کد مطلب: ۶۹۸۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر طرح صیانت بر کسب‌و‌کارها/ چند میلیون نفر بیکار می‌شوند؟

تاثیر طرح صیانت بر کسب‌و‌کارها/ چند میلیون نفر بیکار می‌شوند؟

بیش از ۹ میلیون ایرانی به واسطه اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند؛ تصویب و اجرای طرح صیانت به هر شکل می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به ایشان و بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال کشور در سطح خرد و کلان وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طرح صیانت از فضای مجازی را شاید بتوان یکی از پر حاشیه‌ترین طرح‌های محدود کننده در کشور قلمداد کرد. از آنجا که بیشتر افراد جامعه با فضای مجازی به اشکال مختلف درگیر هستند اعمال هر سیاستی در مورد آن حساسیت برانگیز است. این روزها بسیاری به واسطه فضای مجازی به شکل خرد یا کلان کسب درآمد می‌کنند. اما باید توجه کرد که کسب و کارهای خرد باتوجه به سرمایه‌های بسیار اندک اولیه، از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی کالا یا خدمت خود بهره می‌گیرند. بنابراین هر اختلالی در فرآیند‌های کاری شبکه‌های اجتماعی و از منظری وسیع‌تر مشکلات اینترنت صدمات جبران ناپذیری به دٰرآمد ایشان وارد می‌کند.

تصویب طرح صیانت

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات امروز در گفتگو با تجارت‌نیوز از تصویب ماده ۲، ۳ و ۴ طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی و ابلاغ آن برای اجرایی شدن خبر داد. این خبر از آن جهت قابل تامل است که بارها فعالان حوزه فضای مجازی در خصوص تصویب این طرح هشدار داده‌اند. محدودیت‌های ناشی از طرح یا حتی بخش‌هایی از این طرح می‌تواند امکان درآمدی و ارتباطی بسیاری از کسب و کارها را مختل کند. باتوجه به آمارهای منتشر شده از سوی پادرو به‌دلیل اختلالات اینترنت در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند. باید دقت داشت که این ضرر تنها ناشی از اختلالات بوده‌است. محدودیت‌های بیشتر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به این کسب و کارها وارد کند.

باتوجه به گسترش درآمدزایی به کمک رسانه‌های دیجیتال و متکی بودن فعالیت‌ها بر بستر فضای مجازی، محدودیت‌ها به شکل مستقیم اقتصاد خانواده را هدف می‌گیرند. با تصویب چنین طرح‌هایی فارغ از شکل و نوع آن، محدودیت‌ زایی و فرصت سوزی گسترده در این بخش فعال اقتصادی روی می‌دهد.

در کشور ما بیشتر شبکه‌های اجتماعی خارج از بحث طرح صیانت، فیلتر هستند و امکان درآمدزایی به واسطه آن‌ها وجود ندارد. بنابراین کاربران برای ارائه محصولات یا خدمات خود که بیشتر کسب و کارهای خرد و خانگی هستند مجبورند از واتساپ یا اینستاگرام استفاده کنند. آمارهای پادرو همچنین نشان دهنده این است که بیش از یک میلیون شغل به واسطه اینستاگرام به وجود آمده است و بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی در سال ایجاد شده است. هرگونه اختلال و محدودیت می‌تواند لطمه جبران ناپذیری به کسب و کارها وارد و آن‌ها را از چرخه اقتصاد بیرون کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا خودش کمکم کنه من در آستانه ی ازدواجم و منبع درآمد دیگه جز فضای مجازی ندارم ؛ امیدوارم مسئولین محترم اینو درک کنن