کد مطلب: ۲۵۵۹۳۸

بازار تبلت‌؛ از چینی‌های ارزان تا آمریکایی‌های گران

بازار تبلت‌؛ از چینی‌های ارزان تا آمریکایی‌های گران

اکنون سال‌ها از ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰ گذشته است و اشتباه بودن تحلیل‌های منتشر شده در آن روزها بر همه روشن شده و تبلت‌ها به سرعت جایگاه خود را در دل طرفداران فناوری پیدا کردند و تقریبا تمام سازندگان بزرگ از سونی و سامسونگ گرفته تا ال‌جی و لنوو به ساخت این محصول روی آورده‌اند.

محسن حسینی: دنیای تبلت‌ها از روزی که استیو جابز، آی‌پد را معرفی کرد فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. در همان روزها بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری این محصول تازه به میدان آمده را مورد توجه قرار دادند و درباره آن نوشتند که با وجود گوشی‌های هوشمند از یک سو و لپ‌تاپ‌ها از سوی دیگر این گجت جدید کاربرد چندانی نخواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکنون سال‌ها از ۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰ گذشته است و اشتباه بودن تحلیل‌های منتشر شده در آن روزها بر همه روشن شده و تبلت‌ها به سرعت جایگاه خود را در دل طرفداران فناوری پیدا کردند و تقریبا تمام سازندگان بزرگ از سونی و سامسونگ گرفته تا ال‌جی و لنوو به ساخت این محصول روی آورده‌اند.

قیمت‌ها در دنیای اپل

سال اولی که اپل آغاز به تولید تبلت کرد تنها از یک محصول ۱۰ اینچی رو نمایی کرده بود که در فضای مجازی از آن به عنوان آیفون ۱۰ اینتچی نام ‌برده می‌شد. اما امروز این کمپانی مدل‌های متنوعی در بخش تبلت‌ها به بازار عرضه کرده که از آن جمله می‌توان به تبلت مینی و پرو اشاره کرد.

آخرین مدل آیپد مینی، مدل ۱۲۸ گیگابابتی است که با نام آیپد مینی ۴ شناخته می‌شود. مدل وای-فای این دستگاه در حال حاضر قیمتی حدود ۲ میلیون و ششصد هزار تومان در بازار دارد. برخی از فروشندگان در مورد مدل 4G این مدل به تجارت‌نیوز گفته‌اند که در حال حاضر در بازار موجود نیست.

آیپد پرو نیز در سه اندازه ۹.۷،۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچی به بازار عرضه شده است. مدل آیپد پرو ۱۲ اینچی با قابلیت 4G و وای-فای و ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت نزدیک به ۹ میلیون تومان قیمت دارد. این محصول با قیمت دقیق ۸ میلیون و۸۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. مدل ۱۰.۵ اینچی آیپد پرو با ظرفیت ۵۱۲ و قابلیت 4G با قیمت تقریبا ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

گزینه‌های معقول‌تر

از ابتدای فراگیری تبلت‌ها در میان طرفداران فناوری، سامسونگ به عنوان مهم‌ترین رقیب اپل شناخته می‌شود. در این میدان نیز سامسونگ تنوع تبلت‌ های بیشتری نسبت به دیگر رقبا دارد و از سوی دیگر نیز قیمت‌های این تبلت به مراتب ارزان‌تر از سیب گاز زده است.

گلکسی تب S3 با قابلیت LTE بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. این دستگاه ۱۰ اینچی ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد که البته امکان ارتقا تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

گلکسی تب S2 در این میان گزینه‌ای کوچک‌تر است. البته تفاوت اندازه این محصول با برادر بزرگ‌ترش حدود یک اینچ است. مدل LTE این دستگاه نیز با قیمتی نزدیک به ۳ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. اگر در میان محصولات سامسونگ در جست‌وجوی مدل کوچک‌تر هستید بد نیست نگاهی به مدل S2 بیاندازید. این محصول ۸ اینچی نیز امکان اتصال بدون وای فای را دارد و مدل LTE آن حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

مایکروسافت رکورددار قیمت

از زمانی که مایکروسافت تبلت‌های سورفیس را معرفی کرد، اولین چیزی که موجب شگفتی شد قیمت این محصول بود. امروز سورفیس‌های مایکروسافت تنوع بیشتری پیدا کرده و البته قیمت‌های آن نیز با توجه به نوسانات بازار ارز تغییرات چشم‌گیری داشته‌اند.

سورفیس پرو ۲۰۱۷ مدل F به همراه کیبورد فیزیکی قیمت باور نکردنی بیش از ۲۰ میلیون تومان دارد. هرچند با توجه به استفاده از سیستم عامل ویندوز ۱۰ و سخت‌افزار قدرتمند این دستگاه باید آن را در زمره لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی دسته بندی کرد. این دستگاه یک ترابایت ظرفیت دارد و هزمان از کارت حافظه‌های SD نیز پشتیبانی می‌کند. ابعاد و اندازه نمایگز این محصول از ۱۰ تا ۱۳ اینچ متغیر است.

سورفیس پرو ۲۰۱۷ مدل A را می‌توان‌ ارزان‌ترین تبلت ویندوزی مایکروسافت خواند. این محصول ۱۲۸ گیگابایت فضای داخلی دارد و امکان پشتبانی از کارت حافظه در آن در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد همین مسئله موجب کاهش قیمت این محصول شده است. این محصول نیز مانند مدل F اندازه‌ای میان ۱۰ تا ۱۳ اینچ دارد و در بازار با قیمتی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنان پرطرفدار

در آشفته بازار تبلت‌های گرانقیمت اپل و مایکروسافت هنوز برخی برندها از محبوبیت زیادی برخوردارند. چرا که این محصولات با قیمت‌های معقول‌تری نسبت به دیگر سازندگان در بازار حضور دارند. ایسوس و لنوو در میان این گزینه‌ها نسبت به بقیه پر طرفدارتر هستند.

اگرچه ایسوس و لنوو نیز محصولات گرانقیمت دارند اما عمده شهرت آنها به دلیل تولید محصولاتی با صرفه اقتصادی است. تبلتلنوو مدل Tab 7 Essential TB با حافظه ۸ گیگابابت و امکان پشتیبانی از کارت حافظه ۱۲۸ گیگابایتی قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان دارد.

ایسوس زن‌پد ۸ نیز با ظرفیت ۱۶ گیگابایت و امکان پشتیبانی از کارت حافظه SD تا ۱۲۸ گیگابایت نیز کمی ارزان‌تر از ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این برندها همچنان استفاده از تبلت را در میان کاربران ایرانی به عنوان دنیای بیرون از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها زنده نگه داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.