خبر مهم:

کد مطلب: ۵۷۸۸۲۰

همراه اول پیشتاز طرح صیانت / بومی سازی شرط اجرای شبکه ملی اطلاعات

همراه اول پیشتاز طرح صیانت / بومی سازی شرط اجرای شبکه ملی اطلاعات

به تازگی همراه اول از انعقاد قراردادی برای بومی سازی تجهیزات آنتن‌دهی خبر داده است، این اقدام یکی از زیرساخت‌های ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مدیرعامل همراه اول از منعقد کردن قراردادی مبنی بر بومی سازی و تولید داخل با شرکت‌های مختلف داخلی در حوزه آنتن به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، یکی از الزاماتی است که در سند اقدامات عملیاتی شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی بر آن تاکید شده است.

ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیازمند این است که زیرساخت‌های آن نیز بومی و تولید داخلی باشد که ظاهرا همراه‌ اول در توسعه این زیر ساخت‌ها نیز پیشتاز شده است.

بومی سازی یا انحصارطلبی؟

بومی‌سازی به معنی تغییر در یک روند و فعالیت و همسوسازی آن فعالیت با اهداف و الزامات محلی و منطقه‌ای است، در برخی منابع نیز به عنوان فرآیند ترجمه روند، روش، راهکارها و خدمات به فرهنگ و زبان محلی مخاطبان هم اشاره شده است که طی آن یک محصول به شکلی جدید یا اضافه کردن کارکردی جدید برای استفاده در محیط خاص آماده می‌شود.

یکی از مسائل حائز اهمیت در مباحث مدیریت فناوری، توانایی بومی سازی تجهیزات برای استفاده از فناوری و اینترنت داخلی است. باید توجه داشت که ملی شدن اینترنت بدون بومی کردن، به تنهایی نمی‌تواند منجر به پیشرفت و توسعه شبکه ملی اطلاعات شود.

بومی‌سازی در زمینه فناوری و ارتباطات می‌تواند در ارائه خدمات و سرویس‌دهی تا حدودی به نفع کاربران باشد، اما در حال حاضر با باز بودن پرونده طرح صیانت از فضای مجازی این اقدام بیشتر معنای انحصارطلبی و اجرای طرح صیانت را می‌رساند.

با تصویب بررسی طرح صیانت از فضای مجازی طرح‌های زیادی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده که برخی از آن‌ها را اپراتورها به خصوص همراه اول ساماندهی می‌کنند.

نقش آفرینی همراه اول در بومی سازی

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برای تولید آنتن بومی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های داخلی به منظور بومی‌سازی و رونق تولید داخلی قرارداد امضا کرده است.

به نظر می‌رسد همراه اول قصد دارد سهم بیشتری را در تأمین تجهیزات شبکه‌های ارتباطی داخل کشور و اجرای طرح صیانت به خود اختصاص دهند، چرا که ظاهرا سود بیشتری از این اجرای طرح دریافت می‌کند.

همره اول از ابتدای مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی تاکنون اقدامات گوناگونی از قبیل اهدای اینترنت داخلی رایگان، تشویق مشترکان به استفاده از مرورگر ایرانی ذره‌بین و ارائه بسته‌های جدید اینترنتی که فقط محدود به استفاده اینترنت داخلی می‌شوند، انجام داده است.

تمامی این اقدامات می‌تواند بیانگر این باشد که نه تنها این اپراتور از مخالفان طرح صیانت از فضای مجازی نیست بلکه از آن بسیار استقبال می‌کند.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه این طرح مسخره شون اجرایی بشه دیگه گوشی های پشت ویترین خاک میخورند و کسی دیگه تو ایران گوشی هوشمند نمیخره فقط گوشی ساده اونم برای تماس.???

    • Jj

      ,?????

  • ناشناس

    اینترنت ماهواره ای که اومد اینا با خودشون گفتم چرا ما خودمون این کار نکنیم ما که آنتن هانی داریم..از همین آنتن های رو پشت بوم مردم استفاده میکنیم اینترنت ملی زیرسازی میکنیم..۱۲۰۰ میلیاردم بیشترش می‌ذاریم جیبمون..

  • بی خیال

    می بوسم اینترنتی می زارم کنار چون به قرن وسطی بر می گردیم

  • فخرالدین

    اگه اینجوری بشه کلا خط همراه اولو از خانواده وفامیلا حذف میکنیم

  • فخرالدین

    حداقل از مردم یک نظرسنجی باید بشه
    مگر این دولت برای خدمت به ملت ساخته نشده

    • ت

      نه عزیزم

    • ناشناس

      بشین تا نظرسنجی شه تخم مرغ شده ۵۰ تومن نظرسنجی کردن

  • عصبی

    بزار حالا تصویب بشه بعد دنبال کاسبی باشین انشالا که زیر ساخت شو نداشته باشیم و اجرایی نشه

  • حسین

    طرح خیانت نه صیانت

  • Ebi

    خجالتم خوب چیزیه!

  • f

    با ماهواره می خوان چه کار کنن که همون اطلاعات اینترنت رو پخش می کنه

  • محمد

    اول اینکه همراه اول پیشواز طرح صیانت نرفته که هی هر روز شما یه خیر میزارین هی زر مفت میزنین همه بس کردن دیگه کسی چیزی نمیگه درباره با طرح صیانت هیچ کس چیزی نمیگه ولی شما هر روز حبر های قدمیمتون رو با یکم تغییر دوباره تو سایتتتون بارگزاری میکنید شما چه سودی میبرید از این طرح که انقدر دوست دارید تا تصویب بشه بس کنید مسقره بازیتون رو

    • ناشناس

      والا هر چی میخایم اصن اسمش هم نشنویم هر روز میگن .از تموم دنیا جدا بشیم انگار خیلی خوبه براشون