خبر مهم:

کد مطلب: ۳۹۳۰۰۶

حاجی هوا گرمه، خیلی گرمه!

حاجی هوا گرمه، خیلی گرمه!

 وزیر ارتباطات کشور، محمد جواد آذری جهرمی با پاسخ هایی که به کامنت‌ها می‌دهد، یکی از معدود دولتمردانی محسوب می‌شود که در تلاش است صدای مردم باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از کلیک ، آذری جهرمی نمونه بارز مدیر جوانی است که با حرف های جوانان آشناست و درک می کند آنها دقیقا چه می خواهند. نحوه پاسخگویی وزیر جوان به کامنت ها، ما را بر آن داشت تا ذره بین به دست گرفته و سراغ صفحات مجازی او برویم. اگر چه آذری جهرمی در سیاست مردی جدی است، اما شخصیتی شوخ طبع دارد و تا جای ممکن در تلاش است به مردم این موضوع را گوشزد کند: «حاجی منم از جنس شمام!»

با نگاهی کلی می توان به این نکته رسید که جهرمی از صفحات مجازی شخصی خود به درستی استفاده می کند و با موضوعات ترند روز پیش می رود. این موضوع را از شرکت وزیر جوان در چالش فیس اپ گرفته تا اشتراک گذاری پستی از سوریلند و عنوان کردن «اسیر شدیم» می توان به راحتی استنباط کرد.

1 روزهای آخر اسفند 97 وزیر جوان با اشتراک گذاشتن پستی با تصویر پرویز معروف سوریلند نوشت: «خانه‌تکانی هم پروژه‌ایه. به‌خصوص وقتی بخواهی پس از یک هفته پرکار، روز جمعه استراحت کنی و نشود. از صبح زود با کمک پسرها و با مدیریت همسرم حسابی کار کردیم، البته زحمت ما که همواره روی دوش آنهاست و عادت دارند اما من حس پرویز رو داشتم، اسیر شدیم!»

جدا از پست هایی که وزیر جوان با پس زمینه فان در صفحات مجازی خود به اشتراک می گذارد، نمی توان روحیه بخشنده و شوخ او در پاسخ به کامنت ها را نادیده گرفت.

آذری جهرمی تقریبا به صورت رندوم از کامنت های زیر پست های خود به 5 تا 10 کامنت پاسخ می دهد. در نگاه کلی می توان دریافت این پاسخ ها به سوالات متعدد و اعتراضات متفاوت داده می شود و در مواردی در پاسخ به سوالات خنده دار، که پاسخ های خنده دار ردیف می کند.

او در پاسخ به کاربری در توییتر که متنی با مضمون: «همیشه نوبت شما بوده. خوش به حال بستگان و آشنایان شما. با هم بنشینید سر سفره انقلاب و حقوق نجومی بگیرید و میل کنید.»، پاسخ داده : «راستش بستگان من هیچ کدام استارتاپی نیستند و مطمئن باشید هیچ کس از اقوام درجه 1 و 2 و حتی درجه 3 بنده هم در آن حضور ندارند. لیست همه به صورت شفاف روی سایت اعلام می شود. از روز اول و آنلاین.»

آذری جهرمی علاوه بر پاسخ های جدی به سوالات و حرف های کاربران، با حس شوخ طبعی خود پاسخ های جالبی به برخی افراد می دهد که نمونه هایی از آن را برای شما آماده کرده ایم. وزیر جوان با جمله گرمه حاجی معروف است. این جمله را بارها و بارها از او شنیده ایم. از نشست های خبری گرفته تا صفحات مجازی. بیشترین پاسخ های جهرمی با مضمون گرمی هوا با عبارت «حاجی هوا گرمه» بوده که این تکیه کلام در صدر پاسخ های او قرار می گیرد.

2

این پاسخ برای چندین بار توسط وزیر جوان تکرار شده و آن را برای شرایط مختلفی به کار برده است.

3

بارها و بارها در پاسخ به شهروندان با لحنی طنزگونه این عبارت بیان شده و می توان گفت پاسخ های شوخ وزیر جوان به شهروندان، یک سرو گردن جلوتر از بقیه پاسخ ها خودنمایی می کند و در صدر جدول قرار دارد.

