کد مطلب: ۶۴۱۹۳۶

با اجرای طرح صیانت تکلیف فیلترشکن‌ها چه می‌شود؟

با اجرای طرح صیانت تکلیف فیلترشکن‌ها چه می‌شود؟

طرح صیانت از فضای مجازی امروز قرار است به صحن مجلس برود و مجددا بررسی شود. یکی از دغدغه‌هایی که با مطرح شدن طرح صیانت به وجود آمده این است که آیا فیلترشکن‌ها به صورت کامل از کار می‌افتد. اما گویا چنین نیست و برخی از کاربران می‌توانند از فیلترشکن استفاده کنند. اما این استفاده چه شرایط و الزاماتی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مساله VPN‌ قانونی و طبقه‌بندی فیلترینگ و اینترنت به سال‌های گذشته برمی‌گردد. اما با توجه به اینکه این روزها بحث طرح صیانت مطرح است، این مساله به صورت جدی پیگیری می‌شود.

با وجود اینکه طرح اجرای وی‌پی‌ان‌های قانونی به دلایل مختلفی از جمله عدم تمایل شرکت‌ها و مشکلات اقتصادی به نتیجه نرسید، اما حالا با طرح صیانت این بحث دوباره پیش کشیده شده‌است که به عقیده کارشناسان آسیب‌هایی را به دنبال دارد.

از سوی دیگر یکی از موضوعات مهمی که در طرح صیانت موردنظر نمایندگان و کارشناسان قرار دارد، ماده ۲۰ آن است. بر اساس ماده ۲۰ این طرح، هر گونه فعالیت تجاری در زمینه تولید، توزیع، تکثیر و عرضه غیر مجاز VPN ممنوع است.

بر اساس این ماده خرید و فروش فیلترشکن ممنوع است اما گویا این ممنوعیت شامل همه فیلترشکن‌ها نمی‌شود و حتی مساله فروش فیلترشکن هم مطرح است. اما استفاده از فیلترشکن‌ چگونه است و چه کسانی مجاز به فروش فیلترشکن‌ هستند؟

با طرح صیانت بازار فیلترشکن‌ها رونق می‌گیرد

میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات درباره موضوع وی‌پی‌ان قانونی می‌گوید: در طرح جدید صیانت که هنوز سرنوشت آن مشخص نیست به کسب‌وکارهای فروش وی‌پی‌ان اشاره شده‌است. همان بحث وی‌پی‌ان قانونی یا طبقه‌بندی‌شده مطرح است. کاربر با محدودیت‌های گسترده‌ای‌ که طرح صیانت به همراه دارد، با هر نوع استفاده از هر سطحی از اینترنت، به وی‌پی‌ان‌های قانونی نیازمند خواهد شد. همین باعث می‌شود حجم بازار وی‌پی‌انی که اکنون داریم، با وی‌پی‌ان قانونی بیشتر شود، چون همه افراد به آن نیاز دارند.

نوری در گفتگو با ایسنا شرایط استفاده از فیلترشکن را توضیح داده و گفته: وی‌پی‌ان قانونی اینطور است که مثلا یک پزشک با توجه به سرویس‌هایی که دسترسی به آنها آزاد است، ممکن است به یوتیوب هم نیاز پیدا کند. حالا برای این استفاده، وی‌پی‌انی در اختیارش قرار می‌گیرد که آن سرویس را باز می‌کند. در مقابل یکی از بندهای صیانت این است که حتما باید احراز هویت شوید.

وی در این باره ادامه داد: یعنی وقتی شما روی یک ویدیو کلیک می‌کنید یا یک خبر را می‌خوانید، هویت شما مشخص است، چون احراز هویت شده‌اید و این احراز هویت به کد ملی و شماره موبایل شما متصل است، بنابراین هرکس که با این احراز هویت به هر سایتی وارد شود، مسئولیتش با شماست و به خاطر مسئولیتی که برای شما دارد، شما به عنوان یک خبرنگار یا پزشک، حاضر نیستید وی‌پی‌ان قانونی را در اختیار کسی قرار دهید. ( ایسنا )

بر این اساس با اجرای طرح صیانت، همه افراد به فیلترشکن دسترسی ندارند. بلکه افراد باید برای دسترسی به فیلترشکن احراز هویت شوند و وارد هر سایتی که شوند مشخص و قابل ردیابی است.

چه کسانی می‌توانند فیلترشکن بفروشند؟

این کارشناس می‌گوبد: پیش از این قرار بود یک سری افراد اقدام به فروش فیلترشکن کنند که از طریق درگاه پرداخت و شماره حساب قابل پیگیری باشند نه مانند بسیاری از کسب‌وکارهای غیرمجاز که بعد از یک هفته یا یک ماه درگاهشان شناسایی و مسدود شود.

