کد مطلب: ۷۳۶۸۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تخلف فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی

تخلف فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی

برخی از اپ استورهای ایرانی ادعا دارند که توانایی دور زدن تحریم‌های اپل را دارند و برای نصب اپلیکیشن‌های اپل هزینه‌های گزافی از کاربران دریافت می‌کنند. اما این اقدام غیرقانونی است و پس از مدتی اپلیکیشن‌ها برای کاربران مسدود می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعدادی از فروشگاه‌های اپلیکیشن ایرانی فرصت تحریم اپل را غنیمت شمرده‌اند و با برخی از روش‌ها مانند فروش اپلیکشن‌هایی که پس از مدت از کار می‎فتند، اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند.

پس از اینکه غول‌های بزرگ فروشگاه‌های اپلیکیشن یعنی گوگل‌پلی و اپ استور محدودیت‌هایی برای اپلیکیشن‌های ایرانی در نظر گرفتند، فروشگاه‌هایی در کشور با هدف تسهیل خرید و نصب اپلیکیشن خارجی و داخلی، برای کاربران ایرانی در کشور به وجود آمدند.

برخی از کاربران ادعا کردند که تعدادی از اپ استورهای ایرانی در ازای هزینه‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کنند، اپلیکیشن‌های تقلبی به آن‌ها می‌فروشند. آیا این ادعا درست است؟

اپ استورها می‌توانند تحریم‌های اپل را دور بزنند؟

یکی از نمونه‌هایی که اقدام به فروش غیرقانونی اپلیکیشن‌ها می‌کند، «نصاب پرو» است که ادعا دارد تحریم‌های اپل را به راحتی دور می‌زند، اما همانطور که توضیح داده شد، حتی اگر برای مدتی اپلیکیشن‌ها قابل استفاده باشند، پس از زمان مشخصی قطعا از کار خواهند افتاد.

همچنین، این اپ استور از کاربران خود هزینه خرید اپلیکیشن را دریافت می‌کند، اما به آن‌ها اجازه دانلود اپلیکیشن را نمی‌دهد!

ماجرا از اینجا شروع شد که از زمانی که اپل محدودیت‌هایی خود در زمینه اپلیکیشن را افزایش داد، بسیاری از اپ استورهای ایرانی ادعا کردند که تحریم‌های اپل را دور می‌زنند و کاربران ایرانی می‌توانند به‌راحتی به اپلکیشن مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

این درحالیست که کمپانی اپل «گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی» را محدود کرده است و به موجب آن، اپلیکیشن‌هایی که در خارج از اپ استور ( فروشگاه رسمی این کمپانی) دانلود شده‌اند، گواهی آنها باطل و دسترسی کاربران به آنها مسدود شد.

در همین جهت، اپلیکیشن‌هایی هستند که برای استفاده در یک شرکت و توسط کارمندان آن شرکت طراحی شده و از گواهی‌ توسعه‌دهنده سازمانی (Enterprise Developer Certificates) برای آنها استفاده می‌شود. به دنبال این، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی که اجازه توزیع و انتشار برنامه‌های خود در اپ استور را ندارند، مجبور می‌شوند برای انتشار این اپلیکیشن‌ها از گواهی توسعه دهنده سازمانی یا همان انترپرایز استفاده کنند.

بنابراین، در شهریور سال 96 تمام اپلیکیشن‌های ایرانی با توجه به اقدام اپل و تحریم برنامه‌های ایرانی از اپ استور حذف شدند و توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها درصدد شدند برای دور زدن این تحریم از گواهی توسعه‌دهنده سازمانی استفاده کنند. اما این اقدام توسعه‌دهندگان ایرانی غیرقانونی است و قرار نبوده که این گواهی، به این شکلی که در ایران استفاده می‌شود، استفاده شود.

دلیل حذف برخی از اپلیکیشن‌ها چیست؟

از سوی دیگر برخی از اپ استورها از روش‌های دیگری برای دور زدن کاربر استفاده می‌کنند. روشی که ظاهرا ادهاک (Ad-hoc) نام دارد. اپ استورها ادعا دارند که محدودیت‌های اپل اجازه استفاده طولانی مدت از یک اپلیکیشن خاص را نمی‌دهد، به همین دلیل از کاربران درخواست مبالغ اضافه را برای حل این مشکلات دارند، اما این روش آنطور که اپ استورهای داخلی می‌گویند، کار نمی‌کند!

در سیستم عامل آی‌اواس، به دلیل انحصار اپل و بسیاری از محدودیت‌هایی که از جانب این شرکت اعمال شده، امکان نصب اپلیکیشن خارج از اپ‌ استور امکان‌پذیر نیست و هر روشی که ارائه می‌شود، در واقع به نوعی دور زدن این محدودیت‌‌هاست و به هیچ‌عنوان اسم پایدار بودن نمی‌توان روی آن‌ها گذاشت.

اپل به توسعه‌دهندگانی که اپل آیدی آن‌ها در Apple Developer Program ثبت شده باشد، اجازه می‌دهد که UDID ۱۰۰ دیوایس را در اپل آیدی خود ثبت کنند و اپلیکیشن‌های خود را بر روی آن‌ها شروع به نصب و تست کنند.

در روش ادهاک از این موضوع استفاده می‌شود و UDID دیوایس کاربر به عنوان دیوایسی که در دستان یک توسعه دهنده قرار دارد ثبت می‌شود و زمانی که کاربر درخواست نصب یک اپلیکیشن را برای استور ارسال می‌کند، سیستم به صورت اتوماتیک با استفاده از مجوزی که از اپل دریافت کرده است، از اپلیکیشن استفاده می‌کند و آن را در اختیار کاربر قرار میدهد؛ بنابراین کاربر برای یک سال قادر به استفاده از اپلیکیشن خواهد بود.

با وجود این، به نظر می‌آید ادعای هر اپ استور که مبنی بر دور زدن تحریم‌های اپل باشد، از پایه کذب است، پس دانلود اپلیکیشن‌ها از اپ استورهای ایرانی به نظر اپل غیرقانونی و سرنوشت آن‌ها مسدود شدن است. بنابراین با اینکه این اقدام اپل از توسعه اپلیکیشن‌های ایرانی جلوگیری می‌کند، اما بهتر است از روش ساده add to home screen برای اپلیکیشن‌های ایرانی استفاده شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اسنپ و تپسی رانندگان تحت وب ندارند اکثرن بخاطر این نرم افزار پول میدن هر دوسه ماهم مسدود میشه باید دوباره هزینه کنی