کد مطلب: ۸۱۸۶۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مردم کدام کشورها بیشترین اعتماد را به هوش مصنوعی دارند؟

مردم کدام کشورها بیشترین اعتماد را به هوش مصنوعی دارند؟

براساس پژوهشی که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا براساس جامعه آماری از کشورهای مختلف جهان انجام شده است، بیشتر افراد یعنی بین 71 تا 90درصد در کشورهای BRICS اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند اما در اکثر کشورهای غربی این افراد بسیار کمتر (۳۲-۴۱درصد) بوده‌اند.

زهرا درخشان: به گزارش تجارت‌نیوز ، این گزارش خلاصه‌ای از مقاله «اعتماد به هوش مصنوعی» است که در سال 2023 توسط جمعی از پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند انجام شده و در کشور استرالیا به چاپ رسیده تا در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 17 هزار نفر از 17 کشور مختلف در سراسر دنیا بوده و افراد مختلفی با درجات علمی، تحصیلی، سنی و شغلی مختلف مورد پرسش قرار گرفته‌اند.

در این گزارش، از افراد درباره استفاده‌شان از هوش مصنوعی در محل کار و توسط سازمان کارفرمایشان، اعتمادشان به هوش مصنوعی برای انجام وظایف و تصمیم‌گیری‌های مختلف، و تأثیر هوش مصنوعی بر کارشان سوال شده است.

بنابر نتایج به‌دست آمده، یک نفر از هر دو نفر از هوش مصنوعی در کارش استفاده می‌کند به‌طور دقیق‌تر بیش از نیمی از افراد مورد نظر (۵۴درصد) اعلام کرده‌اند که در کار خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

یک سوم آنها معتقدند که به میزان کم (۱۹درصد) یا گاهی‌اوقات (۱۴درصد) از هوش مصنوعی استفاده کرده و یک پنجم (۲۱درصد) از ایشان گفته‌اند که به اندازه نصف اوقات خود یا بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

در مقابل، یک سوم افراد مورد نظر، باور دارند که هرگز از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند و ۱۳درصد دیگر "نمی‌دانند" و نشان‌دهنده آن است که آنها دانش کافی برای ارزیابی استفاده از هوش مصنوعی را در کار خود ندارند.

کدام کشورها در کار، از هوش مصنوعی استفاده بیشتری می‌کنند؟

طبق نتایج حاصل‌شده از این پژوهش، تفاوت‌های واضحی در میزان استفاده افراد از هوش مصنوعی در کشورهای مختلف وجود دارد. درحالی‌که بیشتر افراد یعنی بین 71 تا 90درصد در کشورهای BRICS اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی در کار خود استفاده می‌کنند، در اکثر کشورهای غربی این افراد بسیار کمتر (۳۲-۴۱درصد) بوده‌اند. البته فنلاند و استونی در این میان استثنا هستند و بین ۵۴-۵۹درصد افراد، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

یکی از یافته‌های این پژوهش آن است که استفاده کمتر از هوش مصنوعی در کار، تا حدی به ناشناخته بودن و عدم آگاهی نسبت به آن در فناوری‌های روزمره (مانند جستجوهای اینترنتی، فیلترهای ایمیل و…) بازمی‌گردد.

همچنین از شرکت‌کنندگان سوال شده که آیا سازمان کارفرمایشان از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؟ تنها یک سوم افراد مورد نظر باور دارند که سازمان کارفرمایشان از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

افراد در کشورهای BRICS، سنگاپور و فنلاند در مقایسه با سایر کشورهای دیگر، استفاده بیشتری از هوش مصنوعی را در سازمان‌هایشان گزارش می‌دهند. این مورد احتمالا نشان‌دهنده درک بیشتری از هوش مصنوعی و روش استفاده از آن توسط سازمان‌های این کشورهاست.

کارفرمایان کدام کشورها حامی استفاده از هوش مصنوعی هستند؟

اکثریت افراد در کشورهای BRICS و سنگاپور (۸۳-۸۵٪) اعلام کرده‌اند که سازمان کارفرمایشان به‌عنوان یک موضوع استراتژیک، اهمیت هوش مصنوعی را در نظر می‌گیرد و تلاش‌هایشان در جهت یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی (به‌عنوان مثال فرهنگ هوش مصنوعی) است.

عده زیادی نیز (۶۰-۸۸درصد) بیان کرده‌اند که سازمان کارفرمایشان استفاده مسئولانه هوش مصنوعی، را حمایت می‌کند. اقلیتی نیز (۱۵-۴۹درصد) در کشورهای غربی و کشورهای آسیایی ژاپن و کره جنوبی چنین حس می‌کنند که سازمانشان این ویژگی‌ها را ندارد.

بیشتر افراد معتقدند که هوش مصنوعی باید نقشی در تصمیم‌گیری مدیریتی داشته باشد، و تنها تعداد کمی (۸درصد) به تصمیم‌گیری منحصرا توسط انسان‌ها تأیید دارند. تقریبا نیمی (۴۵درصد) از افراد، تقسیم‌بندی ۷۵درصد انسان_۲۵درصد هوش مصنوعی را در تصمیم‌گیری مناسب می‌دانند.

این تقسیم‌بندی به‌عنوان پذیرفته‌شده‌ترین حالت، توسط بیشتر افراد (حدود ۴۵درصد) انتخاب شده است. پیشنهاد محبوب بعدی، تقسیم‌بندی ۵۰/۵۰ است که توسط یک سوم افراد (۳۵درصد) مورد استقبال قرار می‌گیرد.

