کد مطلب: ۴۶۸۳۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آیا سفر با تپسی و اسنپ امن است؟ / مسئولیت رخدادهای طول سفر با کیست؟

آیا سفر با تپسی و اسنپ امن است؟ / مسئولیت رخدادهای طول سفر با کیست؟

ماجرای ایجاد مزاحمت برای دختری جوان در تپسی، بار دیگر موضوع امنیت سفر با تاکسی‌های اینترنتی را پررنگ کرد؛ عده‌ای معتقدند آنها باید مسئولیت بیشتری در این مورد بپذیرند و گروهی می‌گویند حادثه در تاکسی‌های زرد نیز رخ می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روزی است که ماجرای ادعای دختری جوان در مورد سفر خود با تپسی و توضیحات مدیر عملیات این شرکت در مورد موضوع، به یکی از ترندهای روز در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که دختری جوانی، ویدئویی را ضبط کرد که با این جمله ادعای خود را مطرح می‌کند: «من چهارشنبه 15 مرداد، توسط یکی از رانندگان تپسی دزیده شدم.» او در ادامه توضیح می‌دهد، مدتی پس از ساعت 16، برای حرکت از سمت هفت تیر به اسکندری از نرم‌افزار تپسی استفاده می‌کند. در میان مسیر اما، با پیشنهادات نامتعارفی از سوی راننده مواجه می‌شود، رفتارهای سفیر تپسی او را می‌ترساند و تصمیم می‌گیرد خودرو را ترک کند.

این دختر جوان، پس از مدتی تلاش، موفق می‌شود از خودرویی که در ابتدا در آن قفل بوده، خارج شود. او در این ویدئو مدعی است بخش امنیت تپسی در مدتی که او در خودرو گرفتار و ترسیده بوده، کار اثربخشی انجام نداده و حتی هنوز حساب کاربری راننده را مسدود نکرده است. دختر جوان، در پایان ویدئو، برنامه تپسی را از تلفن همراه خود پاک و از بینندگان درخواست می‌کند، آنها نیز همین کار را انجام دهند.

پس از انتشار و ترند شدن این ویدئو، مدیر عملیات تپسی با انتشار ویدئویی، توضیحاتی را در این مورد ارائه کرد. هومن دمیرچی، ضمن ابراز تاسف از ماجرای پیش آمده برای مسافر این شرکت، می‌گوید که راننده بعد از تماس مرکز امنیت تپسی، خودرو را متوقف کرده است؛ در حالی که دختر جوان ادعایی بر خلاف این را داشت. همچنین تاکید می‌کند که تا پیش از این حادثه، شکایتی در مورد سفیر ثبت نشده بود و حساب کاربری وی، پس از آن مسدود شده است.

بحث امنیت محدود به تاکسی اینترنتی نیست

این ویدئو، روز جمعه 17 مرداد در صفحه اینستاگرام دختر جوان منتشر شد و دنبال‌کنندگان بسیاری را برایش به ارمغان آورد. همین امر در کنار برخی تناقض‌ها در روایت او، برخی را به این شک انداخت که هدف این دختر کسب شهرت بوده باشد. اما او در پی‌نوشت پست اینستاگرامی خود، تناقضات را اشتباه لفظی دانست و در استوری هم نوشت که بعد از پیگیری جریان، صفحه‌اش را پرایوت و تمام افراد ناشناس را حذف می‌کند.

به هر روی این رخداد، بحث در مورد امنیت تاکسی‌های اینترنتی را دوباره داغ کرده است. هر چند جستجویی در اینترنت یا نشستن پای درددل برخی زنان و دختران نشان می‌دهد، مشکلات امنیتی منحصر به تاکسی‌های اینترنتی نیست و اخبار و تجربه‌هایی از تعرض یا ایجاد مزاحمت برای آنها از سوی رانندگان تاکسی‌های زرد نیز وجود دارد.