توییتی با عنوان: «در اتقافی عجیب امشب در دو نوبت به پسرم گفتم کولر رو خاموش کنه؛ نشانه های پیری؟» یکی دیگر از همان دسته توییت های منحصر به وزیر جوان است که واکنش های جذاب شهروندان را در پی داشته و به گرمی هوا مرتبط شده است و عبارت حاجی گرمه بارها در آن تکرار شده است.

وزیر بارها در پاسخ به شهروندانی که با لحن طنز گونه از عبارت «گرمه حاجی» یا «وزیر هوا چطوره؟» استفاده کرده اند؛ نوشته: «گرمه حاجی، گرم.» این موضوع به «طنز روز» تبدیل شده است، به گونه ای که استوری‌هایی با این مضمون و پاسخ جهرمی در اینستاگرام منتشر شده است.

4

در این میان، آذری جهرمی خود یکی از کامنت های کاربران و پاسخ خود را استوری کرده بود. در پست مربوط به روستای درک، وزیر ارتباطات در پاسخ به «وزیر برو به درک»، گفته است: «من رفته‌ام، شما هم برید. انصافا دیدنیه».

4 3

در کنار اشاره به گرمی هوا، آذری جهرمی به موارد دیگری نیز اشاره می کند که در نوع خود جالب توجه است. برای مثال چند روز پیش ماهواره مخابراتی ناهید 1 آزمایش های خود را به پایان رساند (ماهواره مخابراتی ناهید 1 آزمایش‌های نهایی خود را به پایان رساند). در این میان یکی از کاربران در پست مربوط به این ماهواره به اسم ناهید و علت انتخاب آن اشاره کرده بود که جهرمی در پاسخ گفته است: «اسمه دیگه، گیر نده حاجی. ناهید اسم یک سیاره‌اس»

5

برخی کاربران با اصالت و شیرازی بودن جهرمی شوخی کردند که وی به جای پاسخ تند، با حس شوخ طبعی جواب آن ها را داده است. برای مثال نوشته «البته تخم مرغ دزد شتر دزد میشه اما از اونجایی که حضرتعالی جهرمی هستید و جهرم مهد لیموی جهان هست به کل ضرب المثل تغییر کرد» یکی از کامنت های پست های وزیر جوان است. جهرمی در پاسخ به این کامنت گفته است: «نکته ظریفی بود، در شهر ما لیمو جایگاه ویژه‌ای دارد، به قول همسرم میگه شما جهرمی‌ها اگر میتوانستید هوا هم با لیمو استشمام می‌کردید».

6

شاید یکی از جالب ترین پاسخ های جهرمی مربوط به یکی از کامنت های مربوط به پست او در پاسی از شب باشد. وزیر ارتباطات در گذشته پستی را در ساعت 1 شب منتشر کرده بود که یکی از کاربران به شوخی کامنتی را با مضمون «جواد آقا بخواب» زیر آن نوشته بود. آذری جهرمی نیز در پاسخ به این کامنت گفته بود: «آره واقعا، ولی خوب تازه رسیدم خونه».

7 1

وزیر بارها و بارها با رویه های مختلف عنوان کرده که با فیلترینگ موافق نیست و حضور فعالانه اش در توییتر مهر تاییدی بر این موضوع است.

او رویه توضیح دقیق به شهروندان معترض در اینستاگرام را نیز در پیش گرفته و در پاسخ به شهروندی که نوشته: «آقای جهرمی اگر اختیار برداشتن فیلترینگ شبکه های اجتماعی را ندارید، استعفا بدهید، وزیر بی اختیار نمی خواهیم» پاسخ داده است: «اختیار و مسئولیت با قانون وضع می شود. وزارت ارتباطات از بدو تصویب اساسنامه اش چنین اختیاری نداشته و ندارد. نه بنده بلکه هیچ وزیری به تنهایی چنین اختیاری ندارد. البته جمع شش وزیر در کارگروه تعیین مصادیق رای دارند که این کارگروه مدت هاست تشکیل نشده است.»

در بررسی کامنت‌ها متوجه می‌شویم وزیر به صورت آنلاین در روزهای عید نوروز همراه مردم بوده و رفع مشکلات را به صورت آنلاین گزارش داده است. یکی ار کاربران زیر یکی از پست هایی که وزیر در روزهای سیل به اشتراک گذاشته، نوشته: «الان زنگ بزنیم ایلام کار حله؟ وصل میشه؟» وزیر بلافاصله پاسخ داده: «بله یک ساعتی است که ارتباط برقرار شده است.»