با این حال، تعداد کمی از افراد (۱۲درصد) نیز هستند که معتقدند هوش مصنوعی باید در تصمیم‌گیری مدیریتی حاکم مطلق باشد. این نشان می‌دهد که حمایت از تصمیم‌گیری مدیریتی کاملا خودکار یا حاکمیت مطلق هوش مصنوعی بر انسان‌ها در تصمیم‌گیری کم است.

افراد با انجام چه اموری توسط هوش مصنوعی احساس راحتی دارند؟

اما افراد چه اندازه با استفاده از هوش مصنوعی برای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در محیط کار راحت هستند؟ در حالی که بیشتر آنها (۵۵درصد) از افراد احساس راحتی با استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار می‌کنند، درجه راحتی آنها، مرتبط با وابستگی به هدف یا کاربرد هوش مصنوعی در محیط کار است. بیش از نیمی از افرادِ پاسخگو با استفاده از هوش مصنوعی در اهداف متمرکز بر سازمان، برای افزایش و اتوماسیون وظایف راحت هستند.

این وظایف شامل اموری مانند نظارت بر امنیت، اتوماسیون وظایف اداری، تحلیلی، بازاریابی و کمک به پاسخگویی است. اما افراد با استفاده از هوش مصنوعی برای اطلاع‌رسانی در تصمیم‌گیری‌های سازمانی احساس راحتی کمتری دارند.همچنین بیشتر افراد با استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد و تصمیم‌گیری کارمندان راحتند.

اعتماد افراد به هوش مصنوعی در کشورهای مختلف

از افراد پرسیده شده که چه میزان حاضرند به سیستم‌های هوش مصنوعی برای اهداف کاری، وابستگی به اطلاعات و تصمیم‌هایی که ارائه می‌دهند و همچنین اجازه دادن به استفاده از داده‌ها و اطلاعات مرتبط درباره خودشان، در محیط کار اعتماد کنند؟ تقریبا نیمی (48درصد) از افرادی که مورد پژوهش قرار گرفتند، با تفاوت چشمگیری بین افراد کشورهای مختلف، حاضر هستند به هوش مصنوعی در محیط کار اعتماد کنند.

بیشترین میزان اعتماد، متعلق به کشورهای BRICS است که دو سوم یا بیشتر از افراد (66-87درصد) در این کشورها به هوش مصنوعی در محیط کار اعتماد دارند،که نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است.

از بین رفتن موقعیت‌های شغلی به واسطه هوش مصنوعی

اکثر افراد (71درصد) با این عبارت که هوش مصنوعی بیشتر از حذف فرصت‌های شغلی، مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد، مخالفند یا درباره آن مطمئن نیستند.

افراد در چین، هند، برزیل و سنگاپور، بیشترین نظر مثبت را درباره ایجاد موقعیت‌های شغلی از طریق هوش مصنوعی دارند و مثبت‌تر از سایر کشورها هستند. البته 42درصد اعتقاد دارند که هوش مصنوعی جایگزین شغلی آنها در حوزه کارشان خواهد شد، 39درصد مخالف هستند و 19درصد نیز مطمئن نیستند.

نسل‌های جوان‌تر شامل نسل Z و نسل هزاره نسبت به نسل بومرنگ و نسل‌های قدیمی‌تر اعتقاد دارند که جنبه‌های کلیدی کار آن‌ها می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود (49درصد در مقابل 34درصد) و اینکه هوش مصنوعی بیشتر از برچیدن کارها، شغل‌های جدیدی را ایجاد خواهد کرد. (34درصد مقابل 22درصد موافق)

همچنین، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی نیز نسبت به افراد بدون مدرک تحصیلی، اعتقاد دارند که جنبه‌های کلیدی کار آن‌ها می‌تواند توسط هوش مصنوعی انجام شود (49درصد در مقابل 37درصد) و نیز هوش مصنوعی می‌تواند شغل‌های جدیدی را ایجاد کند. (36درصد در مقابل 22درصد موافق) مدیران نیز نسبت به سایر شغل‌ها، بیشتر باور دارند که هوش مصنوعی مشاغل جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

گرایش به استفاده از هوش مصنوعی

افراد جوان نسبت به افراد در سنین بالاتر، اعتماد بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی در محل کار دارند. براساس آمار 65درصد از نسل Z و نسل هزاره یا میلینیال، به هوش مصنوعی در محل کار اعتماد دارند در حالی که این درصد برای افراد سنین بالاتر (نسل بومرنگ و سنین بالاتر) 39درصد است. همچنین 60درصد از نسل‌های جوان‌تر احساس راحتی با استفاده از هوش مصنوعی در محل کار می‌کنند در حالی که این درصد برای افراد سن بالاتر 46درصد است.

به‌طور مشابه، افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، نسبت به افراد بدون مدرک دانشگاهی، بیشتر به هوش مصنوعی در محل کار اعتماد دارند. (56درصد در مقابل 40درصد)

مدیران نسبت به سایر شغل‌ها (۶۵درصد در مقابل ۳۶-۵۰درصد) اعتماد بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار دارند و همچنین در به کار بردن آن راحت‌تر هستند (۷۱درصد در مقابل ۴۳-۵۶درصد) از سوی دیگر، شغل‌هایی که با تحلیل کردن سر و کار دارند و کارگران یدی کمترین سطح اعتماد را به استفاده هوش مصنوعی در محیط کار دارند.

این مسئله بیانگر آن است که این افراد به احتمال زیاد در سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مشغول به کار هستند (۵۱درصد در مقابل ۲۰-۳۸درصد) و اعتقاد دارند که سازمان‌های ایشان فرهنگی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.