کد مطلب: ۳۳۷۹۴۱

داستان استارتاپ «سنجاق»؛ از تولد تا به امروز

داستان استارتاپ «سنجاق»؛ از تولد تا به امروز

زمانی برای دسترسی به خدمات منزل الزاما باید یا به صورت حضوری مراجعه می‌کردید یا به صورت تلفنی دست به دامن شرکت‌هایی می‌شدید که در انتخاب نیرو هیچ انتخابی پیش رویتان نمی‌گذاشتند. سنجاق یکی از پلتفرم‌هایی است که دسترسی به تمام کارهایی خدماتی را برایتان تسهیل کرده است.

در روزهایی که سرمای زمستان هر روز بیشتر از دیروز در دل روزهایمان جا باز می‌کند و بیشتر دلمان می‌خواهد در گرمای منزل نشسته و آرامش داشته باشیم؛ قطعا مواجه شدن با مشکلاتی مانند خرابی پکیج، گم کردن ناگهانی کلید و کارهایی از این دست که نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی است، بدترین خبر ممکن می‌توانند باشند. اما نگران نباشید! دسترسی به این خدمات نه ملزم مراجعه حضوری است و نه تماس تلفنی با متخصصین و نه قرار است دست به دامن شرکت‌هایی شوید که در انتخاب نیرو انتخابی پیش رویتان نمی‌گذارند. کافیست گوشی همراه خودتان را دست بگیرید و وارد سایت سنجاق شوید. خدمات مورد نظر خود را سرچ کنید و با پروفایل تعدادی از متخصصان در زمینه درخواستی مواجه شوید. نظرات کاربران دیگر را بخوانید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و با انتخاب یک متخصص و هماهنگی زمان و مکان به خدمات مورد نیازتان دسترسی پیدا کنید.

بازار آنلاین ارائه خدمات

به گزارش تجارت‌نیوز، چند سالی از ظهور استارتاپ‌هایی که در زمینه خدمات منزل ظهور کرده‌اند، می‌گذرد. در این پلتفرم‌هاست که امکان گزینش افراد با خود شماست. سنجاق یکی از همان استارتاپ‌هایی است که بازاری برای خدمات آنلاین منزل معرفی می‌کند و در این مورد به صورت جدی کار می‌کند. امیر پارسامهر یکی از بنیان‌گذاران سنجاق است که در گفتگو با تجارت‌نیوز از نحوه شکل‌گیری سنجاق، تولد و خدمات سنجاق این‌گونه توضیح می‌دهد: «سنجاق از اواخر بهار ۹۶ کارش را در محدوده‌ای کوچک از تهران شروع کرد. بیزینس‌مدلی که از ابتدا مد نظر ما بود و بر اساس آن پیش رفتیم بر مبنای توانمندسازی متخصصینی است که در بازار سنتی فعالند. در واقع با این پلتفرم خاص از یک طرف دسترسی متخصص‌های سنتی به مشتریان خدمات در فضای وب باز شده و از طرفی انتخاب آگاهانه‌تر مشتری بر اساس امتیازاتی که متخصصین در سنجاق دارند، اتفاق می‌افتد. »

وی ادامه می‌دهد: «به مروز زمان و آرام‌آرام در زمینه تعداد سفارش‌های روزانه و همچنین متخصص‌هایی که به‌صورت روزانه به عضویت بازار سنجاق درآمدند، رشد ایجاد شد و طبیعتا به موازات آن ابعاد مختلف خود محصول را هم رشد دادیم؛ چه در بخش فنی و توسعه سایت سنجاق و اپلیکیشن حرفه‌ای‌های سنجاق و چه در زمینه‌های دیگری مثل توسعه کسب‌و‌کار، مدل‌های مختلف رشد و همچنین بازاریابی محتوا، همه بر مبنای نیاز مدلی که سنجاق بر اساس آن پایه‌گذاری شده، جلو برده شد.»

استارتاپ سنجاق

هم‌بنیان‌گذار سنجاق از خدماتی که در پلتفرمشان جاری‌ست سخن می‌گوید.

متعادل نگه داشتن رضایت‌مندی

پارسامهر با اشاره به وسعت بازاری که سنجاق ایجاد کرده، اضافه می‌کند: بزرگی بازار سنجاق به معنی تنوع بسیار زیاد مشتری‌ و متخصص‌هاست که در هر زمینه‌ای که فکرش را می‌کنید با هم تفاوت دارند و بنابراین نیازهای همسانی هم ندارند. یکی از چالش‌های سنجاق همین متعادل نگه داشتن رضایتمندی هر دو طرف هست. متخصصینی که به عضویت سنجاق درمی‌آیند، برای این که بتوانند ذره‌ذره شرایط کسب‌وکارشان را بهبود دهند، موقعیت‌هایی برایشان مهیا می‌شود.

پارسا‌مهر ادامه می‌دهد: یکی از راه‌هایی که می تواند باعث شود پروفایل یا صفحه یک متخصص سنجاق حرفه‌ای و با کیفیت‌تر از بقیه به چشم بیاید، بحث تاییدیه‌ سنجاق است که می‌تواند بعد از ورود به بازار سنجاق برای گرفتن این تاییده و رد‌و‌بدل شدن مدارک اقدام کند. تمام متخصصین، شرکت ها و واحدهای صنفی فعال در سنجاق به ارسال مدارکی برای تایید هویتشان تشویق می‌شوند که این تایید هویت به صورت یک تیک سبز در پروفایلشان نمایش داده می‌شود و این احتمال سوءاستفاده یا بروز مشکل را کاهش می‌دهد و از بین می‌برد.

