خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۷۱۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تریبون آزاد مطالبات صنفی سازمان نصر برگزار شد/جلسه‌ای بدون حضور حتی یک نماینده دولتی

تریبون آزاد مطالبات صنفی سازمان نصر برگزار شد/جلسه‌ای بدون حضور حتی یک نماینده دولتی

تریبون آزاد مطالبات صنفی امروز در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران بدون حضور حتی یک نفر از نمایندگان دولت برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تریبون آزاد مطالبات صنفی امروز در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برگزار شد. به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات موافق برگزاری این جلسه در پژوهشگاه این وزارتخانه نبوده و با وجود هماهنگی‌های انجام شده خلف وعده کرده است. این درحالی است که دولت در چنین شرایطی همواره بر گفت‌وگو تاکید دارد.

ساعاتی پیش تریبون آزاد مطالبات صنفی به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران(سنا) در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با توجه به اعلام دیرهنگام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر عدم امکان برگزاری این برنامه در محل پژوهشگاه، تریبون آزاد صنفی امروز در همان ساعت مقرر در دبیرخانه این سازمان برگزار شد. این درحالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از پیش هماهنگی‌های لازم را با سالن شهید قندی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده بود اما در پنج روز گذشته دو بار محل برگزاری تریبون آزاد صنفی تغییر کرده و در نهایت این برنامه در دبیرخانه این سازمان برگزار شد.

عطاخلیقی، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی، محمد دین محمد آذری، رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده، حامد معین‌فر، نایب رئیس این کمیسیون و سایر فعالان حوزه آی‌تی و اقتصاد دیجیتال از کسانی بودند که در این جلسه حضور داشتند. عمده مطالبات افراد حاضر در جلسه که به عنوان نمایندگان این صنف در این جلسه حضور داشتند، مباحثی بود که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه افراد فعال در زمینه آی‌تی و البته تمام مردم کشور قرار گرفت. قاعدتا مهم‌ترین موضوع، فیلترینگ و اعمال محدودیت‌های اینترنت است و خسارت‌هایی که به تبع این اتفاق به کسب‌وکارها وارد شد. به باور یکی از فعالان صنفیحاضر در جلسه دولت در شرایطی از دولت الکترونیک می‌زند که شرکتی برای پشتیبانی دولت هوشمند باقی نمانده است.

جلسه‌ای بدون حضور حتی یک نفر از نمایندگان دولت

موضوع مهم دیگری که در برگزاری این جلسه وجود داشت، نبود حتی یک نفر از نمایندگان دولت در تریبون آزاد مطالبات صنفی آن‌هم در شرایطی که همواره مسئولان بر گفت‌وگو تاکید می‌کنند، بود. به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات موافق برگزاری این جلسه در پژوهشگاه این وزارتخانه نیز نبوده و با وجود هماهنگی‌های انجام شده خلف وعده کرده است.

محمد دین محمد آذری، رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده سازمان نصر تهران ضمن تاکید به اینکه در شرایط بحران، قطع اینترنت راهکار مناسبی نیست به اهمیت مقوله اینترنت اشاره کرد و گفت: «در بحث اینترنت همواره نظر کارشناسی افراد متخصص این حوزه مهم است. فناوری اطلاعات در دولت باید جایگاه مناسبی داشته باشد و همواره از متخصصان نظرخواهی شود.»

حامد معین‌فر، نایب رئیس کمیسیون زیرساخت داده با اشاره به اینکه در شرایط کنونی وزارت ارتباطات باید همواره کنار فعالان صنفی باشد و از آنان حمایت کند، بیان کرد: «وزیر ارتباطات اگر حتی در عمل هم نمی‌توانست کاری انجام دهد، بهتر بود لااقل در کلام حامی فعالان صنفی باشد.» این درحالی است که وزیر ارتباطات به جای حمایت کارشناسی شده از کسب‌وکارها، همواره آن‌ها را به مهاجرت به پلتفرم‌های داخلی دعوت می‌کرد.

فریلنسرها بیشترین آسیب را دیدند

مسئله فریلنسرها نیز از جمله مباحثی بود که چندین نفر از افراد حاضر در جلسه به آن پرداختند. در سه ماهه اخیر، فریلنسرها از گروه‌هایی بودند که بیشترین آسیب را از اعمال محدودیت‌های اینترنتی دیدند. پس آن کارگروه اقتصاد دیجیتال آیین‌نامه‌ای را برای حمایت از فریلنسرها منتشر کرد که بند‌های مبهم این آیین‌نامه به‌جای اینکه دردی از آنان دوا کند، به نگرانی‌هایشان دامن زد.

مطابق نظر فعالان صنفی درباره حمایت از فریلنسرها، نبود این افراد به شکست شرکت‌های بزرگ می‌انجامد زیرا کار با فریلنسرها به سود این شرکت‌ها است. در نتیجه اعضای سازمان و متخصصان این حوزه باید این قدرت را داشته باشند تا خودشان شیوه‌های حمایتی از این افرادرا ارائه دهند.

بحث قدرت نهاد صنفی در این جلسه از زبان بسیاری از فعالان مطرح شد. عده‌ای این قدرت را منوط به پویایی اعضا برای مطالبه‌گری و موضوعی درون‌صنفی خواندند و عده‌ای نیز همواره حمایت دولت را امری جدانشدنی دانستند. به عقیده کارشناسان حاضر در جلسه قدرت نهاد صنفی می‌تواند منجر به شنیده شدن صدای فعالان در بحران‌ها باشد.

کاهش درآمد شرکت‌های پرداخت‌یار

مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال، با اشاره به کاهش شدید درآمد شرکت‌های پرداخت‌یار، اوضاع و احوال اقتصاد دیجیتال کشور را نابسامان خواند و گفت که امیدوار است برای حرف‌های فعالان صنفی گوش شنوایی وجود داشته باشد.

قابل ذکر است در چند وقت اخیر مسئله اجباری شدن اینماد هم بحث وجدل‌های فراوانی میان فعالان این حوزه به‌وجود آورده و نگرانی مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار را برانگیخت.

اقتصاد دیجیتال بحث سرمایه‌گذاری است، نه سوشال مدیا

اعمال محدودیت‌های اخیر اینترنت باعث شد تا اوضاع اقتصاد دیجیتال نابسامان‌تر از گذشته شود. هاتف خرمشاهی، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران نیز در تریبون آزاد مطالبات صنفی بر این مسئله تاکید کرد. او با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات تنها بر افزایش کاربران پلتفرم‌های داخلی تاکید دارد و به سایر جنبه‌های اقتصاد دیجیتال توجهی ندارد، گفت:« اقتصاد دیجیتال بحث سرمایه‌گذاری است، نه سوشال مدیا.»

این عضو اتاق بازرگانی تهران همچنین از مسئله مهاجرت استارتاپ‌ها و تعدیل نیروی انسانی درآنها به عنوان چالش‌های مهم حوزه فناوری یاد کرد.

او در پایان جلسه پیشنهادی مبنی بر نوشتن نامه به شخص وزیر ارتباطات ارائه کرد و گفت که باید نشان دهیم که قصد ما سازندگی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه واحد صنفی رو ببین برا خودش اسم سازمان و کلمه مخفف نصر انتخاب کرده! انتظار هم داره بهش توجه بشه؟