خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۶۳۰۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیگ دیتا سرنوشت کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد/ بررسی نقش داده‌ها در آمازون

بیگ دیتا سرنوشت کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد/ بررسی نقش داده‌ها در آمازون

داده‌های بزرگ یا بیگ دیتا به دارایی استراتژیک کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند. به‌نحوی که هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند حیات خود را ادامه دهد بی‌آنکه اهداف خود را براساس داده‌های موجود خود و محیط اطرافش چینش کند. کسب‌و‌کاری چون آمازون بیش از 1 میلیارد گیگابایت داده در اختیار دارد. این مسئله یکی از دلایلی است که در صدر فهرست خرده‌فروشان جهان قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیگ دیتا یا کلان داده به مجموعه داده‌هایی اطلاق می‌شود که برای برنامه‌های کاربردی پردازش داده سنتی، بسیار بزرگ یا بسیار پیچیده استفاده می‌شوند.

بیگ دیتاها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند مثل: حجم بالا، سرعت بالا یا تنوع بالا. رشد سریع ترافیک داده‌های تلفن همراه، ترافیک محاسبات ابری و همچنین توسعه سریع فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) همگی به افزایش حجم و پیچیدگی مجموعه داده‌ها کمک می‌کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ

ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل، مانند تجزیه و تحلیل پیش‌بینی و داده‌کاوی، به استخراج ارزش از داده‌ها و ایجاد بینش تجاری جدید کمک می‌کنند. براساس آمار موجود، 45 درصد از متخصصان صنعت تحقیقات بازار، از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

همچنین براساس گزارش مارکت‌اند‌مارکت ، پیش‌بینی شده است که اندازه بازار جهانی داده‌های بزرگ یا بیگ دیتا تا سال 2026 به 273.4 میلیارد دلار برسد. این عدد با سرعت رشد 11 درصد محقق می‌شود.

درآمدزایی ‌و اهمیت بیگ دیتا

پیش‌بینی می‌شود درآمدزایی داده‌های بزرگ در سطح جهان تا سال 2027 به 103 میلیارد دلار برسد. استاتیستا در این زمینه آورده است: این رقم بیش از دو برابر اندازه بازار مورد انتظار در سال 2018 است. قابل‌توجه است که بخش نرم‌افزار با سهم 45 درصدی، تا سال 2027 به بخش بزرگ بازار داده‌های بزرگ تبدیل خواهد شد.

شرکت‌ها از داده‌های بزرگ در سیستم‌های خود برای بهبود عملیات، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، ایجاد کمپین‌های بازاریابی شخصی و سایر اقداماتی که در نهایت می‌تواند درآمد و سود را افزایش دهد، استفاده می‌کنند.

بیگ دیتا در آمازون

توانایی استفاده از داده‌های بزرگ برای ردیابی رفتار مصرف‌کننده به آمازون کمک می‌کند تا بداند چه محصولاتی از فروش بالایی برخوردار هستند و کدام‌ محصولات فروش پایینی دارند.

این نکته می‌تواند به اولویت‌بندی محصولات برای عرضه به بازار کمک کند. آمازون با جمع‌آوری داده‌ها در مورد موقعیت مکانی کاربر و محصولاتی که کاربران در جستجوی آن هستند، می‌تواند محتوا و توصیه‌های هدفمند را ارائه دهد.

به غیر از مشاهده مشتری، آیا می‌دانستید آمازون چگونه از تجزیه و تحلیل تجاری برای نظارت بر عملیات داخلی خود استفاده می‌کند؟ پس از تجزیه و تحلیل داده‌هایی مانند بهره‌وری کارکنان و زمان انجام سفارش، آمازون می‌تواند تغییراتی ایجاد کند که کارایی را بهبود می‌بخشد. استفاده آمازون از تجزیه و تحلیل تجاری در موفقیت آن موثر بوده است.

آمازون چقدر بیگ دیتا در اختیار دارد؟

تخمین زده می‌شود که آمازون در هر سفارش، بیش از 2000 گردآوری داده‌های ریئل‌تایم یا در لحظه را انجام می‌دهد. همچنین آمار پایگاه داده مشتریان آن به بیش از 150 میلیون کاربر رسیده است.

آیا می‌دانستید که آمازون 6659 بسته در دقیقه ارسال می‌کند؟ همچنین، خزنده وب (web crawler) آمازون بیش از 1,000,000,000 (یک میلیارد) گیگابایت داده دارد.

در سال‌های اخیر، آمازون از داده‌های بزرگ برای توسعه محصولات و خدمات جدید مانند Amazon Echo و Amazon Fire TV Stick استفاده کرده است.

آمازون سال‌هاست که از داده‌های بزرگ در انبارهای خود برای انبارداری استفاده می‌کند. این کمپانی با ردیابی حرکت محصولات و کارکنان در انبارهای خود، مدیریت موجودی خود را بهبود بخشیده و هزینه‌ها را کاهش داده است.

تمرکز بر داده‌ها، تا حدی زیادی، آمازون را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل کرده است. با این حال، برخی از مردم نگران گستره جمع‌آوری داده‌های از طرف آمازون هستند. یعنی اینکه آمازون به‌واقع چه حجمی از داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند.

اینکه آیا این امر حریم خصوصی آنها را نقض می‌کند یا خیر، نگران هستند. اخیراً آمازون به دلیل اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برنامه‌های شخص ثالث برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران مورد انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که آمازون می‌گوید اقداماتی را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران انجام می‌دهد، برخی از مردم همچنان شک دارند. در هر صورت، چه مشتری نگران حریم خصوصی باشد و چه نباشد، مهم است که از جمع‌آوری داده‌ها و نحوه استفاده آمازون از داده‌های بزرگ برای شخصی‌ کردن تجربه خرید هر مشتری و بهبود عملکرد آن آگاه باشد.

نحوه استفاده آمازون از تجزیه و تحلیل

با تجزیه و تحلیل الگوهای خرید مشتری، آمازون می‌تواند تقاضا را پیش‌بینی کرده و اطمینان حاصل کند که قفسه‌هایش همیشه با اقلامی که خریداران به دنبال آن هستند، پر می‌شوند. این امر مزیت رقابتی قابل‌توجهی نسبت به خرده‌فروشان در بازارهای سنتی، برای آمازون ایجاد می‌کند.

چون کسب‌وکارها در بازارهای سنتی، معمولا براساس حدس و گمان کار می‌کنند و نه داده‌های دقیق. اما کسب‌وکاری چون آمازون، رشد و فروش خود را مدیون داده‌هایی است که از کاربرانش در اختیار دارد.

به‌علاوه، این خرده‌فروشی آنلاین، از داده‌ها برای بهینه‌سازی استراتژی قیمت‌گذاری خود استفاده می‌کند. به همین دلیل، دائماً قیمت‌های رقبا و عادت‌های خرید مشتریان را زیر نظر دارد، بنابراین می‌تواند قیمت‌های خود را در لحظه تنظیم کند و همیشه بهترین ارزش ممکن را به خریداران ارائه دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.