خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۷۳۶۸

۱۲۰۰ یونیکورن در جهان/ کدام کشورها استارتاپ‌های ميليارد دلاری دارند؟

۱۲۰۰ یونیکورن در جهان/ کدام کشورها استارتاپ‌های ميليارد دلاری دارند؟

بیش از هزار و 200 شرکت در سراسر جهان تا سه ماهه اول 2023، توانسته‌اند شرایط تک‌شاخ‌ شدن (یونیکورن) را کسب کنند که مجموع ارزش آنها چیزی بیش از 3.8 تریلیون دلار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمارهای جدید نشان می‌دهند که بیش از یک هزار و 200 یونیکورن در دنیا وجود دارد. این رقم شگفت‌انگیز در حالی است که میزان تولد‌ یونیکورن‌ها روند کاهشی داشته است. چرا که تنها 13 استارتاپ در سه ماهه اول 2023 به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده‌اند که پایین‌ترین رقم سه ماهه از سال 2017 است.

طی دو روز اخیر گزارش‌هایی در ارتباط با بازار یونیکورن‌ها در خاورمیانه و همچنین اصطلاحات این حوزه منتشر کردیم و امروز به باشگاه جهانی این استارتاپ‌ها می‌پردازیم.

در ابتدا باید اشاره کنیم که جریان سرمایه‌گذاری‌ها در جهان به‌واسطه شیوع کرونا و افت اقتصادی در برخی کشورها با کاهش روبه‌رو شد هزینه‌کرد روی استارتاپ‌ها هم طی دو سال اخیر روند کاهشی داشته است.

بنابراین تعداد تک‌شاخ‌های جدید در حوزه فناوری در سه ماهه اول 2023 به پایین‌ترین حد خود در ۶ سال گذشته رسید. با این حال، تک شاخ‌های جهان در مجموع تا 3.83 تریلیون دلار ارزش دارند و نقش مهمی را در اقتصاد چرخه اشتغالزایی و درآمدزایی کشورها بازی می‌کنند.

کدام صنعت بیشترین یونیکورن‌ها را دارد؟

با بررسی فهرست منتشرشده از تک‌شاخ‌های جهان توسط CB Insight ، هوش مصنوعی و فین‌تک، بیشترین تعداد و بالاترین ارزش‌گذاری در ارتباط با تک‌شاخ‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

در ایالات متحده، شرکت‌ها عمدتا از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد، به‌دست‌ آوردن بینش بیشتر از داده‌های خود یا خودکارکردن عملیات تجاری استفاده می‌کنند. در چین، شرکت‌های هوش مصنوعی عمدتا روی تشخیص چهره و بینایی رایانه متمرکز هستند! همچنین به‌طور نگران‌کننده‌ای، سرمایه‌گذاری در امنیت سایبری با اعداد بسیار پایینی انجام شده است.

فین‌تک پربازدیدترین دسته در نقشه باشگاه یونیکورن‌های جهان است که تقریبا می‌توان گفت یک تک شاخ از هر 5 تک شاخ (یعنی 21.2 درصد) را به خود اختصاص داده است. حوزه‌های نرم‌افزار و خدمات اینترنتی با 18.9درصد، تجارت الکترونیک 9 درصد و سلامت 8.0 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ارزشمندترین یونیکورن در هر یک از این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  • Stripe در حوزه فین‌تک با ارزش 50 میلیارد دلار در مارس 2023
  • Canva در نرم‌افزار و خدمات اینترنتی با ارزش ۴۰ میلیارد دلار در سپتامبر ۲۰۲۱
  • SHEIN در حوزه تجارت الکترونیک و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده با ارزش 100 میلیارد دلار آوریل 2022

با توجه به این آمار به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های فین‌تکی در حال افزایش است. حالا دیگر دوره فناوری‌های عادی و معمولی به سر آمده به‌طوری که بسیاری از شرکت‌های نوآور، با سرعتی باورنکردنی رشد کرده و طی سه تا پنج سال به باشگاه تک‌شاخ‌ها می‌پیوندند.

نقشه جهانی یونیکورن‌ها

در کل 51 کشور و منطقه در کلوپ یونیکورن‌های سراسر جهان حضور دارند. اما با وجود اینکه تک‌شاخ‌ها در سراسر جهان پراکنده شده‌اند، ایالات متحده آمریکا و چین یعنی دو اقتصاد بزرگ جهان، محل تجمع بیشترین یونیکورن‌ها هستند. تا جایی که ۸۰ درصد از دفاتر مرکزی این بازیگران میلیارد دلاری در این دو کشور قرار دارند.

آمریکای شمالی در حال حاضر دارای 54 درصد یعنی بیش از نیمی از تک‌شاخ‌های جهان است که اکثریت آنها در ایالات متحده آمریکا هستند. کشور چین 14 درصد از یونیکورن‌ها را در خود جای داده است. از میان کشورهای دارای بیشترین تک‌شاخ، هند با پیشروی در فناوری، رشد قابل توجهی را در تک‌شاخ‌ها تجربه کرده و با داشتن پنج درصد از شرکت‌های یونیکورن، در رتبه سوم قرار دارد. پس از آن کشورهای انگلستان با 4.1 درصد و آلمان 2.5 درصد در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

همچنین با بررسی تک‌شاخ‌های باارزش هر قاره، می‌توان مهم‌ترین چالش‌های این مناطق جغرافیایی را شناسایی کرد. خدمات حوزه فین‌تک، تجارت الکترونیک و خدمات زنجیره تامین و لجستیک از مهم‌ترین و پرتکرارترین خدمات ارائه‌شده از طرف تک‌شاخ‌های پنج قاره جهان محسوب می‌شوند.

