کد مطلب: ۶۶۰۶۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش تعرفه خدمات پستی بالاتر از حد مجاز آقای وزیر!/ اعتراض تند آنلاین شاپ‌ها!

افزایش تعرفه خدمات پستی بالاتر از حد مجاز آقای وزیر!/ اعتراض تند آنلاین شاپ‌ها!

وزیر ارتباطات افزایش تعرفه‌های خدمات پستی را حداکثر تا ۵۰ درصد اعلام کرد، اما به نظر می‌رسد که شرکت پست بیش از این مقدار تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند.

به گزارش‌های تجارت‌نیوز ، تعرفه‌های خدمات پستی از چهارم خرداد با افزایش دو تا سه برابری مواجه شد. اما با وجود اینکه وزیر ارتباطات این افزایش قیمت را تکذیب کرد و حد مجاز آن را ۵۰ درصد می‌داند اما کسب و کارهای آنلاین و حتی شرکت پست اظهار نظر متفاوتی دارند.

طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، شرکت ملی پست اجازه افزایش تعرفه خدمات پستی به صورت میانگین تا ۶۷ درصد در سال ۱۴۰۱ را دارد. این در حالی است که حتی افزایش تعرفه‌ها از این قانون نیز پیروی نکرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد تعرفه‌ برخی از خدمات پستی، افزایش ۱۰۰ درصدی هم داشته‌اند. در حالی که وزیر حد مجاز را ۵۰ درصد می‌داند!

گلایه کسب‌وکارها از افزایش دو یا سه برابری هزینه پست

در همین حال، تعدادی از آنلاین‌شاپ‌ها در گفتگو با تجارت‌نیوز از افزایش قیمت بسته‌های پستی‌ گلایه کردند. یکی از آن‌ها به تجارت‌نیوز می‌گوید: «از تاریخ شنبه هفت خرداد، هزینه ارسال بسته‌های پستی افزایش داشته‌است و تا امروز نیز با وجود اینکه وزیر ارتباطات این افزایش قیمت را تکذیب کردند، ادامه دارد.»

او ادامه می‌دهد: «من تقریبا هر روز ارسال بسته پستی دارم. هزینه بسته‌های پستی از دیروز افزایش یافته‌است اما برعکس اخبار که گفتند که ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت، امروز من بسته‌ای که تا پیش از با ۱۲ هزار تومان ارسال می‌کردم را با ۲۲ هزار تومان ارسال کردم.»

IMG 1627

دیگری در این مورد توضیح می‌دهد: «وزیر ارتباطات می‌گوید ۲۰ درصد، اما پریروز بسته‌ای را که به ماهشهر پست کردم. متصدی پست گفت ۷۰ درصد هزینه پست بالا رفته‌است!»

برخی نیز در فضای مجازی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «بعد از افزایش هزینه اینترنت گام دوم برای ریشه کن کردن کسب‌وکارهای خرد رو خوب برداشتند. افزایش تقریبا دو برابری هزینه پست یعنی تعطیلی هزاران کسب و کار خانگی و مجازی.»

دیگری می‌گوید: «آنلاین شاپ‌هایی که با نرخ قبلی اداره پست سفارش‌هاشون رو ثبت کردن، چجوری باید این حجم از ضررها رو جبران کنن؟ مگر چند درصد روی جنس‌ها سود میکشن؟؟ یعنی نمیتونستن چند روز قبل اطلاعیه بدن؟»

افزایش خدمات پستی؛ حداکثر تا ۵۰ درصد

همزمان مدیران پستی معتقدند که افزایش هزینه‌های پستی امری ضروری است. شرکت پست قصد دارد از این افزایش در جهت هوشمندسازی و واقعی کردن تعرفه‌ها استفاده کند.

محمود لیائی، مدیرعامل پست در این باره می‌گوید که: افزایش تعرفه قرار نیست هزینه‌های آن‌ها را به شکل کامل پوشش دهد. آن‌ها تنها با شرایط افزایش قیمت می‌توانند کمی از زیان‌های انباشته را کم و زیرساخت‌ها را تقویت کنند. لیائی باور دارد اگر سال‌های قبل این افزایش تعرفه اتفاق می‌افتاد، شاید حالا به افزایش ۶۷ درصدی تعرفه خدمات نیازی نبود.

از سوی دیگر اما وزیر ارتباطات در صفحه توییتر خود اعلام کرد که: « طبق مصوبه قرار است که برای خدمات پایه پستی (عادی و سفارشی) طبق مصوبه ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها، برای خدمات غیر پایه (ویژه و پیشتاز) حداکثر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌باشد.» حالا این پرسش مطرح می‌شود که این افزایش‌های بالای ۵۰ درصد را چه کسی مصوب کرده‌است؟

همچنین، وزیر ارتباطات اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت آینده سامانه‌ای راه‌اندازی می‌شود. تا کسانی که برای پست مرسوله خود، مبلغ بیشتری از میزان مصوب پرداخت کرده‌اند، مابه‌التفاوت آن را دریافت کنند. این سامانه آنلاین باید راه‌اندازی شود تا شماره مرسوله موردنظر کاربر وارد شود و درصورتی که هزینه بیشتر پرداخت شده بود به مردم بازگردانده شود.

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از طریق اینستاگرام اقدام به فروس محصولات خود می‌کنند. این افزایش هزینه‌های پستی می‎‌تواند فشار سنگینی را به آن‎ها وارد کند. چرا که این فروشگاه‌ها با هزینه‌های ارسال قبلی را از مشتریان خود دریافت کردند.

همچنین براساس نظر برخی از کارشناسان، در این شرایط بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینستاگرامی تعطیل خواهند شد. همین موضوع می‌تواند ضربه بزرگی به رشد اقتصاد دیجیتال، مشاغل و بنگاه‌های کوچک بزند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چی کمتر از ۵۰درصد امسال اضافه شده جز حقوق کارمند بینوا که افزایش ۱۰ درصدی داشته

  • ناشناس

    آقای رئیسی خواهشاً خواهشاً وزیر مربوطه را توجیح کنید ، آخه افزایش ۵۰ درصدی هم قابل قبول نیست
    که بعضاً ۱۰۰ درصد افزایشی هم داشتند
    و مورد بعدی چرا پست سفارشی حذف شده ، که این هم خودش دردسر دیگه ای که برای مشاغل ایجادمیکنه، چرا باید ۳ برابر هزینه بیخود بکنیم وقتی که میشه سفارشی ارسال کرد چرا فقط باید پیشتاز باید بماند، این ظلم بزرگی به مردم

  • ناشناس

    با افزایش هزینه پستی پست هیچ سودی نمی کند. چون خیلی ها از خریدشان منصرف می شوند .فقط تولید کننده های کوچک ضرر می کنند .نمی دانم چرا تو کشور ما فقط تلاش می کنند سد ایجاد کنند .جلوی تولید کننده بدبخت جلوی ازدواج .و هر چه که فکرش را بکنید.یک عده ای توی کشور ما فقط نشسته اند فکر می کنند و نقشه می کشند که چه چیز را و چجوری گران کنند به جای اینکه فکری به حال اقتصاد و مردم بکنند .