کد مطلب: ۶۸۲۴۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش وزیر ارتباطات به جستجوی امن گوگل/«درخواست خانواده‌هاست»

واکنش وزیر ارتباطات به جستجوی امن گوگل/«درخواست خانواده‌هاست»

وزیر ارتباطات در واکنش به فعالسازی جستجو امن در گوگل و بینگ گفت: صرفا محتوای خشن و مستهجن محدود شده و این خواسته خانواده‌هاست. در بسیاری از کشورهای دیگر چنین اتفاقی افتاده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،چند روز پیش بود که برخی اپراتورهای تلفن همراه از جمله شرکت‌های همراه اول و ایرانسل، تنظیم‌های موتور جستجوی گوگل را به گونه‌ای در حالت جستجوی امن (Safe Search) قرار داده‌اند که کاربران به هیچ عنوان امکان غیرفعال‌سازی آن را ندارند.

این اعمال محدودیت برای تمامی کاربران کشور، منجر به اعتراضات زیادی از سوی کارشناسان و کاربران شد. چرا که فعالسازی جستجوی امن به نوعی به منزله محدودسازی و فیلترینگ از نوع جدید است.

با وجود این، امروز در حاشیه نشست هیات دولت عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به فعالسازی جستجو ایمن گوگل و بینگ گفت: «با کمک اپراتورها امکانی را فراهم کردیم که صرفا محتوای خشن و مستهجن محدود شود. این خواسته خانواده‌هاست. در بسیاری از کشورهای دیگر چنین اتفاقی افتاده‌است. نه بحث قفل کودک است، نه محدودیت دیگری در موتورهای جستجو ایجاد شده است. »

این اقدام در حالی انجام شد که وزیر ارتباطات چندی پیش با حضور در یک برنامه تلویزیونی به قابلیت SafeSearch گوگل اشاره کرد. او همچنین، از لزوم ارائه اینترنت امن تنها برای کودک و نوجوان گفته‌بود. نه برای همه کاربران از جمله بزرگسالان در کشور!

اجرای طرح صیانت یا امکان جستجوی امن در اینترنت؟

براساس گزارش‌ها، یکی از هدف‌هایی که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی دنبال می‌شود، مساله اینترنت طبقاتی است. به این صورت که هر یک از طبقات جامعه به سطح مشخصی از این فضا دسترسی داشته باشند.

همچنین،«طرح صیانت» عبارتی است که برای چند طرح مشابه با نام‌های متفاوت به کار برده‌می‌شود. به عقیده بسیاری از افراد، هدف نهایی آن اعمال فیلترینگ گسترده و جلوگیری از دسترسی آزاد شهروندان به فضای مجازی و جریان تبادل آزاد اطلاعات است.

حالا کاربران گمان می‌کنند که طرح صیانت به آرامی در حال اجراست. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد که اخیرا محدودسازی و فیلترینگ اینترنت به‌طور جدی پیگیری می‌شود. چرا که طبق گزارش‌ها، از یک سو اینترنتی طبقاتی در حال اجراست و از سوی دیگر بیشتر فیلترشکن‌ها و VPN‌ها از کار افتاده‌اند. همچنین، کندی سرعت و کیفیت پایین اینترنت در چند وقت اخیر باعث گلایه بسیاری از کاربران شده‌است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اندروید ۱۴ بیا دیگه