کد مطلب: ۷۹۴۷۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گردش مالی ۸۱۷میلیارد دلاری فین‌تک استرایپ در ۲۰۲۲

گردش مالی 817میلیارد دلاری فین‌تک استرایپ در ۲۰۲۲

یونیکورن فین‌تکی استرایپ (Stripe) در طول سال 2022، حدود 817 میلیارد دلار تراکنش داشته است، با این حال گزارش عملکرد سالیانه این استارتاپ آمارهایی را از کاهش حجم معاملات ارائه می‌ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش عملکرد سالانه استارتاپ استرایپ (Stripe) که از غول‌های حوزه فین‌تک است، نشان می‌دهد که در طول سال 2022، حدود 817میلیارد دلار تراکنش روی این پلتفرم انجام شده است.

استرایپ استارتاپی پیشرو در صنعت پرداخت‌ آنلاین است که در حال حاضر تا 50 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. این شرکت رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را برای وب سایت‌های تجارت الکترونیک و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه ارائه می‌دهد و پلتفرمی برای پردازش پرداخت‌های آنلاین است.

به نقل از Techcrunch ، استرایپ در سال 2022 تراکنش‌هایی بالغ بر 817 میلیارد دلار را پردازش کرده که 26 درصد نسبت به سال 2021 (زمانی که 640میلیارد دلار پردازش کرد) رشد داشته است. Stripe در حال حاضر دارای 100 شرکت است که هر کدام بیش از یک میلیارد دلار پرداخت را از طریق این پلتفرم انجام می‌دهند.

براساس این گزارش، تعداد مشتریان جدید این استارتاپ در سال جاری میلادی، 19درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد به‌طور متوسط روزانه بیش از یک هزار کسب‌وکار جدید به آن اضافه می‌شوند. بزرگترین بازار این استارتاپ در ایالات متحده است، اما طبق این گزارش 55درصد از مشتریان آن در سال 2022 از کشورهای دیگر بوده‌اند.

وضعیت کلی استرایپ چگونه است؟

براساس این گزارش سالیانه، این استارتاپ حدود 50میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. این در حالیست که در سال 2022 این استارتاپ 90میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود.

با این حال در گزارش عملکرد سالیانه استرایپ به موضوع کاهش 45 میلیارد دلاری ارزش اشاره‌ای نشده است. فقط به صورت خلاصه به این موضوع پرداخته شده که استارتاپ Stripe در ماه گذشته میلادی 6.5میلیارد دلار سرمایه جذب کرد.

سرمایه این شرکت از سوی بیش از ۳۰ سرمایه‌گذار تأمین می‌شود که ۱۴ نفر از این افراد، سرمایه‌گذار اصلی آن هستند. جنرال کاتالیست جدیدترین سرمایه‌گذار استرایپ است.

همچین، این گزارش به یکی از بزرگ‌ترین موضوعات سال گذشته دنیای فناوری یعنی اخراج کارمندان اشاره نمی‌کند. Stripe به‌طور مشخص هیچ اشاره‌ای به تعداد کارمندان حال حاضر خود نیز نکرده است. اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که استرایپ (Stripe) 14درصد از کارکنان خود را در ماه نوامبر اخراج کرده است.

طبق این گزارش عملکرد، حجم معاملات در سال جاری 26درصد افزایش یافته باشد، اما در سال قبل این نرخ 60درصد بوده است. مسلماً، بخشی از گسترش تجارت در سال گذشته به دلیل افزایش شدید پرداخت‌های آنلاین در اوج همه‌گیری کووید-19 بود که روندهای پرداخت آنلاین را چندین گام جلوتر آورد.

مدل کسب‌وکار استرایپ Stripe

استرایپ (Stripe) شرکتی است که زیرساخت‌های پرداخت‌ آنلاین ارائه می‌دهد. شرکت‌هایی مانند فیسبوک از نرم‌افزار این شرکت برای تأیید هزینه‌های آنلاین و اجرای استراتژی‌های جهانی پیچیده استفاده می‌کنند. ضمن اینکه کسب‌وکارهای کوچک نیز از خدمات این فین‌تک مشهور استفاده می‌کنند.

استرایپ ادعا دارد مدل تجاری محصول او بسیار موفق است. چرا که این شرکت امکان تراکنش‌های آنلاین ایمن، سریع و ساده را برای مشاغل گوناگون فراهم می‌کند. استرایپ یک فینتک ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است که هم می‌تواند در برنامه‌های تلفن همراه و هم در وب سایت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه‌بر این، Stripe هزینه ماهانه‌ای دریافت نمی‌کند و خدمات او تنها برای کسب‌وکارها در دسترس است. استرایپ زیرساخت‌های بانکی و تمهیدات پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی را برای تسهیل پرداخت‌ها از طریق وب فراهم می‌کند. همچنین اجازه نمی‌دهد اطلاعات پرداخت مصرف‌کنندگان از سرور فروشنده عبور کند. اطلاعات مشتری فقط برای Stripe قابل دسترسی است. یعنی عامل مهمی که ثابت می‌کند استرایپ امن است و میزان خطر را به حداقل می‌رساند.

درآمد استرایپ مانند هر استارتاپ فین‌تکی از کارمزدهایی که از مشتریانش دریافت می‌کند، به‌دست می‌آید. البته کارمزدها براساس میزان پرداخت‌ها متفاوت است. این شرکت برای محصولات خود بسته‌های مختلفی دارد و برای هر تراکنش، ۲/۹ یا ۰/۳درصد کارمزد دریافت می‌کند. این نرخ کارمزد، ثابت است و برای هر تراکنش موفقی که از طریق سایت استرایپ صورت می‌گیرد، اعمال می‌شود. نرخ کارمزد برای تراکنش‌های بین‌المللی ۱درصد بیشتر است، یعنی ۳/۹درصد.

مأموریت اصلی Stripe افزایش تولید ناخالص داخلی اینترنت است. این شرکت از طریق روابطی که با مشتریان خود ایجاد کرده در حال رشد است. همچنین، فینتک استرایپ در حال برنامه‌ریزی برای توسعه کسب‌وکارش در آسیا از جمله ژاپن، چین و هند است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه‌های استارتاپ و تکنولوژی را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.