کد مطلب: ۷۲۰۰۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خسارت‌ کسب‌وکارهای مجازی با بسته حمایتی جبران می‌شود؟

خسارت‌ کسب‌وکارهای مجازی با بسته حمایتی جبران می‌شود؟

کارشناس بازار کار معتقد است که تا زمانی که محدودیت‌های اینترنتی ادامه دارد، بسته‌های حمایتی از کسب و کارهای مجازی بیشتر شبیه به شوخی است، چرا که ایجاد محدودیت و حمایت در تضاد با یکدیگر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر ارتباطات امروز جزئیات بسته حمایتی از کسب و کارهای مجازی را که رونمایی کرد که به دنبال قطعی اینترنت با خسارت‌های فراوانی مواجه شدند. اما به گفته کارشناسان تا زمانی که محدودیت‌ها وجود دارد، حمایت‌ها شبیه به شوخی است.

حالا به دنبال این آسیب‌های قطعی اینترنت وزارت ارتباطات و فناوری و وزارت صمت سعی کردند با تدوین یک بسته حمایتی، کسب و کارهای مجازی را از زیان بیشتر نجات دهند.

در آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای مجازی ۱۴ ماده به تصویب رسیده است که شامل برخورداری از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی، عدم نیاز به مجوز فعالیت، بسته‌های تبلیغاتی متنوع در پلتفرم‌های مشمول و سازمان صدا و سیما برای بازیابی شبکه مشتریان کسب‌وکارها، تسهیلات بانکی، امکان استفاده از اکانت افراد در سکو‌های داخلی در اعتبارسنجی بانک‌ها و پذیرش آن به عنوان وثیقه بانکی و چندین امکان دیگر می‌شود.

حالا این سوال مطرح می‌شود که این بسته حمایتی می‌تواند به جبران خسارت‌های وارد شده به کسب‌وکارهای مجازی کمکی کند؟

«قبل از حمایت، محدودیت‌ها رفع شوند»

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در این باره به تجارت‌نیوز گفت:«نخستین چیزی که در حال حاضر مطرح است، شرایط حاکم بر کسب‌وکارهاست. محدودیت‌های اینترنت و شبکه‌های اجتماعی باید برداشته شود. چرا که تا زمانی که این محدودیت‌ها وجود داشته باشد، هر گونه مشوق و حمایت بیشتر به یک شوخی شبیه است.»

او ادامه داد:« دولت اکنون با توجه فضای امنیتی، به ناچار و بر حسب ضرورت، فضاهای مجازی و پلتفرم‌های مجازی را محدود کرده‌ است. اما باید در اینجا به این نکته توجه کرد که ایجاد محدودیت و حمایت همزمان از کسب‌‌وکارهای مجازی یک تضاد جدی است.»

این کارشناس با تاکید بر لزوم رفع محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی، اظهار کرد: «اولین اقدام در جهت حمایت باید این باشد که در زمان کوتانی، محدودیت‌هایی که برای پلتفرم‌های مهم ایجاد شده، برداشته شود. تا این امکان فراهم نشود، حمایت‌ها و مشوق‌ها با مانع جدی روبه رو است و نمی‌توانند آنطور که باید تاثیرگذار باشند.»

بودجه ۲ هزار میلیاردی به رقیب کسب و کارهای مجازی!

از سوی دیگر، هفته گذشته مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت با قبول خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی، از تدوین بسته پیشنهادی خبر داد که براساس این بسته قرار است بودجه دو هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات کسب‌وکارها به صداوسیما تعلق بگیرد.

حاج اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا ابن بودجه که برای تبلیغ کسب‌وکارها در صداوسیما در نظر گرفته‌ شده تاثیر گذار است یا خیر؟ گفت:« تبلیغ همیشه موثر نیست، چرا که از مسیر پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، کسب‌وکارها فعالیت خود را انجام می‌دادند. حالا تبلیغات جه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند؟»

او در این باره توضیح می‌دهد:«بحث فضای مجازی فقط در تبلیغات خلاصه نمی‌شود که هزار میلیارد به صدا‌وسیما فقط برای تبلیغات تعلق گرفته است. این هزینه ممکن است که حیف و میل شود. از طرفی صداوسیما یک رقیب برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود، رقیب چگونه می‌تواند تبلیغات انجام دهد؟»

به عقیده این کارشناس، در این شرایط دولت باید واقع‌بینانه به مساله کسب‌وکارهای مجازی نگاه کند و بودجه‌های کلان را در اختیار رقیبان قرار ندهد.

جالی خالی جبران خسارت‌ در بسته حمایتی

بیش از چهل روز است که وضعیت اینترنت در ایران با اختلالات گسترده‌ای مواجه شده و دسترسی کاربران به بسیاری از برنامه‌ها و پلتفرم‌های کاربردی محدود است و وضعیت کسب‌وکارها نیز تعریفی ندارد.

به دنبال فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در آماری اعلام کرد که ۵۳ درصد مشاغل روزانه ۵۰ میلیون تومان ضرر خواهند کرد. ۲۱ درصد نیز ضرر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی و حدود ۱۸ درصد خسارت بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را گزارش کرده‌اند. قریب به ۸ درصد مشاغل نیز روزانه بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت می‌بینند.

همچنین، بنابر اذعان رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران؛ محدودیت اینترنت ۳۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و ۴۵ هزار میلیارد تومان به کسب و کارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد کرده است. این رقم چند برابر فراتر از چیزی است که تا پیش از این تصور می‌شد.

با این حال، از یک ماه گذشته تاکنون هر روز یک آمار جدید از ضرر و زیان کسب‌ و کارهای مجازی منتشر می‌شود، اما موارد این بسته حمایتی نشانی از جبران خسارت‌ها ندارد و تنها در قالب حمایت‌هایی است که تا پیش از این هم به طور محدود اجرا می‌شد، اما نتیجه قابل قبولی نداشته‌ است. شاید اکنون با عمومیت یافتن و افزایش حمایت‌ها بتوان از خسارت‌های بیشتر جلوگیری کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.