کد مطلب: ۳۲۷۷۹۴

تپسی، الو‌پیک و ماکسیم به مقامات ارشد دولتی نامه نوشتند:

ائتلاف علیه انحصارطلبی پربحث اسنپ

ائتلاف علیه انحصارطلبی پربحث اسنپ

سه استارتاپ تپسی، الو‌پیک و ماکسیم طی نامه‌ای مشترک به وزیر ارتباطات، وزیر صنعت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواستار مقابله با انحصارگرایی اسنپ شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسنپ، اپلیکیشن آنلاین حمل‌ونقل مسافر و بار که چندی پیش در میدان رقابت با تپسی درگیر حواشی زیادی شده بود؛ طی هفته‌های گذشته با جنجال جدیدش مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار گرفت. به گفته فعالان این حوزه، انحصارطلبی و حرکت در مسیر ضدرقابتی مشکلاتی برای سایر آپ‌های آنلاین تاکسی پیش آورد. همین دلایل دست‌به‌دست هم دادند تا سه استارتاپ رقیب دست دوستی به سوی هم دراز کرده و به نتیجه ائتلافی علیه انحصارطلبی پربحث اسنپ برسند.

اسنپ و انحصار طلبی پربحث

تپسی، ماکسیم و الوپیک در اعتراض به انحصارطلبی اسنپ به مقامات نامه نوشتند.

چند وقت پیش تعدادی از کاربران فضای مجازی با انتشار عکسی در صفحات مجازی اعلام کردند برای استفاده از سایر اپ‌های حمل‌ونقل با مشکل روبرو شده و با پیغام: «به دلیل نصب بودن برنامه‌های دیگر امکان استفاده از سرویس اسنپ وجود ندارد» مواجه شده‌اند.

این اقدام اسنپ با واکنش‌های زیادی روبرو و در مواردی سبب شد برخی از بنیان‌گذارها و حتی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با توییت‌هایشان موج شکل‌گرفته را همراهی کنند.

اقدام ضدرقابتی اسنپ سبب شد میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار تپسی با توییتی اعتراضش را نشان دهد: «راکت اینترنت جرات انجام چنین حرکات ضد‌رقابتی را در کشور خود ندارد و از نبود قوانین دقیق در ایران سوءاستفاده می‌کند. این اقدام اسنپ نه‌تنها تلاش برای انحصار که در عمل مهار و سلب قدرت انتخاب رانندگان است که منجر به کاهش درآمد آنها می‌شود.»

از نگاه برخی کاربران نیز اقدام ضدرقابتی اسنپ، نوعی ورود به حریم خصوصی مخاطب و خواندن اطلاعات گوشی کابران محسوب می‌شد. تمام این حواشی و ورود اسنپ به بازار غیررقابتی و ناعادلانه سبب شد نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در توییتر با موج معترضان همراه شده و بنویسد:

«گفته شده که برخی از پلتفرم‌های فعال در کسب‌و‌کارهای آنلاین شروط محدودکننده‌ای برای مشتریان و همکاران (رانندگان) اعمال کرده‌اند که حق ندارند هم‌زمان با رقبا همکاری یا از اپلیکیشن مشابه استفاده کنند. بعضا این محدودیت‌ها غیر‌قانونی و قابل پیگیری و برخورد در شورای رقابت است.»

در همین حال، ۲۳ آبان ماه امسال سه رقیب اسنپ شامل الو‌پیک، تپسی و ماکسیم دست دوستی به سوی هم دراز کردند و طی نامه‌ای مشترک به وزیر ارتباطات، وزیر صنعت و معاون علمی و فناوری خواستار مقابله با انحصارگرایی شده‌اند که کاربران را مجبور به حذف اپلیکیشن آنها می‌کند.

در بحشی از این نامه نوشته شده است: «روشن است اگر اقدامی جدی و موثر از سوی مسئولین برای توقف محدودیت مذکور انجام نشود، روند فعلی که منجر به تضعیف رقبا شده به زودی به حذف سایر رقبا و ایجاد انحصار به نفع گروه اینترنت ایران "اسنپ" منتج خواهد شد. امری که بدون شک به کاهش کیفیت خدمات، کاهش حق انتخاب رانندگان و در نتیجه کاهش درآمد ایشان و نهایتا افزایش قیمت برای مسافران و نبود یک شرایط رقابتی منجر خواهد شد.»

این بار با این اقدام جدی و اعتراض دسته‌جمعی رقبای اسنپ، باید منتظر واکنش نهایی اسنپ و تذکرات جدی مسئولان به این انحصارطلبی و شرایط ضدرقابتی که نه‌تنها برای رقبا که حتی برای مسافران شکل داده است، بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.