کد مطلب: ۴۹۴۹۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رویداد عجیب در آخرین جمعه سیاه ایران / تخفیف‌های فروش چقدر واقعی است؟

رویداد عجیب در آخرین جمعه سیاه ایران / تخفیف‌های فروش چقدر واقعی است؟

کسب و کارها به ویژه فروشگاه‌های آنلاین ایرانی در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به حراج جمعه سیاه نشان می‌دهند. اما کاربران معتقدند حراج جمعه ایران شباهتی با دیگر کشورها ندارد. نه قیمت‌ها و تحفیف‌ها واقعی است نه زیرساخت آماده است و امسال هم درست در روز حراج، یکی از سایت‌های اصلی حراج فیلتر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جمعه سیاه یا بلک فرایدی اولین جمعه بعد از جشن شکرگزاری در بسیاری از کشورهاست؛ در این روز فروشگاه‌ها با ارائه حراج‌های حتی بالای 90 درصد مردم را به خرید بیشتر ترغیب می‌کنند. در واقع این روز به نوعی آغاز خریدهای افراد، برای تعطیلات کریسمس است.

علاوه بر فروشگاه‌های فیزیکی، کسب و کارهای آنلاین از جمله آمازون، eBay و علی بابا نیز در این سال‌ها، تخفیف‌های قابل توجهی را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. البته امسال شرکت آمازون، در فرانسه با فشار دولت و برای حمایت از مغازه‌ها، پذیرفت که بلک فرایدی را در این کشور برگزار نکند (شبکه جهانی بی‌بی‌سی).

ایران؛ حراجی که حراج نیست

سنت حراج در جمعه سیاه، از آمریکا آغاز شد و به تدریج به کشورهای دیگر هم راه یافت. در ایران نیز در سال‌های اخیر، فروشگاه‌ها به ویژه در بخش آنلاین همزمان با دنیا، رویدادهای معمولا چند روزه‌ای را برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر، تعریف می‌کنند. دیروز، جمعه هفتم آذر هم اوج این رویداد در کشور بود.

اما بعضی کاربران فضای مجازی معتقدند این سنت در ایران شباهت، چندانی به آنچه در دنیا رخ می‌دهد، ندارد. هم درصد تخفیف‌ها پایین است و هم در عمل، واقعی نیست.

برخی از فروشگاه‌های اینترنتی معمولا هر سال متهم می‌شوند که افراد را با وعده تخفیف به سایت خود می‌کشانند اما خبری از کاهش قیمت در بسیاری از لینک‌ها نیست.

از سوی دیگر هم، برخی فروشندگان قیمت‌ها را قبل از آغاز رویدادها، افزایش می‌دهند و در عمل حتی با اعمال تخفیف، محصول گران‌تر از قبل به فروش می‌رسد.

امسال نیز تعدادی از کاربران برای مثال در توئیتر، به این نکته اشاره کردند که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف از جمله دیجی‌کالا، موتن‌رو، بانی‌مد و میثم‌عطر در رویدادهای حراج خود، نه تنها تخفیفی به مشتریان ندادند، که حتی کالاها را گران‌تر از قبل به آنها فروختند.

البته فروشگاه‌های اینترنتی، معمولا در پاسخ به انتقاد نخست می‌گویند، کالاهایی که حراج داشته باشند، در ساعت‌های اولیه فروش می‌روند. مورد دوم را نیز اینگونه توجیه می‌کنند که تعیین قیمت‌ها، در اختیار فروشندگان است و آنها اختیاری در این امر ندارند.

در مقابل البته برخی کاربران، به سود سرشاری که فروشگاه‌های اینترنتی در فروش‌ها به دست می‌‌آورند اشاره می‌کنند و معتقدند آنها نمی‌توانند از مسئولیت موضوع شانه خالی می‌کنند.