دعدغه هویت رانندگان

از زمانی که اسنپ در سال 1393 و تپسی در سال 1395 فعالیت خود را آغاز کردند، هشدارهایی در مورد امنیت آنها وجود داشته است. البته برخی از این هشدارها، از سوی رقیبان سنتی تاکسی‌های اینترنتی مطرح می‌شود، اما برخی مردم عادی نیز تردیدهای در این مورد دارند.

این موضوع به ویژه در سال‌های نخست، زمانی که بسیاری از شهروندان، شاهد ثبت‌نام رانندگان آنها در خیابان‌ها و سر چهارراه‌ها بودند، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود. در عمل نیز برای مثال سه سال، پیش و پس از انتشار خبر تجاوز راننده اسنپ به زنی جوان، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان وقت تهران، به این شرکت تاکسی اینترنتی هشدار داد. مساله از آن جهت نگران‌کننده بود که این راننده سوءسابقه داشت و با مدارک جعلی در اسنپ ثبت‌نام کرده بود.

بر همین اساس، دغدغه‌ها عمدتا در مورد تایید هویت رانندگان بود. هر چند که این دو تاکسی اینترنتی، روش‌های استخدام خود را سخت‌گیرانه‌تر کرده‌اند و دیگر خبری از ثبت‌نام آنها در خیابان نیست، اما هنوز هم گاهی مشکلات امنیتی برای مسافران رخ می‌دهد.

تلاش اوبر برای افرایش امنیت

اوبر، به عنوان مطرح‌ترین شرکت تاکسی اینترنتی در دنیا نیز، با چالش‌هایی در مورد ایمنی مسافران خود مواجه است. به گونه‌ای که بعد از اعلام خبر تعرض جنسی به 3045 از مسافران این شرکت در سال 2018، اوبر ناچار به افزایش تمهیدات ایمنی خود شد. البته این آمار، فقط مختص آمریکا بود. چندی بعد و در پی انتشار خبری در مورد تعرض به مسافر زنی در یکی از کشورهای اروپایی، این شرکت اعلام کرد که سیستم‌های امنیتی خود را در این قاره نیز افزایش می‌دهد.

امکان ضبط صدای داخل خودروها، اشتراک‌گذاری جزئیات سفر، تماس با خدمات اضطراری، دسترسی به اطلاعات ایمنی و احراز هویت دو نفره، از جمله مواردی بود که اوبر اعلام کرد به تمهیدات ایمنی خود می‌افزاید.

این شرکت همچنین، تلاش می‌کند، آگاهی عمومی در مورد امنیت سفر را با ارائه هشدارهایی به مسافران افزایش دهد؛ برای مثال اینکه آنها باید با مقایسه پلاک و مشخصات خودرو و راننده، مطمئن شوند که سوار خودروی درستی شده‌اند.

با وجود تلاش‌هایی که اوبر در سال‌های اخیر برای افزایش امنیت خود کرده، باز هم مشکلاتی برای این شرکت رخ داده است؛ از جمله اینکه سازمان«حمل و نقل برای لندن» در سال گذشته میلادی، مجوز فعالیت این شرکت را در پایتخت انگلستان لغو کرد. یکی از دلایل این تصمیم، عدم احراز هویت رانندگان بود.

همچنین در کانادا در سال جاری میلادی، قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای استخدام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده است. برای مثال آنها باید سه سال سابقه کار داشته باشند، برنامه آموزشی مصوب را بگذرانند و گواهی‌نامه خود را تمدید کنند.

ارسال لینک سفر برای نزدیکان

شرکت‌های تاکسی اینترنتی در ایران نیز، برای افزایش امنیت سفرهای خود تلاش می‌کنند. اسنپ امکان اشتراک‌گذاری سفر با خانواده و دوستان، تماس با پشتیبانی و امکان فعال‌سازی تماس امن برای پنهان کردن شماره تماس را برای کاربران خود فراهم کرده است.

