کد مطلب: ۶۶۱۶۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌توجهی رگولاتوری به اپراتورهای مجازی/ بازار پتانسل بازیگران جدید را دارد؟

بی‌توجهی رگولاتوری به اپراتورهای مجازی/ بازار پتانسل بازیگران جدید را دارد؟

چند سالی است که اپراتورهای مجازی (MVNO) فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و توانسته‌اند بخشی از بازار را تصاحب کنند اما به گفته یک کارشناس، رگولاتوری به این اپراتورها بی‌‌توجه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اپراتورهای مجازی طی امضای قرارداد با اپراتورهای میزبان(MNO) خدمات خود را از طریق سیستم‌های ارتباطی این اپراتورها به دست مشترکان خود می‌رسانند و به عبارت ساده‌تر اپراتورهای مجازی با استفاده از سخت‌افزار اپراتور میزبان، اقدام به سرویس‌دهی به مشترکان خود می‌کند.

آرش کریم‌بیگی، کارشناس مخابراتی درباره مشکلات اپراتورهای مجازی گفت: بعضی از اپراتورهای میزبان تلاش می‌کنند تا عرصه را بر اپراتور‌های مجازی تنگ‌تر کنند. تلاش آنها این است که از تولد رقیب جدید جلوگیری کنند. این اپراتورها با بالا بردن تعرفه فروش به اپراتورهای‌مجازی تلاش می‌کنند که قیمت تمام شده خدمات را بالا ببرند. به عبارت دیگر می‌خواهند مقدار سود برای اپراتور‌‌ مجازی به حداقل برسد.

چالش تعرفه‌گذاری

وی در پاسخ به این پرسش که رگولاتوری برای هموار کردن مسیر اپراتورهای مجازی چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: رگولاتوری لازم است در موضوع بحث تعرفه عمده‌فروشی ورود پیدا کند. این نهاد باید نظارت بیشتری بر همکاری بعضی MNOها با MVNOها داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بازار MVNOها پتانسیل زیادی دارد؛ به شرطی که فضا برای حضور آن‌ها مطلوب‌تر شود، افزود: دربحث تعرفه‌گذاری عمده، سال‌های زیادی است که تغییری در این زمینه رخ نداده است. به همین دلیل حاشیه سود پایینی برای MVNO‌ها دارد. اگر این خدمات ارزان‌تر در اختیار اپراتورهای مجازی قرار گیرد، قطعا فعالیت و خدمات بیشتر و با کیفیت‌تری در اختیار مشترکان می‌گذارند.

به گفته این کارشناس، در دنیا اصولا اپراتورهای مجازی دربازارهای اشباع شده متولد می‌شوند. این روش در کنار پیاده‌سازی سرویس ترابردپذیری شماره، با هدف ایجاد رقابت تازه در بازارهای اشباع شده صورت می‌گیرد.

او افزود: رگولاتورها در دنیا وقتی بازار توسط اپراتو‌رها اشباع می‌شود، دو راه حل عمده را پیاده‌سازی می‌کنند. یکی از آن‌ها راه‌اندازی اپراتورهای مجازی و ورود آن‌ها به بازار است و دیگری ایجاد سرویس ترابردپذیری شماره است. در کشور ما هم این طرح‌ها با یکی دو سال فاصله عملا اجرایی شد.

به گفته وی در سال ۹۴، ۵۷ شرکت برای ارایه خدمات MVNO اقدام کردند که ۲۹ شرکت موافقت اصولی دریافت کرده و ۹ شرکت موفق به دریافت پروانه شدند. اما در بازار امروز عملا سه شرکت فعالیت می‌کنند.

اپراتورهای مجازی رقیب ایرانسل و همراه اول نیستند

این کارشناس افزود: در دنیا به MVNO ای که بیش از ۱۰۰ هزار مشترک داشته باشد اپراتور موفق لقب می‌دهند و اصلا قرار نیست که با اپراتورهای MNO رقابت بر سر دریافت مشترک داشته باشد. در کشور ما هم این موضوع صدق می کند و قرار نیست اپراتورهای مجازی با ایرانسل و یا همراه‌اول که تعداد مشترکانشان چندین میلیونی است، رقابت داشته باشند.

او افزود: به طورکلی ماهیت MVNOها برای سرویس‌دهی به مجموع‌ها و مشترکان خاص است و بازارهایی که اپراتورهای MNO نتوانستند در آنها حضور پیدا کنند، هدف MVNO‌ها یا همان اپراتورهای مجازی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه چنین مجموعه‌هایی در بحث فنی نیز با مشکلاتی روبرو هستند، گفت: تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز باعث شده تا شرکت‌های خیلی کمی با این اپراتورهای نوظهور همکاری داشته‌ باشند.

این کارشناس درباره تفاوت خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای MVNO با MNO گفت: در دنیا MVNOها در دو دسته مشترکان حقیقی و حقوقی فعالیت می‌کنند. حقیقی‌ها به تعرفه و تخفیفات، همگرایی شبکه‌های ثابت‌ و سیار و ارایه خدمات به قومیت‌ها و مهاجرین تقسیم می‌شود. بخش سوم در کشور ما تا اینجا چندان موفق نبوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.