کد مطلب: ۶۸۳۲۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید و فروش اینترنتی سیگار قانونی است؟

خرید و فروش اینترنتی سیگار قانونی است؟

فروش اینترنتی سیگار براساس قوانین وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است. اما به تازگی فروشگاه‌های اینترنتی مانند اسنپ فود به راحتی اقدام به فروش آن می‌کنند. آیا این کار قانونی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس قوانین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خرید و فروش اینترنتی سیگار غیرقانونی محسوب می‌شود. این در حالیست که به تازگی اسنپ فود دوباره اقدام به فروش اینترنتی سیگار کرده‌است.

ماجرا از این قرار است که فروش دخانیات در فروشگاه‌های اینترنتی به دستور وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده‌بود. اما فروشگاه اسنپ فود به تازگی فقط با دریافت یک کد ملی اقدام به فروش دخانیات می‌کند.

فروش اینترنتی دخانیات به معنای تبلیغ آن

افراد با خرید اینترنتی سیگار دسترسی راحت‌تر و متنوع‌تری به این محصول دارند. بنابراین به خرید سیگار تشوبق می‌شوند. در حالی که در حوزه فروش محصولات دخانی ضوابطی در قانون وضع شده‌است. ازجمله ممنوعیت تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و تحریک افراد به استعمال دخانیات.

بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره اعلام کرد که فروشگاه‌های اینترنتی اجازه فروش دخانیات ندارند و فروش آن مورد تایید ستاد کشوری کنترل دخانیات نیست.

چندی پیش رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره گفت: «در ماده سه این قانون آمده‌است هر اقدامی که مصداق تبلیغ باشد، ممنوع است و طبق ماده دو قانون که وظیفه ستاد بود که تعاریف شمول و ویژگی‌های تبلیغات را تعیین کند. این موضوع تدوین شد و در سال ۱۳۹۳ به تایید رییس جمهور رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

ولی‌زاده اضافه کرد: در این دستورالعمل اجرایی، موضوع فروش اینترنتی محصولات دخانی به معنای تبلیغ بیان شده و انجام این کار نیز ممنوع است. طبق همین قانون، فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال هم ممنوع است. فروش دخانیات در پلتفرم‌های اینترنتی باعث خواهد شد تا نوجوانان نیز اقدام به خرید دخانیات کنند و این موضوع نقض قانون است.

از سوی دیگر خرید و فروش سیگار در فروشگاه‌های فیزیکی نیز به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و در صورت تخلف فروشگاه اعمال قانون خواهد شد. اما یک فرد زیر سن قانونی با وارد کردن کد ملی والدین یا فرد بالای ۱۸ سال، می‌تواند به راحتی به سیگار دسترسی داشته‌باشد.

فروش اینترنتی سیگار غیرقانونی است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در ادامه گفت:«حتی فروش دخانیات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ممنوع است و وزارت بهداشت با این موضوع مخالفت کرده‌است و تاییدیه برای فروش دخانیات در این مراکز داده نشده‌است.»

او توضیح داد:«هدف ما اجرای قانون و کاهش دسترسی به دخانیات و نظارت بیشتر بر این موضوع است. اما اگر ما فروش دخانیات از طریق فضای مجازی را نادیده بگیریم عملا به موضوع مصرف بیش از پیش دخانیات دامن زده‌ایم. به‌طوری که این محصولات به راحتی درب منزل تحویل افراد و حتی کودک یا نوجوانان خواهد شد.»

این مسئول اضافه کرد: «ضوابط خرید و فروش و نگهداری مواد دخانیات را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب کردیم. براساس این مقررات ابلاغ شده، موضوع فروش اینترنتی به عنوان تبلیغ کالای مواد دخانی ممنوع اعلام شده‌است. همچنین، تاکید شده که همه عوامل و فروشندگان مواد دخانی نباید از طریق اینترنت اقدام به فروش مواد دخانی کنند.»

ولی‌زاده با انتقاد از قوانین این حوزه و اجرای سلیقه‌ای قانون توضیح می‌دهد: «قوانین در این حوزه زیاد است و در آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات نیز فروش مواد دخانی از طریق اینترنت ممنوع شده‌است. فروش مواد دخانی توسط افراد حقیقی و حقوقی بدون داشتن پروانه فروش ممنوع است. حتی در فروشگاه‌ها استفاده از دستگاه‌های فروش دخانیات نیز ممنوع است. متاسفانه حمایت‌های لازم در حوزه کاهش مصرف دخانیات کم است. اما حمایت از توسعه بازار دخانیات حمایت زیادی می‌شود که این موضوع به دغدغه‌ای برای وزارت بهداشت تبدیل شد‌ه‌است.»

با وجود اینکه وزارت بهداشت خواستار توقف فروش اینترنتی سیگار شده‌، اما همچنان سیگار در سوپرمارکت‌های اسنپ فود به راحتی به فروش می‌رسد. باید دید آیا نهادهای نظارتی به این موضوع وارد می‌شوند یا نه. از طرف دیگر باید دید اسنپ‌فود چگونه مجوز فروش محصولات دخانی را کسب کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.