به گفته میلاد نوری در آن زمان، وی‌پی‌ان‌های رایگانی که در گوگل‌پلی یا اپ‌استور وجود دارد هم به‌صورت دوره‌ای مسدود می‌شدند. حالا افراد به‌واسطه دوستان یا همکارانش به خرید وی‌پی‌ان از همین سایت‌های ایرانی سوق داده می‌شدند و اینکه چه کسانی این وی‌پی‌ان‌ها را می‌فروشند و چطور به‌راحتی این کار را می‌کنند، مشخص نیست.

هدف از اجرای طرح وی‌پی‌ان قانونی به گفته مسئولان، برنامه‌ریزی برای اقشار مختلف مردم است. با توجه به شرایط شغلی و اجتماعی‌شان، نیازمندی‌هایی برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر دارند، بتوانند از این دسترسی استفاده کنند. برای مثال طبق این طرح، دانشگاهیان، پزشکان، خبرنگاران و اقشار مختلف جامعه می‌توانند دسترسی‌های متفاوت را به اینترنت داشته باشند. دسترسی‌هایی که با آنچه در اختیار یک کودک قرار می‌گیرد، متفاوت است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    واسه ثبت نام سهام عدالت و ثبت نام واکسن کرونا و هزار تا چیز دیگه ، چون سرور یکم شلوغ میشد ، دولت میگفت مثلا کد ملی ۱ امروز ثبت نام کنه و این حرفا . حالا چون همه چیز قراره از دم فیلتر بشه و ۹۰ میلیون نفر بریزن تو سایت های داخلی و مثلا سروش ، آیا قادرن خدمات عادی با سرعت عادی ارائه بدن ؟ مثلا سرعت دانلود سروش از ۱ مگابایت به ۱ بایت یا بیت سقوط نمیکنه ؟ همین الانشم که کاربراشون به میلیون نمیرسه وضعشون خیلی خرابه .

  • ناشناس

    تلگرام فیلترالان ایاکسی استفاده نمی کنه با فیلترشکن بیشترازقبل

    • ناشناس

      حرفت کاملا اشتباهه

  • ناشناس

    طرح صیانت از وقتی که ترافیک های داخلی و بین المللی جدا شد استارت زده شد با اون کار میخواستن مشخص کنن چه مقدار از ترافیکهای روزانه ی مردم داخلی هست و چقدر خارجی وقتی دیدن حدود 70 درصد داخلیه اومدن این طرح رو پایه ریزی کردن الان هم چند ماهه اجرا شده و اپراتورها دارن اطلاعاتشون رو وارد سرورهای داخلی میکنن و چون امکاناته داخلیمون توان این حجم از اطلاعات رو نداره سرعت به شدت کم شده و قطع میشه نت
    موفق باشید

  • ناشناس

    همین الان اینترنت مزخرفترین حالت را دارد.اجرای طرح صیانت یعنی قطع ارتباط با جهان.وبرگشتن به بیست سال قبل.

  • ناشناس

    منظور شما اینه که اولیا نمیفهمن چکار کنن تا دسترسی بچه ها شون به چه چیزی دسترسی نداشته باشن .شما بهتر میفهمین .
    عصر جاهلیت رو در قالب طرح صیانت اجرا میکنین .
    مردم خودشون بهتر از شما میفهمن چکار کنن

  • ناشناس

    به کره شمالی خوش آمدید

    • ناشناس

      در کره شمالی از اینترنتی مثل صیانت استفاده می کنند که فقط مقامات دولتی دسترسی به اینترنت جهانی دارند و بقیه مردم از اینترنت داخلی که مجانی هم هست استفاده می کنند ولی مجانی بودنش به قیمت اینکه تو یک سوراخ موش داریی گردش جست و جو می کنی نه تو جهان

  • ناشناس

    بلاخره این طرح اجرایی نمیشه چون خیلی خیلی طرح عجیبیه اصلا قانونش با منطق جور در نمیاد. اینام بهتره تو بعضی چیزا دخالت نکنن چون معلوم نیست بی سوادن یا بی عقل البته که نه نظرمون واسشون مهمه نه هیچی!.

    • ناشناس

      اگر این طرح اجرا بشه که ایشالا نشه
      باید به جای اینکه بالای پیام هامون اسم ناشناس بزنن کدملی شماره موبایلمون رو نشون میدن تا ردیابی و دستگیری های دیگران برای فتا راحت باشه

  • رضا

    عجب جکی یعنی واقعا کسی به اینا توضیح نمیده چندین پروتکل غیر قابل فیلتر وجود داره که به راحتی رایگان قابل استفاده است حتی چین با اون قدرتش نمیتونه او نا رو فیاتر کنه

  • ناشناس

    این کار مثل دوستی خاله خرس است

  • ناشناس

    واقعا دیگه شورشو در میارن.