تپسی نیز به مسافران خود امکان ارسال لینک مشخصات سفر برای نزدیکان (حاوی مشخصات راننده، پلاک و محل دقیق مسافر)، گزینه تماس با پشتیبانی با کمترین معطلی و گزارش سریع اطلاعات سفر به تیم امنیت (گزینه SOS) را می‌دهد.

این دو تاکسی اینترنتی همچنین به کاربران مسافر خود هشدار داده‎اند، پیش از سوار شدن، مشخصات راننده و خودرو را بررسی کنند.

اسنپ و تپسی: مسئولیت اتفاقات طول سفر با ما نیست

با وجود این، برخی کاربران نسبت به بندهایی در بخش شرایط و قوانین اسنپ و تپسی معترض هستند. اسنپ در سایت خود آورده است که این شرکت «خدمات حمل و نقل شهری نیست… ضامن صلاحیت، رفتار و اعمال کاربران در مقابل یکدیگر نبوده و هیچ مسئولیت حقوقی و کیفری در این خصوص و اتفاقات حین حمل یا انجام سفر نخواهد داشت.»

در سایت تپسی هم آمده است که این شرکت «… خدمات حمل‌ونقل ارائه نمی‌‌کند … هر سفری که در قالب این برنامه‌ نرم‌افزاری صورت می‌‌گیرد یک قرارداد مستقل فی‌مابین سفیر و مسافر است و … شرکت مسئولیت حقوقی یا کیفری در قبال اتفاقات حین سفر ندارد.»

برخی کاربران و کارشناسان معتقدند این دو شرکت تاکسی اینترنتی، باید مسئولیت بیشتری را نسبت به اتفاقاتی که در طول سفر برای رانندگان یا مسافران رخ می‌دهد بر عهده بگیرند.

توجه مسافران به نکات ایمنی

به هر روی، اکنون اسنپ و تپسی، جای پای خود را در جامعه باز کرده‌اند اما هنوز، نظرات متفاوتی در حوزه‌های مختلف در مورد آنها وجود دارد.

برخی از شهروندان به این دو اپ اعتماد دارند و گروهی نیز هنوز معتقدند این شرکت‌ها در برابر رخدادهایی که برای مسافران اتفاق می‌افتد، آنگونه که باید مسئولیت نمی‌پذیرند. در مورد همین حادثه اخیر، برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد تحریم تپسی را مطرح کرده‌اند، اما عده‌ای دیگر معتقدند، چنین اتفاقی در تاکسی‌های زرد نیز ممکن است رخ دهد.

از سوی دیگر، برخی با نگاه به مخارج ماهانه خود می‌بییند استفاده از اسنپ و تپسی هزینه زیادی به آنها تحمیل کرده است، در مقابل، عده‌ای، به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا معتقدند در شرایط کنونی بهره‌گیری از تاکسی‌های اینترنتی به نفع آنهاست.

در هر دسته‌ای که هستید، بهتر است به برخی نکات ایمنی در سفرهای خود با تپسی و اسنپ توجه کنید، برای مثال ارسال اطلاعات سفر برای نزدیکان می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امین.....

    راننده مسافر رو با تمام احترام هم چو خانواده خود به سلامت مقصدش میرساند.تمام راننده ها اسنپ و تپسی مردن و با وجدان .الکی اسم راننده رو خراب نکنید.

