خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۲۸۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارلینک در اوکراین قطع می‌شود؟

استارلینک در اوکراین قطع می‌شود؟

شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک اعلام کرد که دیگر قادر به پرداخت هزینه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در اوکراین نیست و ادامه فعالیت او در این کشور منوط به تامین هزینه‌ها از سوی ایالات متحده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایلان ماسک صاحب شرکت اسپیس ایکس به تازگی اعلام کرده‌‎ است که این شرکت دیگر نمی‌تواند به ماهواره استارلینک در اوکراین کمک مالی کند.

در ماه فوریه (اسفند) سال گذشته، ثروتمندترین مرد جهان به دنبال جنگ روسیه و اوکراین، سیستم اینترنت ماهواره‌ای را در اوکراین فعال کرد تا ارتش و مردم این کشور ارتباطات اینترنت خود را با جهان از دست ندهند.

با وجود این، اما ماه گذشته ایلان ماسک، مالک تسلا از مسئولان ایالات متحده درخواست کرد که به جای او بودجه این برنامه را تامین کند. اما به نظر می‌رسد که آمریکا از تامین این بودجه سر باز زد و حالا ایلان ماسک اعلام کزده‌ است که توانایی حمایت مالی از استارلینک را در اوکراین ندارد.

ایلان ماسک روز گذشته با اشاره به شرکت فضایی خود که سیستم استارلینک را می سازد، در توییتر خود نوشت: «اسپیس ایکس درخواستی برای جبران هزینه‌های گذشته ندارد، اما نمی‌تواند سیستم موجود را به طور نامحدود تأمین کند.»

به گفته‌ ایلان ماسک، این برنامه ۲۰ میلیون دلار (۱۸ میلیون پوند) در ماه هزینه دارد. همچنین، طبق گفته‌ او تاکنون ۸۰ میلیون دلار برای آنلاین نگه داشتن کاربران اوکراین هزینه کرده است.

استارلینک از طریق شبکه‌ای از ماهواره‌های اطراف زمین اینترنت ارائه می‌دهد و در حال حاضر ثابت شده است که این ماهواره‌ها برای ارتش اوکراین در این شرایط جنگی حیاتی هستند.

استارلینک چقدر برای اوکراین اهمیت دارد؟

اکنون در حالی که ایلان ماسک اعلام کرده‌ که توانایی تامین هزینه‌های سرویس‌دهی استارلینک را ندارند، میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید که اوکراین راه حلی برای کارکرد سرویس اینترنت استار لینک پیدا خواهد کرد.

پودولیاک روز گذشته‌ در توییتر نوشت:«چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​ماسک به ما کمک کرد تا از بحرانی‌ترین لحظات جنگ جان سالم به در ببریم. به همین دلیل است که اوکراین فکر می‌کند که چگونه مذاکرات را انجام دهد تا استارلینک همچنان در این کشور کار کند.» البته او در توییت خود اضافه کرد که اوکراین از این شرکت انتظار دارد تا ارتباطات پایداری را تا پایان مذاکرات فراهم کند.

از زمانی که حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (اسفند) ۲۰۲۲ آغاز شد، اوکراینی‌ها به ماهواره‌های استارلینک تکیه کرده‌اند. اما با عقب نشینی ایلان ماسک مشخص نیست که آیا این ماهواره‌ها به فعالیت خود در اوکراین ادامه می‌دهند یا خیر.

همچنین، براساس گزارش‌های به‌دست آمده‌ ایلان ماسک، ماه گذشته درخواست تامین هزینه‌های استارلینک اوکراین را در ایالات متحده مطرح کرده‌ است. اما اوکراین اعلام کرده‌ که این هفته نیز استارلینک توانسته به راه‌اندازی مجدد زیرساخت‌های این کشور در مناطق کلیدی کمک کند و در همین جهت ۱۰۰ حمله موشکی روسیه به این کشور خنثی شده‌ است.

فعالسازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران به کجا رسید؟

به‌دنبال اتفاقاتی که در یک ماه اخیر در کشور رخ داده‌ است، ایلان ماسک اعلام کرد که اینترنت ماهواره‌‎ای برای کاربران ایرانی نیز فعال می‌شود. اما پس از انتشار این خبر برخی از کارشناسان ادعا می‌کردند که اتصال به دستگاه‌های استارلینک نیازمند دریافت‌کننده‌ سیگنال و تجهیزات است و برخی دیگر استفاده از سرویس‌ استارلینک را بدون داشتن تجهیزات ممکن می‌دانستند.

پس از گذشت یک ماه، ایلان ماسک روز پنجشنبه ۲۱ مهر اعلام کرد که چند ترمینال اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال شده است. این در حالی بود که او قبل‌تر گفته بود که برای استفاده کاربران ایرانی از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، پایانه‌های ویژه‌ای باید در داخل کشور مستقر شوند.

حالا به نظر می‌رسد که حتی اگر ماهواره‌های اسپیس ایکس در ایران فعال باشند، نیازمند دستگاه ماهواره گران قیمت (۵۰۰ دلار) و حق اشتراک ۵۰ دلاری است. این نشان می‌دهد که احتمالا تجهیزات مورد نیاز، در دسترس برخی به‌صورت غیررسمی و قاچاقی قرار گرفته‌ است. چرا که فعالیت این ماهواره در یک کشور نیازمند تایید دولتمردان آن کشور است و هنوز در ایران امکان فعالیت استارلینک به‌صورت قانونی وجود ندارند.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.