کد مطلب: ۷۷۵۷۷۷

در پنل ارتباط صنعت با اکوسیستم نوآوری مطرح شد:

صنعت چاره‌ای جز تطبیق خود با استارتاپ‌ها ندارد

صنعت چاره‌ای جز تطبیق خود با استارتاپ‌ها ندارد

مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی: رابطه صنعت و اکوسیستم مثل رابطه پدر و پسر است. یعنی هیچ‌کدام دیگری را با ویژگی‌هایی که دارد نمی‌پذیرد. پذیرش سبک زندگی اکوسیستمی‌ها برای حل چالش‌ها مناسب بوده و صنعت چاره‌ای ندارد جز اینکه خودش را با استارتاپ‌ها تطبیق دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته در ششمین رویداد پردیس سامیت، پنل ارتباط اکوسیستم و صنعت با حضور رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی، حامد قنادپور مدیرعامل تارا، مهدی محمدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نوید بنایی‌نژاد مدیرعامل مرکز فناوری کن و مرتضی خیرآبادی، مدیرعامل همافارمد برگزار شد.

حامد قنادپور، مدیرعامل تارا با تاکید بر اینکه مطرح شدن بحث ارتباط صنعت و اکوسیستم نوآوری باعث تغییر سطح دغدغه‌ها در اکوسیستم می‌شود، بیان کرد: معمولا در دوران رشد اولیه استارتاپ‌ها دغدغه‌های دیگری حکمفرما است. اما وقتی به ارتباط این اکوسیستم با صنعت برمی‌گردیم یعنی به نقطه‌ای رسیدیم که قرار است حل مسئله کنیم و این نشانه خوبی است.

نوید بنایی‌نژاد، مدیرعامل مرکز نوآوری کن در ادامه پیرامون مسئله نوع رابطه استارتاپ‌ها با صنعت افزود: الان استارتاپ‌های ما بیرون گود ایستاده و درباره یکسری چیزها نظر می‌دهند. در شرکت‌ها هم همین است. همه ایستاده‌ایم بیرون گود و انتظار نتایج مطلوبی را داریم. بدون اینکه حاضر باشیم برایشان ریسک کنیم. براساس تجربه‌های خودم می‌توانم بگویم در این مسیر هم موفقیت و هم شکست وجود دارد.

کسی می‌تواند ریسک کند که آزادی عمل داشته باشد

او با اشاره به اینکه اگر یک منتورشیپ خوب وجود داشته باشد، مدیرعاملان می‌توانند به نیروهای خود اعتماد کنند، گفت: هیچ وقت نمی‌شود انتظار داشت یک‌شبه همه چیز درست شود. محدودیت‌ها و ساختارهای بسته ما ذهنمان را کوچک می‌کند. آدمی زمانی می‌تواند ریسک کند که آزادی عمل داشته باشد.

مدیرعامل مرکز نوآوری کن ضمن بیان این نکته که الان مهاجرت برای استارتاپ‌ها بهتر از ماندن است، افزود: بزرگ‌ترین مشکل صنعت ما این است که مدیران ما درگیر کارهای پایین‌تر از خودشان هستند.

رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق توسعه تکنولوژی نیز پیرامون صنعتی‌شدن استارتاپ‌ها توضیح داد: به نظر من اکوسیستم استاراپی به‌دلیل ظرفیت‌هایی که در آن ایجاد شده خودش صنعت به‌حساب می‌آید. شاید در آینده ارتباط صنعت و اکوسیستم به‌نوعی تغییر کند. یعنی صنعتی ایجاد نخواهد شد که با اکوسیستم هم‌پوشانی نداشته باشد.

با اکوسیستم جهانی فاصله زیادی داریم

او ادامه داد: به‌دلیل مشکلات سیاسی اقتصادی 10 سال اخیر در کشور و مسائل تحریمی قابلیت انتقال تکنولوژی به کشور قطع بوده و اکوسیستم ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو شد. ما هنوز خیلی با دنیا فاصله داریم و اگر هم کاری صورت گرفته توسط جوانان صورت گرفته است. در واقع آنها برای دور شدن از فضای سنتی و قدیمی دست به ایجاد تحول زدند. من فکر می‌کنم حال اکوسیستم نسبت سال‌های گذشته چندان مناسب نیست و روند رشدش کند شده است.

مهدی محمدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایجاد اکوسیستم استارتاپی در ایران کمتر از 3 سال از نمونه‌های مشابه صورت گرفته است، بیان کرد: این در تاریخ توسعه صنعتی ایران اتفاق بزرگی بوده است. اگر تعاملات بین‌المللی صورت نگیرد و حمایت‌ها و مداخله‌هایی که توسط دولت صورت می‌گیرد، درست باشد اکوسیستم فناوری، یک سیستم رانتی می‌شود.

او خطاب به روح‌اله فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: رسالت شما توسعه فناوری است. با توجه به اینکه الان در انقلاب صنعتی چهارم هستیم، همه چیز درحال هوشمندشدن است. فرصت کم است و شما مسئول هستید که به اکوسیستم جهت بدهید. اگر این کار را نکنید مشغول الذمه همه مردم ایران هستید.

مرتضی خیرآبادی، مدیرعامل همافارمد با بیان اینکه الان نیروهای اکوسیستم به‌دنبال سختی کشیدن نیستند، بیان کرد: من معتقدم خود بچه‌ها باید دنبال روابط عمومی‌ها بگردند یا برای وام گرفتن ببینند کدام بانک تسهیلات بهتری ارائه می‌دهد. تجربیات من نیز همین را می‌گوید. درواقع بچه‌ها باید در کنار علم، روابط عمومی را نیز یاد بگیرند.

قنادپور پیرامون اوضاع بحرانی کنونی ادامه داد: باید بپذیریم که شرایط کنونی برای صنایع بحرانی است. این می‌تواند نقطه‌ای باشد که استارتاپ‌ها به سمت های‌تک بروند و اکوسیستم نوآوری نیم‌نگاهی هم به این حوزه داشته باشد. با وجود چالش‌ها راحت‌تر می‌شود به پیشرفت فکر کرد.

او با اشاره به اینکه بیگ‌تک‌هایی که در ایران شکل گرفتند، صنایع خود را راه‌اندازی کرده‌اند، گفت: صنعت خرده‌فروشی آنلاین نمونه‌ای از این اتفاق است. اما دوستان در صنعت این تلاش استارتاپ‌ها را قبول ندارند.

در پایان این پنل، زرنوخی خاطرنشان کرد: الان در اکوسیستم اتفاقاتی افتاده که به نفع صنعت است. الان دوره‌ای است که بحث‌های نمایشی اکوسیستم تمام شده است. رابطه صنعت و اکوسیستم مثل رابطه پدر و پسر است. یعنی هیچ‌کدام دیگری را با ویژگی‌هایی که دارد، نمی‌پذیرد. پذیرش سبک زندگی اکوسیستمی‌ها برای حل چالش‌ها مناسب بوده و صنعت چاره‌ای ندارد جز اینکه خودش را با استارتاپ‌ها تطبیق دهد.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.