کد مطلب: ۳۸۷۸۱۸

وزیر ارتباطات مطرح کرد؛

تست امنیت سایبری «اندروید ایرانی»

تست امنیت سایبری «اندروید ایرانی»

واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی موجب شد تا وزیر ارتباطات درباره امن بودن اندروید ایرانی پیشنهاد دهد آزمایشگاههای امنیت سایبری جهان این سیستم عامل را مورد آزمایش قرار دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، از روز گذشته که خبر راه‌اندازی اندروید ایرانی منتشر شد بسیاری از کاربران اعلام کردند به بومی سازی این تکنولوژی‌ها از سوی وزارت ارتباطات اعتمادی ندارند و همچون شبکه‌های پیام رسان بومی نمی‌توانند از امن بودن اطلاعات در این سیستم عامل اطمینان حاصل کنند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا محمدجواد جهرمی اعلام کند: سیستم عامل «اندروید ایرانی» در اختیار همه است و قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد.

او معتقد است که ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. با این حال از بررسی‌های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

عرضه آزمایشی اندروید ایرانی از امروز آغاز شده و برای رسیدن به سطح انبوه تا شهریورماه ادامه می‌یابد.

وزیر ارتباطات درباره اینکه سرنوشت این سیستم عامل مانند پیام رسانه‌ای داخلی می‌شود، گفت: اصولاً تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد، تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم.

او گفت که در یکسال گذشته، تعدادی از نرم افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکتهای آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب و کارهای ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

بسیاری از کاربران از حذف هاتگرام و تلگرام از گوگل پلی استقابل کردند چراکه شائبه جاسوسی بودن این نرم افزار همیشه مطرح بوده است.

او در این زمینه گفت: در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دی‌ماه ۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تأیید نمی‌کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضائی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما سوال این است که آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند، همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.