رشد برق‌آسای هند در تولید یونیکورن

همین دیروز بود که هند به پرجمعیت کشور جهان تبدیل شد. آنها انگار تخصص افزایش جمعیت در هر حوزه‌ای را دارند. شاید باروش سخت باشد اما در اوج دوران کرونا که بسیاری از کشورها در آتش این بیماری همه‌گیر گرفتار بودند و کسب‌وکارها افت شدیدی را تجربه می‌کردند، اکوسیستم استارتاپی هند رشد بسیار سریعی را در تولید یونیکورن‌ها تجربه کرد. چنان‌که طی سال ۲۰۲۱، ۴۵ یونیکورن‌ در این کشور متولد شد. این کشور الان ۹۰ یونیکورن دارد که ارزششان به بیش از ۱۳۰میلیارد دلار می‌رسد.

ارزشمندترین شرکت‌های یونیکورن

با ارزش‌ترین یونیکورن جهان، کمپانی ByteDance است. این یونیکورن چینی بوده و در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند.

پنج شرکت خصوصی باارزش دیگر که در بالای لیست یونیکورن‌ها حضور دارند، به ترتیب SpaceX (با ارزش 137 میلیارد دلار)، Shein شرکت مد (100 میلیارد دلار)، Stripe پردازشگر پرداخت (50 میلیارد دلار) و Canva ابزار طراحی آنلاین مشارکتی (40 میلیارد دلار) هستند.

بسیاری از شرکت‌هایی که به یونیکورن تبدیل شدند با ارائه یک محصول منحصربه‌فرد و نوآورانه به این شرایط دست یافته‌اند که همراه با تغییر در رویکرد عادی انجام کارها بوده است. مثلا SpaceX نه تنها روی خدمت Starlink کار می‌کند که اینترنت بهتری را برای عموم فراهم می‌کند، بلکه با تولید موشک‌های قابل استفاده مجدد، در زمینه سفرهای فضایی نیز مشغول به فعالیت است.

در اینجا این نکته حائز اهمیت است که 3 شرکت ByteDance، SpaceX و Shein به‌عنوان «هکتوکورن» در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که ارزش این کمپانی‌ها از مرز 100 میلیارد دلار عبور کرده است.

50 شرکت خصوصی (4.1 درصد از کل تک شاخ‌ها) در گروه بعدی قرار می گیرند. «دکاکورن‌ها» که ارزشی بین 10 میلیارد تا 100 میلیارد دلار دارند. اما بیش از یک پنجم یعنی بیش از 22 درصد از شرکت‌های موجود در کلوپ جهانی تک شاخ‌ها، دقیقاً 1 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

همانطور که گفته شد تعداد شرکت‌هایی که به باشگاه یونیکورن‌ها در سال 2023 ملحق شده‌اند کاهش یافته است. اما کسب‌وکارهای حوزه ارز دیجیتال، NFT، توسعه بازی، تشخیص گفتار، بلاکچین و متاورس، جزو صنایعی هستند که با سرعت زیاد در حال ایجاد تغییر در لیست تک‌شاخ‌های برتر جهان هستند.

برترین سرمایه‌گذاران در شرکت‌های یونیکورن

تبدیل یک استارتاپ به یونیکورن یعنی عبور از چالش‌ها و مصائب زیادی. حال این سوال ایجاد می‌شود که کدام صندوق یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، استارتاپ‌ها و شرکت‌ها را در این مسیر همراهی کرده‌اند و بیشترین سهم را از شرکت‌های یونیکورن در سبد سرمایه‌گذاری خود دارند؟ 10 سرمایه‌گذار برتر در شرکت‌های یونیکورن (بر مبنای وجود بیشترین تعداد کمپانی‌های یونیکورن در سبد دارایی) عبارتند از:

  • Tiger Global Management
  • Sequoia Capital
  • Insight Partners
  • SoftBank Vision Fund
  • Andreessen Horowitz
  • Accel
  • Coatue
  • General Catalyst Partners
  • Lightspeed Venture Partners
  • Index Ventures

شرکت آمریکایی مدیریت سرمایه Tiger Global، دارای بیشترین تعداد کمپانی‌های یونیکورن در سبد سرمایه‌گذاری خود است یعنی سهامدار بیش از 46 کمپانی یونیکورن به‌شمار می‌رود.

همچنین گروه سرمایه‌گذاری چینی Sequoia Capital با داشتن سهام 34 کمپانی یونیکورن در رتبه دوم قرار دارد. شرکت مدیریت سرمایه Insight Partners نیز با سرمایه‌گذاری در 32 کمپانی یونیکورن در رتبه بعدی جای گرفته است.

با نگاهی به فعالیت یونیکورن‌ها در نهایت می‌توان این نتیجه را گرفت که تک‌شاخ‌های امروزی، با توسعه محصولات و خدمات جدید، گسترش سریع در مناطق جدید و به‌کار گرفتن سرمایه‌های خود، در حال شکل‌دهی و آغاز دورانی جدید در صنایعی هستند که در آن فعالیت می‌کنند. در لینک زیر می‌توانید دلایل عدم تولد یونیکورن‌ها در ایران را بخوانید.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.