سایت‌هایی که هنگ می‌کنند

مشکلات زیرساختی سایت‌‌ها و ناتوانی در پشتیبانی، از جمله چالش‌های دیگری است که برخی از خریداران در این روز با آن مواجه می‌شوند.

تبلیغات سنگین‌ فروشگاه‌ها و کسب و کارهای آنلاین، در روزهای منتهی به برگزاری رویدادهای حراج، مشتریان زیادی را در روز موعد، به سمت سایت آنها می‌کشاند. ظرفیت سایت برخی از آنها اما امکان پاسخگویی به این تعداد کاربر را ندارند و با خطاهای متعددی مواجه می‌شوند.

در یک مورد حتی خود کسب و کار نیز به این ضعف اشاره کرد. ایران‌سرور که یک کمپین بلک فرایدی را با همکاری ۱۲ کسب‌وکار آنلاین ایرانی آغاز کرده بود، در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: «استقبال شما فراتر‌‌ از برآوردهای تیم مارکتینگ بود و معماری سایت ایران سرور، برای این دوئل حساس، طراحی نشده بود! از ۲۴ ساعت آینده، انتشار کدهای تخفیف لحظه‌ای، جذابتر از قبل دوباره شروع خواهد شد. از صبوری شما متشکریم.
به پاس این همراهی، کمپین تا ۱۱ آذر تمدید شد‌.»

چالش فیلترینگ برای یک استارتاپ!

در میان مشکلاتی که به هر روی به خود کسب و کارها بازمی‌گردد، امسال اتفاق عجیبی نیز برای استارتاپی رخ داد که قرار بود به مجموعه‌های دیگر برای اجرای رویداد حراج کمک کند؛ فیلترینگ درست در روز اجرای این رویداد!

مصطفی الهیاری توسعه‌دهنده محصول زیلینک، روز جمعه در صفحه توئیتر خود، از فیلتر شدن این محصول خبر داد. زیلینک، بستری برای ساخت صفحه و راه‌های ارتباطی از سوی کسب و کارهاست.

قرار بود 20 کمپین بلک فرایدی روی زیلینک فعال شوند که با فیلترینگ این سایت در روز جمعه با مشکل مواجه شدند. البته الهیاری مدتی بعد خبر داد که این موضوع موقتا حل و زیلینک رفع فیلتر شده است.

به نظر می‌رسد، مثل بسیاری از موارد دیگر، حراج جمعه سیاه هم در ایران با آنچه در دنیا جریان دارد متفاوت است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

فرایدی

فرایدی.jpg 2

فرایدی.jpg 3 فرایدی.jpg 4

فرایدی.jpg 5

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید گفت بلک دزدی در حد اعالا

  • ناشناس

    ههتابلوترینش دیجی کالا هستیه جنس 100 هزاری رو میزنه 180 هزار تومن بعدش میزنه انقد درصد تخفیف و قیمت میشه 102 تومن ( مثال )که از اصل جنس هم گرونتره

  • ناشناس

    یک سایت رفتم که مثلا قیمت جنس 400 تومانی رو زده بود یک میلیون و هفتصد هزار تومان! و با تخفیف یک میلیون تومانی اون رو 700 تومان حراج کرده بود!

  • ناشناس

    اخبارتون واقعی نیست رو چ اصل و اساسی این خبر گفته شده تمام سایتایی که نام بریدن تخفیفات خوبی داشتن؟؟

  • ناشناس

    سلام. دیجی کالا یه طلای ۰/۸۵ گرمی رو زده بود تقریبا ۲ تومن (کمی بیشتر از ۲ تومن) و با ۵۰ درصد تخفیف زده بود تقریبا ۱ تومن (کمی بیشتر از ۱ تومن). در صورتی که طلا این روزها هر گرمی حدودا ۱ تومنه و طلای موجود در دیجی کالا فقط و فقط ۰/۸۵ گرم بود و زده بود ۲ تومن و با تخفیف ۱ تومن!!!!!!!!