کد مطلب: ۶۸۷۱۴۱

بحران جدیدی در بازار موبایل در راه است؟

بحران جدیدی در بازار موبایل در راه است؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر واردات موبایل به کشور با اختلال جدی مواجه شده و چالش‌های جدیدی به وجود آمده که حاصل ناهماهنگی بین‌دستگاه‌های دولتی، بانک مرکزی و سایر بانک‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شنیده‌ها حاکی از آن است که در هفته‌های اخیر واردات موبایل به کشور با اختلال جدی مواجه شده است.

به نقل از دیجیتاتو ، فارغ از بحث تخصیص ارز به واردکنندگان، چالش‌های جدیدی نیز به وجود آمده که حاصل ناهماهنگی بین‌دستگاه‌های دولتی، بانک مرکزی و سایر بانک‌هاست.

اثری که این ناهماهنگی در صورت ادامه دار شدن از خود به جای می‌گذارد احتمالا می‌تواند بازار موبایل کشور را وارد یک بحران جدید کند؛ چرا که مدتی است که همه موبایل‌های وارد شده در گمرک مانده‌اند.

تغییرات کد تعرفه گمرکی کالای موبایل (HS Code) باعث شده که جلوی ترخیص سفارش‌های قبلی موبایل‌های وارد شده به کشور گرفته شود. بانک مرکزی به واردکنندگان موبایل می‌گوید نامه‌ای از وزارت صمت مبنی بر تغییرات پیش آمده در اطلاعات گوشی‌های وارداتی دریافت نکرده و وزارت صمت می‌گوید تمامی کارها را انجام داده؛ این شرایط پیچیده باعث شده نزدیک به یک ماه، هیچ موبایلی به بازار تزریق نشود و ادامه دار شدن آن می‌تواند به بازار آسیب جدی بزند.

کد تعرفه کالا یا HS Code یک سیستم کد گذاری، استاندارد سازی، کنترل شناسایی و طبقه بندی بین المللی محصولات است که با توجه به سیاست‌های مالیاتی، قیمت گذاری، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می‌شوند.

کد تعرفه‌ها و مقررات تجارت بین المللی و انواع فعالیت‌های اقتصادی بین المللی و همچنین نگهداری از آمار گمرک سراسر دنیا در این سیستم جای گرفته است.

مسئله اینجاست که مدتی است کد تعرفه‌های موبایل تغییر پیدا کرده است. از همین رو به همه شرکت‌های واردکننده موبایل اعلام شده که ثبت سفارش‌ها باید بر اساس کد تعرفه کالای جدید انجام شود، این در حالی است که وارد کننده بار خودش را پیش از این تغییرات وارد کرده و حالا به بن بست خورده است.

بانک مرکزی و وزارت صمت می‌توانند مشکل را در یک روز حل کنند

پیگیری‌ها از فعالین بازار موبایل حکایت از این دارد که در وهله اول اجازه ویرایش کدهای تعرفه کالا به شرکت‌ها داده نشده و در نهایت با پیگیری‌های فراوان، بعد از چند هفته این مشکل حل شده و واردکنندگان کدهای تعرفه جدید را در سامانه گمرکی وارد کردند اما بازهم ترخیص کالاها انجام نمی‌شود چرا که کدهای تعرفه کالا در بانک مرکزی بروزرسانی نشده.

بانک مرکزی هم به واردکنندگان «کد ساتا» نمی‌دهد تا کالاهایشان را ترخیص کنند؛ باید بدانید برای ترخیص کالا از گمرک باید حتما کد ساتا به گمرک ارائه شود. در حقیقت بدون کد ساتا، امکان ترخیص کالا وجود ندارد.

با وجود پیگیری‌های شرکت‌های واردکننده موبایل، این ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی کماکان ادامه دارد و مشکلی که احتمالا می‌تواند طی یک روز و با هماهنگی بیشتر حل شود، باعث افزایش اندک قیمت موبایل در بازار کشور شده است چرا که فروشندگان خرد نیز متوجه کمبود تزریق موبایل به بازار شده‌اند.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که بیش از ۱۲ انبار در گمرک مملو از گوشی‌های موبایل وارد شده به کشور است و با اینکه بازار کماکان توانسته از گوشی‌های وارد شده به کشور طی ماه‌های گذشته، نیاز مردم را تامین کند اما این موضوع در آینده به چالشی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد. ضمن آنکه احتمال احتکار گوشی‌های موجود فعلی وجود دارد.