    • جوان

      دقیقا

    • جوان

      سلام ..اتفاقا این ماجرا را میتوان از جهت دیگری بهش نگاه کرد اسنپ و تپسی برای احراز هویت مسافر هم برنامه ای داشته باشند ..چون جدیدا باب شده مسافرانی که نمی‌خواهند کرایه دهند در خیابان جلوی کسی را گرفته و می‌گویند اسنپ برای بنده میگیری اون بنده خدا بیخبر از همه جا تاکسی اسنپ میگیرد وقتی مسافر به مقصد رسید پا به فرار میگذارد بعد که راننده پیگیری می‌کند میبیند فرد مورد نظر اصلا بی خبر از این ماجرا برای ثوابش برای دیگری اسنپ گرفته و راننده دستش به جایی بند نیست شرکت هم سریعا راننده را به خاطر پیگیریش بلاک میکند و از سر خود باز میکند به همین راحتی

    • صبا

      سلام منم راننده اسنپ هستم اتفاقا مسافرها برخوردبدی با راننده میکنن به شدت بی احترام هستن بااینکه راننده بخاطر اینکه نونش اجر نشه خیلی احترام میذاره وماشین تمیز میکنه مسافر بخاطر دوزار فکر میکنه راننده وماشین و خریده

  • حسین

    اصلا امن نیستن.کرایه هاشونم نمیصرفه دیگه گرونه

    • علی

      شما سوار نشو. برو با ماشین چند صد میلیونیت برو استهلاکش کمتره با آبم راه میره. اون میصرفه

    • جوان

      اتفاقا با وضع سوخت و لوازم یدکی هزینه بیمه و وقت راننده کرایه ها مفته

    • راننده تاکسی زرد

      تاکسی زرد رو بد نام نکنید. هشت ماه طول کشید تا تونستم کارنامه بگیرم . جالبه بدونید کمتر از یک ماه ژول کشید تا روحانی رییس جمهور شود. به معنی واقعی آسفالت شدم تا تونستم مراحل رو بگذرونم. کوچکترین اگر و امایی ته کنج زندگبت باشه نمیزارن تاکسی بخری. حالا با یه کارت ماشین حتی امانی میتونی تپسی و اسنپ باشی حدیث دیگریست.

    • ahmad

      شما بگو بابا جان بیاد برسونتت که هم امن باشه هم بصرفه برات

  • ایدین

    والا بلاهایی که مسافر های بیادب و فحاش سر راننده ها در میارن و جایی گفته نمیشه بخاد بازگو بشه یه سریال ۱۰۰۰ قسمتی میشه
    ادم بد و خوب همه جا هست ولی تعداد مسافر های ناجور مطمعن باشید از تعداد راننده ناجور بسیار بیشتره

  • محمد حسین

    قبلا تو تاکسی تلفنی کار میکردم
    جالبه بدونید که
    سو پیشینه میخواست
    گواهینامه پایه 2
    تست عدم اعتیاد
    و شرط متاهل بودن
    رفتم تپسی برای ثبت نام
    فقط بیمه نامه ماشین میخواست خخ
    گفتم به دلیل نداشتن گواهی نامه پایه 2 مجبور شدم از تاکسی تلفنی بیام بیرون ولی تپسی گفت اینجا فقطکافیه 3 ماه از تاریخ گرفتن گواهینامه پایه 3 رد بشه همین
    گفتم نظارت نداره کسی ؟
    گفتن جز کسب و کار نوین هست گیر نمیدن
    خخ
    ملت هم که فقط دنبال ارزونی با این وضع اقتصاد …
    توصیه به ملت مراقب عصمت تون باشید

    • داود

      شما احتمالا بخاطر گواهی نامه پایه ۲ ازتاکسی تلفنی خارج نشدی حالاچندتا دلیل میگم ببین کدومش بوداول اینکه سرویس های خوب برای رفیقاش بوده سرویس های به درد نخور رو تقدیم شما میکرده دوم مدل ماشینت پایین بوده گفته کلاس آژانسم پایین میاد تشریف ببر سوم باید خرده فرمایشات شخصی ایشان مثل اینکه تومسیر میای برام فلان چیز رو هم بخر بیار زیاد داشته چهارم اگه کاری برات پیش می اومد تاخیر داشتی بیایی آژانس کلی که هیچ یه عالمه باهات جروبحث میکرد که چرا تاخیر داشتی پنجم اگه یه روز برای گرفتاری نمی اومدی که اصلا بهت سرویس نمیداد تا حسابی جلوی همه تحقیرت کنه ششم اگه مسافری کرایت رو داخل آژانس کارت میکشید دیگه کل کرایه میشد کمسیون سفرهایی که هنوز نرفتی چون پولی بهت نمیداد آره جان برادر ما آژانسش روهم دیدیم

