کد مطلب: ۶۵۸۴۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازار داغ استارتاپ‌های تقلبی/ استفاده حداکثری از شرکت‌های نوپا در شرایط تحریمی

بازار داغ استارتاپ‌های تقلبی/ استفاده حداکثری از شرکت‌های نوپا در شرایط تحریمی

در کشور ما انتقادهایی به بعضی شرکت‌های نوپا و به اصطلاح استارتاپ‌ها وارد می‌شود که آن‌ها را متهم به نداشتن ایده جدید یا کپی کردن نمونه‌های خارجی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته منتقدان بعضی از فعالان اقتصادی به دلیل وجود مزیت‌های مالیاتی یا راه‌های جذب سرمایه‌ که در فضای استارتاپی کشور وجود دارد، نام خود را به عنوان استارتاپ جا می‌زنند در حالی که بیشتر شبیه یک بنگاه اقتصادی هستند.موضوعی که سبب سو استفاده گسترده در این فضا و رشد قارچ‌گونه استارتاپ‌های تقلبی می‌شود.

علیرضا ساجدیان، فعال استارتاپی در گفتگو با تجارت‌نیوز، با بیان اینکه اگر نظارت‌ها بیشتر نشود، فساد محیط استارتاپ‌ها را فرا می‌گیرد، می‌گوید: متاسفانه افرادی هستند که محصولی را تمام و کمال به شرکت‌های چینی سفارش می‌دهند. آنها پس از دریافت، آن را به عنوان محصول ایرانی معرفی کرده و خود را مبدع آن می‌نامند. به همین راحتی نام خود را در میان استارتاپ‌ها یا شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهند. در ادامه نیز از مزایای این بخش استفاده و حتی در کنار این عنوان اقدام به کارهای اقتصادی دیگری می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: این موضوع در بخش نرم‌افزاری به علت ساده‌ بودن کار بیشتر مشاهده می‌شود. اما در بخش سخت‌افزای جذاب‌تر است و مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. به عنوان مثال فردی به یک شرکت خارجی سفارش تولید لپ‌تاپ با سیستم‌عامل فارسی را می‌دهد. این درحالی است که این محصول با سیستم‌عامل سفارشی شده لینوکس تولید شده است و به اسم ایرانی به مردم معرفی می‌شود.

ضرورت نظارت بر شکل‌گیری استارتاپ‌های تقلبی

ساجدیان با اشاره به اینکه این ترفند تنها در کشور ما استفاده نمی‌شود، اضافه می‌کند: افراد زیادی در سراسر دنیا از این روش برای معرفی خود به عنوان استارتاپ استفاده می‌کنند. اما در اکثر این کشورها قوانین سختگیرانه‌ای در این مورد وجود دارد که باعث به حداقل رساندن این راه تقلب می‌شود.

این فعال استارتاپی ضمن ابراز امیدواری از نظارت‌های بیشتر بر روند استارتاپ خواندن شرکت‌ها، می‌گوید : اگر موضوع رانت و فساد در این مجموعه افزایش یابد، قطعا یاس و نامیدی در میان فعالان این بخش رواج پیدا می‌کند. در نتیجه شاهد مرگ این بازار نوپا در کشور خواهیم بود.

به گفته او بسیاری از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ انتظاری از حمایت‌های مالی دولتی ندارند. تنها خواسته آن‌ها ایجاد محیطی امن و البته با ثبات برای رشد و فعالیت است. بدون شک باز شدن راه برای رانت‌خواران، این حوزه را با مشکلات بسیار بزرگی مواجه می‌کند.

از ظرفیت شرکت‌های نوپا استفاده نشده است

ساجدیان همچنین اضافه می‌کند: به تازگی شرکت‌های نوپا درحال باز کردن جایی در اقتصاد تحریم شده ما برای خود هستند. این موضوع می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی برای همه مردم داشته باشد. حیف است که با بعضی ندانم کاری‌ها این فرصت ازبین برود و فشار بیشتری به اقتصاد و در نهایت مردم وارد شود.

این فعال استارتاپی در ادامه می‌گوید: در شرایط تحریمی، شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان‌ها می‌توانستند نقش پررنگ‌تری ایفا کنند و محصولات با کیفیت و ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی به بازار عرضه کنند. متاسفانه تا به امروز از این ظرفیت آن طور که باید استفاده نشد و امیدوارم با توجه به نامگذاری امسال به دانش‌بنیان‌ها، مسئولان این حوزه بیش از پیش در رفع موانع این بخش برآیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.