ناگفته نماند واردکنندگان موبایل برای پرداخت کارمزد در روزهای اخیر و سفارش‌های تازه، باید مبلغی چند برابر پرداختی پیشین خود هزینه کنند و این موضوع نیز احتمالا اثر خود را بر قیمت تمام شده موبایل در فروشگاه‌ها خواهد گذاشت.

عواقب این ناهماهنگی برای مشتریان بازار موبایل

آنطور که واردکنندگان می‌گویند، وزارت صمت به آن‌ها اعلام کرده که تغییرات مورد نیاز داده شده است اما از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرده که اعلامیه این تغییرات را دریافت نکرده است در نتیجه کد ساتا به شرکت‌ها برای ترخیص نمی‌دهد.

مشاهدات نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت گوشی در حال افزایش است. از طرفی بازار با کمبود مواجه شده و شرکت‌های واردکننده هم به طور کلی فلج شده‌اند. همه این‌ها می‌تواند تبدیل به بحرانی برای بازار موبایل شود که در نهایت خریدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تعداد دقیق موبایل‌هایی که در گمرک مانده‌اند مشخص نیست اما احتمالا این آمار به صدها هزار و بلکه بیش از یک میلیون دستگاه هم برسد؛ این تعداد کالا می‌تواند نیاز بازار را تا مدتی تامین کند و به ویژه با شروع سال تحصیلی جدید که این نیاز کمی بیشتر از حد معمول سایر ماه‌های دیگر می‌شود، مشتریان با مشکل مواجه نخواهند شد.

مسئولان چه می‌گویند؟

«مهدی محبی»، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی با تایید این خبر گفت: «ثبت سفارش‌های تلفن همراه فعلا بسته است. بانک مرکزی نیز نه تنها ارز نمی‌دهد بلکه تایید نمی‌کند و کالاهای وارد شده در گمرک باقی مانده است.»

به گفته وی هزینه گوشی‌های مانده در گمرک به فروشنده تحویل داده و تمام کارهای آن انجام شده است اما اجازه ترخیص داده نمی‌شود؛ مجوزی که بایستی از سوی بانک مرکزی صادر شود. محبی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه علت این ماجرا چیست اظهار داشت دلیل آن را بایستی از حاکمیت پیگیری کرد که چه مشکلی وجود دارد و رسما چیزی اعلام نشده است: «قرار بود جلسه‌ای در این رابطه با حضور همه برگزار شود که لغو شد. هنوز هیچ زمانی برای جلسه جدید نیز تعیین نکرده‌اند.»

اما این عدم ترخیص موبایل‌ها از گمرک، موجب کاهش تلفن همراه در بازار و بالطبع آن، گرانی گوشی نمی‌شود؟ رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با تایید این موضوع گفت: «اگر تا دو سه روز آینده امکان ثبت سفارش مهیا نشود و کالاهای موجود در گمرک تعیین تکلیف نشوند، بایستی منتظر گرانی در بازار موبایل باشیم.» او همچنین درباره تعداد گوشی‌های مانده در گمرک ابراز بی اطلاعی کرد.

همچنین موضوع را از انجمن واردکنندگان موبایل نیز پیگیری کردیم با این حال پاسخی از سوی انجمن دریافت نشد چراکه مسئولان این انجمن عقیده دارند این مشکل به زودی و با پیگیری‌های بیشتر حل خواهد شد.

شما تجربه‌ای از خرید موبایل در روزهای اخیر داشته‌اید که با افزایش ناگهانی قیمت کالای مربوطه یا عدم موجودی آن در بازار روبرو شده باشید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پویا

    خدا رو شکر که زمستان پارسال، موبایل خودم رو عوض کردم و تو این وضعیت نگران این مسائل نیستم!🙄😕