کد مطلب: ۳۸۳۳۳۱

رئیس اسبق اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تقاضا در بازار موبایل به شدت کاهش پیدا کرده است

تقاضا در بازار موبایل به شدت کاهش پیدا کرده است

رئیس اسبق اتحادیه تجهیزات مخابراتی می‌گوید: به دلیل قیمت بالای دستگاه‌های موبایل متقاضی به نسبت سال‌های قبل به شدت کاهش پیدا کرده است. آمار فروش بازار موبایل در سال‌های قبل روی قیمت متوسط و پایین قرار داشت و الان همین آمار هم به شدت کم شده، چرا که مردم توان خرید موبایل پنج میلیون تومانی یا کمتر از آن را ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین آمار سازمان تنظیم مقررات ایران نشان می‌دهد بیش از ۹۳ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.

این آمار در مقایسه با سال ۹۶ که آمار ۸۸ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۳ داشته، رشدی نزدیک به پنج میلیون را نشان می‌دهد. از طرفی ضریب نفوذ تلفن همراه تا پایان سال ۹۷ معادل ۱۱۳.۳۴ درصد بوده که در مقایسه با ضریب نفوذ ۱۱۰.۵۳ درصدی تا پایان سال ۹۶، حاکی از نزدیک به سه درصد افزایش است.

طبق آمار اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، بیشتر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد که تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیشتر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد.

این آمار حاکی از گسترده بودن بازاری به نام موبایل دارد که در چند سال اخیر با رکود بی‌سابقه مواجه بوده است.

حسین کریمی، کارشناس حوزه موبایل و مخابرات معتقد است، تمام مشکلات از مداخله دولت در بخش خصوصی نشات می‌گیرد، چرا که بازار موبایل 100 درصد یک بخش خصوصی است و مسایل مربوط به واردکننده، خدمات دهنده و بعضا به صورت کمرنگ تولیدکننده تماما به بخش خصوصی مرتبط است.

رئیس اسبق اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفتگو با تجارت‌نیوز، می‌گوید: امروزه هزینه قطعات تعمیرات موبایل به قدری سنگین است که بسیاری از افراد به استفاده از دستگاه‌های قدیمی و غیرهوشمند روی آورده‌اند. همین امر موجب شده که میزان خرید و فروش دستگاه موبایل نسبت به سال گذشته بسیار پایین باشد.

او ادامه می‌دهد: به دلیل قیمت بالای دستگاه‌های موبایل متقاضی به نسبت سال‌های قبل به شدت کاهش پیدا کرده است. آمار فروش بازار موبایل در سال‌های قبل روی قیمت متوسط و پایین قرار داشت و الان همین آمار هم به شدت کم شده چرا که مردم توان خرید موبایل پنج میلیون تومانی یا کمتر از آن را ندارند.

به گفته او، موبایل از جلمه کالاهایی است که 100 درصد ارز بری دارد اما بازارش در این سال‌ها بسیار کوچک شده و ساماندهی آن نیز به دلیل دخالت سیستم‌های دولتی نتوانسته شکل درستی به خود بگیرد.

کریمی معتقد است: مشکلات ارز و معضلات و مشکلات واردات و نیز از سویی دیگر مدیریت آشفته بازار موبایل، در ساله‌ای اخیر به شدت این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.