    • علی

      شما دقیقا دارید کذب میگید.
      تمام اینها برعکس ازطرف شما گفته شده….
      مجبور نیستید در اسنپ یا تپسی مشغول کار بشید….
      اتفاقا برعکس رانندهای تاکسی زرد کارشون به مشکل خورده.
      بعضی ها واقعا ……

    • ناشناس

      سلام در مورد همه آنها صدق نمی کند‌ الحمدلله

  • جوان

    خدا رو شکر ایشان سیاست گذار اسنپ و تپسی نیستند ..باید در جواب این ناشناس گفت تاکسی زرد ایمن ترین خودرو حمل و نقل عمومیست چون از فیلتر‌های انتظامی زیادی رد میشود تا پروانه بگیرند نه اینکه هر ننه قمری یک ماشین خریده گوشه خیابان شده اسنپ و تپسی بدون هیچ احراز هویت و سو سابقه ای شده جزو حمل و نقل شهری …اسم این برنامه ها تاکسی اینترنتی است نه مسافر کش شخصی اینترنتی اشتباه این شرکت ها این بوده که از اول بجای اینکه با تاکسیرانی باشند خودسر عمل کرده و راننده شخصی به طور میدانی به چرخ حمل و نقل عمومی وارد کردند…باتشکر

    • مسافر

      باسلام.دوست‌عزیز‌شخصیت‌آدمی‌باتاکسی‌زردوتاکسی‌‌اینترنتی‌نیست‌.شمافرمودید ی نفرازکنارخیابان یاازهرجای‌‌میادراننده‌تاکسی‌اینترنتی‌میشه‌لطفابگید شماازکجاآمدیدشدیدراننده‌تاکسی.این‌کلام‌شما انسانیت‌وتوجیح‌نمیکنه.اکثرراننده‌های‌اسنپ‌آدمهای‌پاکی‌اند‌بااین‌که‌اسنپ‌حدودپنج‌ساله‌دایرشده‌ولی ازقدیم‌مابی‌احترامیها‌وکارهای‌غیراخلاقی‌‌وووکه‌در تاکسی‌زردها‌دیدیم‌‌بحساب‌کی‌بذاریم‌‌.ماچندسالی ‌که‌ازسابقه‌اسنپ‌میگذره‌‌بی‌حرمتی‌‌ندیدیم‌.الکی به این‌راننده‌های‌زحمتکش‌تهمت‌نزنیدوزیرپای‌همدیگروخالی‌نکنیدکه‌‌ازمردانگی‌بدورمیباشد.بنی‌آدم‌اعضای یکدیگرند.موفق‌باشید

    • مسافر

      آقای‌ننه‌قمرشماازکجاآمدید.نمیدونم‌این‌فیلترفیلترکه‌میگی‌‌ازکجایادگرفتی.آدم‌که‌نبایدازبقول‌شما‌فیلتر نیروی‌انتظامی‌ردبشه.هممون‌‌چه‌راننده‌وچه‌مسافر بایست‌‌ازبقول‌شما‌فیلترخدای‌متعال‌ردبشیم.این‌‌ حرفهای‌شما‌بدورازمرام‌ومعرفت‌ی‌راننده‌هستش ‌از راننده‌جماعت‌‌بعیده‌همنوع‌‌وهمکارشو‌تو‌این‌‌صفحه‌ها ضایع‌کنه.آقای‌راننده‌تاکسی‌زردفیلترتوعوض‌کن

    • ناشناس

      سلام همه آنها این طور نیستند الحمدلله

  • علی

    مسافرا مارو درسته میخورن….
    کی به فکره امنیت رانندهاست؟؟
    داستان درست کردین ها واسه خودتون