سنجاق، تسهیل‌کننده کار

پارسامهر در توضیح نوع فعالیت سنجاق و نوع قیمت‌گذاری و خدماتی که در آن عرضه می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر پرداخت دستمزد انجام کار بدون دخالت سنجاق در قیمت‌گذاری، بین متخصص و مشتری به هر شکلی که توافق کنند و خارج از پلتفرم سنجاق انجام می‌شود. مشتری سفارش را ثبت می‌کند، سنجاق سفارش را به متخصص‌ها می‌رساند و آنها در پاسخ روش و پیشنهاد انجام کار را قرار می‌دهند که البته در مورد بسیاری از سفارش‌ها این پیشنهادها قیمت هم دارند. مشتری بعد از اینکه سابقه متخصصینی که پیشنهاد داده‌اند را در سنجاق بررسی کرد، وارد تعامل می‌شود و تصمیم می‌گیرد که کار را با چه کسی پیش ببرد.

وی اضافه می‌کند: از آنجایی که صفحه یک متخصص مبنای تصمیم‌گیری مشتری در انتخاب متخصص است، برای متخصصین حساسیت زیادی دارد و باید در این مورد بهتر اقدام و عمل کنند.

چم‌و‌خم کار در فضای آنلاین

پارسامهر با اشاره به اینکه استقبال از این نوع پلتفرم ها خوب است و توانسته چم‌و‌خم کار آنلاین را در گوشه‌ای از بازار سنتی باز کند، می‌گوید: استقبال متخصصین از چنین پلتفرم‌هایی به شرطی که بتوانند خودشان را معرفی کنند و مشتری بیشتری به دست بیاوردند، بالاست. سنجاق در کنار درآمدی که خودش دارد به درآمدزایی متخصص کمک می‌کند و صد البته در قیمت‌گذاری خدمات ارائه‌شده هم نقشی ندارد. با وجود این، اجازه می‌دهد که کسب‌و‌کارها تمام اطلاعات لازم برای معرفی خدمات خود را وارد پروفایل‌هایشان کنند و این‌گونه به کسب اعتبار بپردازند. این اطلاعات شامل آدرس محل کار، ساعات کاری و ارائه پروانه‌های کار برای مشتریان می‌شود تا ضمن ایجاد موقعیت مقایسه، از بابت مسئله اعتماد هم خیال کاربران راحت باشد.

وی ادامه می‌دهد: به مرور زمان وقتی چم‌و‌خم کار در فضای آنلاین به دست متخصص بیاید، صفحه خودش در سنجاق را بهبود داده و کیفیت خدماتش را بالا می‌برد، طبیعتا مشتری بیشتری می‌گیرد و رضایت بیشتری از کارش در فضای آنلاین دارد. کسی که از کسب‌وکارش راضی باشد، بالطبع کار را درست انجام می‌دهد و مشتری را هم راضی نگه می‌دارد.

پارسامهر اضافه می‌کند: اما در مورد مشتری‌ها هم قضیه جالب و متفاوت است. خوبی پلتفرم‌هایی مثل سنجاق برای کاربران این است که به اطلاعات کیفی کسی که می خواهد کارشان را انجام دهد، دسترسی دارند، علاوه بر آن به نظر سایر مشتریان دسترسی دارند. در فضای سنتی اگر آشنایی پیدا نکنیم که بتوانیم از آن طریق به آدم ماهر برسیم، دستمان به جایی بند نیست و همین‌طور با شانس و اقبال باید جلو رفت. به نظرم این دسترسی مشتری به کارنامه متخصص بخش جذاب سنجاق برای مشتری‌هاست.

سنجاق دیروز و امروز

پارسامهر در پاسخ سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه تفاوت گذشته و حال سنجاق در چیست؟ می‌گوید: تفاوت ریشه‌ای سنجاق در دو بعد خلاصه می‌شود و هم جنبه درونی دارد و هم بیرونی. جنبه درونی‌اش طبیعتا به تجربه‌هایی برمی‌گردد که از تعامل با مشتری و متخصص به دست می‌آید و به بهبود سنجاق کمک می‌کند و البته اتفاق‌هایی که بیشتر حساسیت جنبه‌های انسانی کار ما و دیگران را در زمینه‌هایی مثل تغییر سبک زندگی مردم و درآمدزایی متخصصین نشان می‌دهد.

از جنبه بیرونی تفاوت‌هایی که ایجاد شده آشناتر شدن مردم با فضایی که ما و سایر دوستان داریم، است. تغییر دیگری که از اواخر سال پیش شروع شد و تا الان هم ادامه دارد رشد سنجاق و توسعه‌اش در شهرهای دیگری علاو بر پایتخت است. در حال حاضر سنجاق در 20 شهر فعال است. البته توسعه دسته‌بندی‌ها و اضافه کردن خدمات آرایشی، خدمات حیوانات خانگی یا تعمیرات وسایل دیجیتال مثل موبایل و تبلت را هم در برنامه داریم.

پارسا‌مهر همدلی تیم سنجاق را یکی از دلایل موفقیت سنجاق عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: سنجاق فرهنگ ویژه‌ای در قلب تیمش دارد که به نظر من همان فرهنگ باعث شده ما به این مرحله برسیم.در این فرهنگ، کار کف شرکت باقی نمی‌ماند. یعنی همین که کاری هست که کارکن ندارد، یکی از پرسنل انجامش می‌دهد. این روحیه که بعد از کارهای خودت اگه وقت کردی کارهای دیگر اعضای تیم را هم جلو ببر؛ نکته مهمی است که خیلی به آن معتقدیم. چنین فرهنگی برای سازمانی که کوچک است و سرعت عمل در آن حرف اول را می‌زند، نکته مهمی است و نباید فاکتور گرفته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.