دستگاهشان را در پنل توسعه دهنگان اپل دریافت کنیم که مبلغ کمتری نسبت به اشتراک اولیه خواهد بود.

مدیر ارتباطات سازمانی این استارتاپ افزود: همانطور که قبلا توضیح دادیم این فرایندها و این ارائه و عدم ارائه گارانتی‌ها چیزی نیست که فقط در سیب‌اپ شاهد آن بوده باشیم، برخی از استورهای همکار ما از همان ابتدا گارانتی اکانت نداشته‌اند و برخی هم مثل ما عمل کرده بودند. ولی شرایط تا زمان این مصاحبه طوری رقم خورده است که متاسفانه وضعیت همه فعالان اکوسیستم iOS در حال حاضر در عدم ارائه گارانتی یکسان است.

وی بیان کرد: سیب‌اپ برای رضایت بیشتر کاربران تا به امروز، به نسبت، مناسب‌ترین قیمت‌ها را برای اشتراک در نظر گرفته بوده است و بعد از این هم به امید خدا همین روند را خواهد داشت.

سیب‌اپ تمایلی به نارضایتی کاربران خود ندارد

کوچک‌زاده گفت: کاربران آگاهی چندانی از اینکه هزینه پرداختی آنها در چه فرایندی صرف می‌شود، ندارند و بخشی از اعتراض‌ها به همین مورد بازمی‌گردد. نباید فراموش کرد که اختلال‌ها از سمت اپل ایجاد شده است و سیب‌اپ، مانند هر کسب و کار دیگری تمایلی برای ایجاد نارضایتی در کاربران خود ندارد.

وی افزود: این استور به منظور برطرف کردن نیاز کسب و کارها و توسعه‌دهندگان ایرانی جهت دسترسی به روشی برای رساندن اپ خود به کاربران و همچنین برای ایجاد امکان دانلود و دسترسی بهتر کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های مورد نیازشان شکل گرفته و طبیعی است که هر استارتاپی برنامه‌ای برای کسب درآمد قانونی و مشروع، در کنار برطرف کردن نیاز کاربرانش داشته باشد که سیب‌اپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. هرچند ما خسارت‌های زیادی را در ماه‌های‌ اخیر تحمل کرده‌ایم.

مدیر ارتباطات سازمانی سیب‌اپ تاکید کرد: تعداد کاربران اپل در ایران کم نیستند و اگر استورهایی مانند سیب‌اپ، شکل نمی‌گرفتند نیاز آنها برطرف نمی‌شد؛ چرا که نسخه‌های تحت وب یا همان PWA برخی از کسب و کارها و توسعه‌دهنگان، امکانات کمتری نسبت به نسخه نیتیو آنها دارد که در برخی از اپ‌ها که ویژگی‌های خاصی دارند به طور کل امکان ارائه وب‌اپلیکیشن مقدور نیست.

کوچک‌زاده گفت: همه این توضیحات از گذشته در سایت سیب‌اپ به صورت شفاف درج شده بودند و اکنون نیز موجود هستند، اما متاسفانه بسیاری از کاربران ناراضی، این موارد را پیش از بهره‌گیری از خدمات ما مطالعه نکرده بودند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، ممکن است تیم پشتیبانی قادر نباشد به سرعت به درخواست‌های کاربران پاسخ بدهد؛ به همین دلیل سیب‌اپ، امکان حل مشکل به صورت نرم‌افزاری را نیز فراهم کرده که مراحل کار در سایت مجموعه درج شده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.