    • ناشناس

      سلام همه این طور نیستند الحمدلله

  • ناشناس

    اتفاقا بندبه عنوان سفیر هردو شرکت کار می کنم وقتی که دوشرکت اینترنتی عکس ادرس کارت ملی شناسنامه سو پیشینه و هرکسی بخواهد به مسافر تعرض بکند دیوانگی محضه چون مامور صاف بالاسر خودتو خانوادته درحالی که میبینید هنوز موضوع مشخص نیست شرکت نپسی از راننده دفاع نکرد مامور امنیت بیشتر ابروی راننده برد چه لزومی به دادوقال داشت ادم ربای بود مسافر با۱۱۰ چراتماس نگرفت ما از این شرکتها به عنوان سفیریاراننده زیاد راضی نیستیم ولی واقعا کمی تفکرکنید ادم ربایی اینطوریه یا بااین همه مدارک یه ادم روانی میتونه همچین کاری بکنه که سابقه راننده چیز دیگه ای هرچقدرهم سختگیرانه باشه کاری از کسی برنمیاد مگه میشه ازظاهرکسی نیت شو فهمید

    • ناشناس

      سلام در مورد همه صدق نمی کند‌ الحمدلله

    • صبا

      حرف شما درسته ولی باب شده بعضی ها با مدارک کسی یا مدرک جعلی ثبت نام اینترنتی تو تپسی واسنپ میکنن اونا ادم های مریض وبیمار هستن خودشون ناموس ندارن به ناموس مردم چشم دارن

  • علی

    من خودم اسنپ کارمی کنم مسافر اگه لجبازی کنه زنگ میزنه به پشتیبانی زیرآب راننده رو میزنه یکبار برای خودم پیش اومد سافر کرایه کم داد شیش نفر زن وبچه هم سوار شدن اخرهم خانومه درب ماشین چنان محکم بست قفل درب خراب شد اعتراض کردم گفت حقته گفتم مگه درخونه اینطور میبندی بگو مگو هیچی، زنگ زده بود اسنپ گفته بود فحاشی واسنپ هم من رو مسدود کرد

    • صبا

      برای منم پیش اومده دوتا خانم ادرس اشتباه زده بودن بردم رسوندم بعد شروع کردن فحش و دست درازی وحمله کردن به من منم فیلم گرفتم چند تا راننده تاکسی زرد مامور اونجا خبر کردن اون خانم ها به اسنپ زنگ زدن گفتن راننده مارو زده میخواسته مارو بدزده وفحش داده به ما درصورتی که منم خانم هستم راننده ها چهارنفر شهادت دادن پیش مامور ها اونم بخاطر که رضایت بدم زنگ زد به اسنپ معذرت خواهی کرد گفت راننده خیلی با احترام بود من دروغ گفتم اسنپ اون خانم مسدود کرد خدایی دزست نیست نون راننده یا دروغ بخوان ببرن خداهمیشه هست.

  • mahdi

    خدایی انقدر دروغ تحویل مردم ندید … همسایه ی ما اسنپ میگیره که بره برج میلاد راننده مست بوده و تصادف کرده و یه خانوادرو بیچاره کرده و دختره مرده … امنیت نداره امنیت نداره بگم بدونید ادم معتادم دیگه میاد اسنپ کار میکنه این سو پیشینه و … که میگن همش فورمالیتست

    • ناشناس

      سلام همشون این طور نیستند الحمدلله

  • اشکان

    با سلام و خسته نباشید خدمت تمام رانندگان اینترنتی زحمتکش. بخدا در اسنپ و تپسی رو ببندن برن سه برابر قیمت آژانس بگیرن تا بعدش دست و پای رانندگان اسنپ و تپسی رو ببوسن.

    • ناشناس

      سلام اسنپ و تپسی خیلی هم خوبه الحمدلله