کد مطلب: ۷۰۳۹۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ساختار سازمان امورمالیاتی تغییر می‌کند؟/ ماموریت: شناسایی اینفلوئنسرها

ساختار سازمان امورمالیاتی تغییر می‌کند؟/ ماموریت: شناسایی اینفلوئنسرها

به نظر می‌رسد با همه محدودیت‌هایی که در چند سال گذشته در حوزه اینترنت به وجود آمده است، کارشناسان سازمان امور مالیاتی ارزیابی مثبتی از وضعیت درآمدی صاحبان کسب‌وکارهای مجازی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تمرکز دولت بیش از هر زمان دیگری متوجه گرفتن مالیات از کسب‌وکارهای مجازی و به ویژه اینفلوئنسرهای اینستاگرامی است.دلیل این تمرکز سازمان امور مالیاتی چیست؟ چرا دولت اصرار دارد تا از میان این گروه از جامعه، مودیان بیشتری را شناسایی کند؟

به نظر می‌رسد با همه محدودیت‌هایی که در چند سال گذشته در حوزه اینترنت به وجود آمده است، اما کارشناسان مالیاتی ارزیابی مثبتی از وضعیت درآمدی صاحبان کسب‌وکارهای مجازی دارند.

اینفلوئنسرها چقدر درآمد دارند؟

به استناد پژوهشی که از سوی معاونت پژوهشی این سازمان منتشر شده است. درآمد سالیانه اینفوئنسرهای ایسنتاگرامی بین ۷۰۰ میلیارد تا هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

در قسمتی از این تحقیق آمده است: در مجموع ۶۰۰ اینفلوئنسر اینستاگرامی صاحب درآمدی، معادلِ درآمدِ سازمان صدا و سیما از محل تبلیغات هستند.

همچنین در بخش دیگری از تحقیق اینطور یادشده آمده است: جمعیت کاربران ایرانی اینترنت تا ۹۴ میلیون نفر برآورد می‌شود و برهمین اساس ضریب نفود اینترنت در ایران ۱۱۲ درصد است. طبق برآوردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک در این فضا ۳۵۰ هزار کسب و کار اینترنتی فعالیت دارند که اگر فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز در نظر گرفته شود، تعداد صاحبان این کسب و کارها بیشتر خواهد شد.

به صورت مشخص، در این ارزیابی صاحبان نزدیک به یک میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام درآمدی حداقلی دارند و در مجموع ۷۰۰ هزار کسب وکار کوچک، متوسط، بومی و استانی در همین بستر فعالند.

احتمال تغییر ساختار سازمان امور مالیاتی

به موجب همین ارزیابی معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی پیشنهاد داده است تا برای مدیریت اجرایی امور مالیاتی کسب و کارهای مجازی، یک اداره کل ویژه حسابرسی در تهران تاسیس شود یا اینکه در سطح ستادی، یک واحد اداری برای پایش، ثبت‌نام و شناسایی این گروه کسب و کارها ایجاد شود.

وضعیت تا به امروز چگونه بوده است؟

پیش از این نیز، سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی از اتمام حجت سازمان متبوعش با اینفلوئنسرهای اینستاگرامی خبر داده بود: اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، باید برای پرداخت مالیات بردرآمد اقدام کنند.

از قرار معلوم، ملاک داشتن نیم میلیون دنبال کننده برای مودی قلمداد کردن، اینفلوئنسرهای ایسنتاگرامی، بند «ذ» تبصره ۶ قانون بودجه است.

در همین راستا، سازمان امور مالیاتی مدعی است که در حال تکمیل و به روز رسانی بانک اطلاعاتی خود از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی است.

تا سال گذشته سازمان امور مالیاتی فهرستی ۲۶۰ نفری از اینفلوئنسرهای ایسنتاگرامی تهیه کرده بود اما در حال حاضر تعداد مودیان حاضر در این فهرست تا ۵۶۰ نفر افزایش یافته است. این گروه از مودیان تا پایان تیر ماه برای ارائه اظهارنامه مالیاتی مهلت داشتند.

تلاش برای شناسایی مودیانی از میان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی بخشی از برنامه دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.