در یکی از پست‌های اینستاگرام وزیر با اشتراک گذاشتن پستی خبر داده یک ساعتی فرزندش را گیم نت برده است. شخصی با نام طاها کامنتی با این مضمون نوشته: «ما می رفتیم گیم نت برمی گشتیم کتک می خوردیم! اون وقت شما خودتون بچه تون رو می برید گیم نت؟» وزیر جوان در پاسخ صادقانه نوشته: «ما بچه بودیم گیم نت نبود؛ نهایتا بعضی ها در خانه اتاری داشتند.»

او در پاسخ به شهروندی که در زیر پست مربوط به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی وزیر نوشته: «شرافتا تاکسی اینترنتی؟ اون ماشینای ضد گلوله هم همش مال منه» نوشته: «پیدا کردی واسه خود خودت!»

وجه طنزگونه و صد البته پایه بودن وزیر، در شوخی زیر یکی از پست های اخیر اینستاگرامش کاملا مشهود است. جهرمی در کنار حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در حالی که در گوشی خود نکته ای را به وزیر نشان می دهد، نشسته و یک شهروند شوخ نوشته: «حاجی داری براش فیلتر شکن نصب می کنی؟» وزیر در پاسخ نوشته: «پشنهاد جالبیه!»

8

کاربری در توییتر زیر یکی از پست های وزیر ارتباطات نوشته: «جواد جان توییتر چرا نصف شبی ریپ میزنه؟!» وزیر در پاسخ نوشته: «شمعش مشکل داره حتما!»

کاربر دیگری زیر یکی از پست های وزیر که دستش در بغل گوشش حائل شده، نوشته: «جناب وزیر اذان می گی؟» وزیر در حالی که شکلک خنده ای را ضمیمه پاسخش کرده، نوشته: «اذان هم می گم اما نه در این عکس! زاویه نگاهتون جالب بود.»

9

زیر یکی از پست های وزیر جوان در برج میلاد شهروندی نوشته: «کنسرت آذری جهرمی، برج میلاد» وزیر در پاسخ نوشته: «نه شرمنده صدای من خوب نیست، روی من حساب نکنید!».

شهروند دیگری زیر پست مربوط به بازی فوتبال وزیر با پیشکسوتان عرصه فوتبال نوشته: «آقای وزیر یه ذره لاغرتر بشی می تونی بری تیم ملی!» آذری جهرمی در پاسخ صادقانه نوشته: «12 کیلو در 5 هفته کم کردم، اما تیم ملی جای بزرگان فوتباله».

شهروند دیگری زیر یکی از پست‌ها نوشته: «جناب جهرمی تا سنندج تشریف میارید و سری به خانه فقیرانه ما نزدید تا در خدمت باشیم بزرگوار.» وزیر بزرگ منشانه در پاسخ نوشته: «آدرس نداشتم، بزرگوارید.»

در یکی از پست هایی که جهرمی با عنوان شرکت در سه شنبه های بی دود به اشتراک گذاشته، شخصی با نام اکبری نوشته: «دکتر کفشت رو هم عوض می کردی مثل پیرهنت که تو پاستور عوض کردی. در ضمن سربالایی با دوچرخه برقی خیلی هم سخت نیست ها!»

وزیر در پاسخ نوشته: «شارژ نداشت باطریش حاجی!»

آذری جهرمی بارها و بارها تلاش کرده ثابت کند از جنس مردم است و دغدغه هایش با دغدغه های مردم یکی است. تلاش کرده با همین صحبت ها، با همین شوخی ها و با همین نگاه رو در رو و نه نگاه از بالا به پایین؛ به مردم ثابت کند که در کنار آنهاست. وزیری که می تواند با یک بلاک ساده کار را تمام کند، ترجیح می دهد برای مردم توضیح دهد. وزیری که می تواند با بستن کامنت ها به راحتی حرف هایش را بزند، ترجیح می دهد کامنت ها را پاسخ دهد و با زبان بی زبانی بگوید: من هم یکی از خود شما هستم.

حرف آخر اینکه وزیری که در کنار جدیت در برخورد با کسانی که حق الناس را ضایع می کنند، مطالبه‌گر حقوق مردم است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.