کد مطلب: ۵۳۸۳۴۹

چگونه از نوسانات بازار رمزارز در امان بمانیم؟ / «استیبل‌کوین‌»‌ها به چه درد می‌خورند؟

چگونه از نوسانات بازار رمزارز در امان بمانیم؟ / «استیبل‌کوین‌»‌ها به چه درد می‌خورند؟

استیبل‌کوین‌ها که معروف‌ترین آنها تتر نام دارد، به یک دارایی ثابت وابسته هستند و همین امر موجب آن می‌شود که این نوع رمز ارز از نوسانات قیمتی کمتری برخوردار باشد.

استیبل‌کوین (Stablecoin) یک کلاس جدید از ارزهای دیجیتال است که سعی در ثبات قیمت دارد و توسط دارایی ذخیره پشتیبانی می‌شود که معروف‌ترین آنها «تتر» نام دارد. در واقع استیبل‌کوین‌ها به یک دارایی ثابت وابسته هستند و همین امر موجب آن می‌شود که این نوع رمز ارز از نوسانات قیمتی کمتری برخوردار باشد. استیبل کوین‌ها ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که سعی می‌کنند ارزش بازار خود را به برخی از مراجع خارجی مرتبط کنند یعنی قیمت آنها ممکن است به دارایی مانند دلار و یا کامودیتی‌هایی مثل طلا وابسته باشد و این نوع از ارزهای دیجیتال ثبات قیمت خود را از طریق وثیقه‌گذاری یا از طریق مکانیزم‌های الگوریتمی خرید و فروش دارایی مرجع یا مشتقات آن به دست می‌آورند.

علیرضا ایراندوست، تحلیلگر بازارهای مالی گروه مدیریت سرمایه فاینوست در تحلیلی برای تجارت‌نیوز از دلایل وجود استیبل‌کوین‌هایی نظیر تتر در بازار رمز ارزها نوشته است:

یکی از مهمترین معایب ارزهای دیجیتال ، نوسانات زیاد و عدم ثبات آنهاست که این امر سبب می‌شود که از این نوع ارز ها نتوان برای معاملات روزمره زندگی استفاده کرد و در نتیجه آنها از مقبولیت کمتری برخوردار هستند. اساساً ، یک ارز باید به عنوان واسطه مبادله پولی و حالت ذخیره ارزش پولی عمل کند و ارزش آن باید در افق‌های طولانی مدت نسبتاً ثابت بماند. برای مثال محبوبترین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین ممکن است که در یک روز بیشتر از ۱۰% نوسان داشته باشد واین نوع نوسانات کوتاه مدت باعث می‌شود بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای استفاده روزمره توسط مردم نامناسب باشد و مردم ترجیح بدهند که از ارز های فیزیکی استفاده کنند. در حالت ایده آل ، یک ارز رمزنگاری شده باید قدرت خرید خود را حفظ کند و باید دارای کمترین تورم ممکن باشد و استیبل‌کوین‌ها راه حلی برای دستیابی به این رفتار ایده آل ارائه می‌دهد.

دو دلیل اصلی ثبات قیمت ارزهای فیزیکی (فیات) ، ذخایر پشتیبان آنها و اقدامات به موقع بازار توسط مقامات کنترل کننده مانند بانک های مرکزی است. حتی در موارد خاص که قیمت ارز زسمی ممکن است به شدت حرکت کند ، مقامات کنترل کننده برای حفظ ثبات قیمت وارد بازار می شوند و تقاضا و عرضه ارز را مدیریت می‌کنند. بخش عمده ارزهای رمزنگاری شده فاقد هر دو ویژگی اصلی هستند ، آنها هیچ ارزشی برای ذخیره خود ندارند و همچنین در صورت لزوم اختیار مرکزی برای کنترل قیمت ندارند.
استیبل کوین سعی دارد این شکاف بین ارزهای فیات و ارزهای رمزپایه را برطرف کند و تعادلی میان این دو ایجاد کند. سه دسته استیبل کوین وجود دارد که براساس مکانیسم آنها و پشتوانه ای که دارند طبقه‌بندی می‌شوند:

استیل کوین با پشتوانه ارز فیزیکی:
متداول ترین آن ها میباشد که با توجه به ثبات ارزهای فیزیکی و مقبولیت آنها و اینکه پشتوانه محکمی به مانند دولت‌ها دارد، از اعتماد بیشتری نزد کاربران برخوردار است و بیشترین تراکنش‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین علاوه بر ارز فیات، اشکال دیگر وثیقه می‌تواند شامل فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره و همچنین کالاهایی مانند نفت باشد ، اما بیشتر استیبل‌کوین‌ها از ذخایر دلار استفاده می‌کنند. این ذخایر توسط متولیان مستقل نگهداری می‌شوند و به طور منظم برای رعایت رعایت موارد لازم مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال:
از آنجا که ارز رمزنگاری شده ذخیره نیز ممکن است مستعد نوسان زیاد باشد ، چنین پولهای پایدار "وثیقه بیش از حد" دارند یعنی تعداد بیشتری از رمزارزهای مورد نظر به عنوان ذخیره و وثیقه برای انتشار تعداد کمتری از استیبل کوین ها حفظ می‌شود و از طرف دیگر این نوع از استیبل‌کوین‌ها به جای اینکه فقط توسط یک ارز پشتیبانی شوند، ترکیبی از ارزهای دیجیتال پشتوانه آن‌ها هستند که این امر باعث می‌شود که از ریسک آن کاسته شود.

استیبل کوین بدون پشتوانه:
این دسته از استیبل کوین‌ها از هیچ ذخیره‌ای استفاده نمی کنند اما شامل مکانیزمی به مانند بانک مرکزی برای حفظ و ثبات قیمت است. درواقع از یک مکانیسم توافق برای افزایش یا کاهش عرضه توکن‌ها استفاده می‌کند این اقدام مانند چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول فیات است. این عمل می تواند با اجرای یک قرارداد هوشمند در یک سیستم عامل غیرمتمرکز که می تواند به صورت خودمختار اجرا شود ، حاصل شود.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.