کد مطلب: ۳۲۱۸۳۴

ترس امریکا از حمله سایبری ایران به بانک‌هایش

ترس امریکا از حمله سایبری ایران به بانک‌هایش

شعله‌ای از آتش تا نیمه اسکناس یک دلاری رسیده، مردی میانسال با چهره‌ای در هم دلارِ به آتش کشیده شده را در دست گرفته و به آن چشم دوخته، از پشت سر او نیز پرچمِ تا نیمه سوخته امریکا بالا رفته است.

«از آنجایی که امریکا روز دوشنبه دوباره ایران را تحریم اقتصادی کرد، بانک‌های امریکایی برای مقابله با حمله سایبری تلافی جویانه ایرانی‌ها آماده شدند. مدیران ارشد بانکی معتقد هستند که هکرهای ایرانی می‌توانند سرویس‌های مالی امریکایی را دچار اختلال کنند؛ مانند آنچه بین سال‌های 2011 و 2013 انجام شد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، خبرگزاری مشهور امریکایی با چنین مقدمه‌ای خبر از یک تهدید امنیتی داده و نوشته است: «هفته گذشته سی‌.ان‌.ان به یک مرکز بزرگ امنیت سایبری بانکی در نیویورک دسترسی پیدا کرد که در صفحه مانیتور آن «هکرهای ایرانی» به‌عنوان بزرگترین تهدید حال حاضر بانک‌ها فهرست شده بودند.» بر اساس این گزارش، مقامات این سازمان اعلام کرده‌اند که تمام صنعت آنها برای مقابله با این حمله‌ها آماده است و کمپانی‌های خصوصی احتمالا اولین حمله‌ها را تجربه خواهند کرد.

دو مقام سابق دولت امریکا و چند کارشناس امنیت سایبری نیز به سی‌.ان‌.ان اعلام کرده‌اند که بسیاری از بانک‌های امریکایی از حمله سایبری ایران برای تلافی‌جویی نگران هستند اما خود بانک‌ها از اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌اند. حسین سلیمی، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در این باره می‌گوید: «حتما این خبر درست نیست.

این کار هیچ نفعی برای ما ندارد. کشوری که می‌خواهد مقررات را اجرا کند و مهم‌ترین مجادلات سیاسی روز آن درباره قوانین اقتصادی بانکداری دنیاست، چطور می‌تواند چنین برنامه‌ای داشته باشد؟ »

دزدهایی که می‌گویند: ‌آی دزد!

سی‌.ان‌.ان در تمام گزارش خود با گزاره‌های متعدد کارشناسی و تاریخی، تلاش کرده است تا حمله سایبری ایران به بانک‌های امریکایی را قطعی اعلام کند. بیل نیلسون، مدیر عامل FS-ISAC(مرکز اطلاعاتی و تحلیلی سرویس‌های مالی امریکا) می‌گوید: در حال حاضر هیچ شواهدی برای حمله سایبری در زمان نزدیک وجود ندارد. اما ما مطمئناً قادر هستیم که بهتر از سال 2012 به این حمله‌ها پاسخ دهیم.

بر اساس اتهامات عمومی که دو سال پیش وزارت دادگستری امریکا مطرح کرد، ایران حملات سایبری گسترده‌ای را علیه بخش بانکی امریکا طی سال‌های 2011 تا 2013 انجام داد. هکرهای ایرانی نهادهای مالی امریکا را در زباله‌های رایانه‌ای غرق کردند و خدمات بانکداری اینترنتی را مسدود کردند. این حمله‌ها از سپتامبر سال 2011 شروع شد و تا سپتامبر 2012 ادامه داشت تا آنجا که توانست دسترسی مشتریان به وب‌سایت بانک امریکا، جی پی مورگان و پی ان سی بانک را هم مختل کند.

حسین سلیمی، که خود یکی از مدیران بانکی خصوصی در ایران است، با فرض انجام این حمله سایبری می گوید:اصلا فرض کنیم که انجام شد، چه کمکی به ایران می‌کند ؟ کمک به طرف‌های خارجی است این‌ها از همین شایعاتی است که می‌خواهند بانک‌های ایرانی یا اقتصاد ایران را فلج کنند. در صورتی هم که انجام شود، نتیجه‌اش مشکلات بیشتر برای بانک‌های ایران خواهد بود.

جان هولتسیک، مدیر تحقیقات فایرآی، یک شرکت امنیت سایبری به سی‌.ان‌.ان می‌گوید: بانک‌ها در حال حاضر کاملا تهدیدهای ایرانی‌ها را زیر نظر دارند. ما به تمام مشتری‌هایمان توصیه کرده‌ایم تا در زیرساخت‌های حیاتی‌شان به سابقه تاریخی اقدامات ایرانی‌ها و پیشرفت‌های جدید آنها توجه کنند.

احمد حاتمی یزد، کارشناس ارشد بانکداری درباره این تحلیل‌ها و خبرها می‌گوید: اینها دزدهایی هستند که می‌گویند ‌ای دزد! به نظر من اینها تهمت‌هایی است که در مطبوعات امریکایی و توسط کسانی که این مطبوعات را اداره می‌کنند، مطرح می‌شود. آنها این شایعات را برای پیش دستی کردن می‌سازند و بارها این کار را کرده‌اند.

با این حال کارشناس دیگری که نمی‌خواهد نامش منتشر شود گفت که چنین حمله‌هایی توسط برخی سازمان‌ها و نهادهای کشور انجام پذیر است. حاتمی یزد با فرض انجام این حمله درباره سود آن برای اقتصاد ایران می‌گوید:«هیچ» او ادامه می‌دهد: «این تنها یک خرابکاری موقت است.»

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.