کد مطلب: ۴۶۷۸۴۴

روایت مخاطبان تجارت‌نیوز از افت کیفیت خدمات یک فروشگاه اینترنتی

اجناس دیجی کالا ارزان است؟

اجناس دیجی کالا ارزان است؟

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا، در میان مخاطبان تجارت‌نیوز، موافقان و مخالفانی دارد که نظرات خود را با این رسانه در میان گذاشته‌اند.

تجارت‌‎نیوز چندی پیش گزارشی را در مورد خرید از دی جی کالا منتشر کرد. در این گزارش، به انتقاداتی که کاربران در مورد خرید از بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی ایران، در فضای مجازی منتشر کرده بودند، اشاره شده بود.

تقلبی یا خراب بودن محصولات، فرایند مرجوعی و بازگشت مبلغ، تاخیر در ارسال و هزینه گاه بالای آن، گران‌تر بودن قیمت برخی محصولات در سایت نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی دیگر، تاثیرگذاری این سایت بر افزایش قیمت‌ها در برخی بازارها، تخفیف‌های غیرواقعی و نظارت نکردن بر کیفیت محصولاتی که به فروش می‌رسد، بخشی از گلایه‌های کاربران است.

دیجی‌کالا در پاسخ به برخی از این موارد توضیحاتی را ارائه کرده است. برای مثال به مشکلات مربوط به مرجوعی کالاهایی که بسته‌بندی پلمپ شده داشته و باز شده‌اند‌ اشاره کرده و مدعی شده است که در تعیین قیمت‌ها دخالتی ندارد، قیمت‌ها را فروشندگان تعیین می‌کنند و فقط برای آنها بازه‌ای را مشخص می‌کند.

در این گزارش همچنین، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی و ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، توصیه‌هایی را در مورد خرید از دیجی‌کالا مطرح کرده‌اند. رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی نیز از مریت‌های خرید اینترنتی گفته است.

مخاطبان تجارت‌نیوز نظرات موافق و مخالفی در مورد خرید از این سایت دارند.

از خرید خود راضی هستیم

برخی از مخاطبان، تجربیات خوب خود در مورد خرید از دیجی‌کالا را با دیگران در میان گذاشته‌اند.

«دیجی عالیه‌، قیمت‌هاش چون به‌روز هست نسبت به بازار گرونتره گاهی وقتا، ممکنه همون جنس رو مغازه‌ای چون خرید قبلش بوده ارزونتر بده، ضمنا شگفت‌انگیزش هم خیلی خوبه»

«عالیه من همیشه خریدهایم را از دیجی می‌کنم. عالیه چیزهایی که بیرون پیدا نمیشه دیجی داره.»

«دیجی کالا اگر گران بفروشد، به خاطر گارانتی و خدمات پس از فروشی هست که داره. محصولات با کیفیت داره. اگر تقلبی باشن به خاطر فروشنده‌هاست. فقط گوشی‌هاش کمی گرون هستند همین. برای همین خریدهام رو از دیجی کالا می کنم.»

«من 4سال است که بسیاری از خریدهایم را از همه نوع جنس از دی جی کالا تهیه می‌کنم. 99 درصد کالاها و مواد خوراکی از کیفیت خوب و قیمت مناسب برخودار است. تنوع کالا بسیار خوب است. سرعت این مجموعه در مورد مرجوعی بسیار عالی و محترمانه است.»

«من خودم شخصا از دیجی کالا خرید کردم و می‌کنم. یک چیز را فهمیدم. دیجی به خاطر تنوع کالاها، مشتری دارد، نه قیمت. بعضا قیمت‌ها همسان بازار هست یا بیشتر. اما تنوع جنس در دیجی کالا موج می‌زنه. مثلا یک قطعه خودرو از دیجی می‌خریم فلان قیمت، همون قطعه در خیابان شهناز شیراز ۱۵ تا ۲۰ هزار تومن ارزانتر هست. اما چون تنوع در نوع برند دارد، مشتری جذب می‌کند.»

«دیجی کالا هم جنس خوب داره. هم جنس بد. هم جنس ارزون داره هم گرون. من بارها خرید کردم ازش و چند بار هم بوده مشکل داشته و مرجوع کردم، بدون هیچ مشکلی. در کل مشتری مداریشون بد نیست. به طور کلی اجناس کوچولو به جز موارد تزیینی، قیمت بهتری نسبت به بازار دارن. جنس های بزرگ نسبتا گرون تر از بازار هستن. کلا باید یه سرچ بزنین تا قیمت منصفانه گیر بیارین راحت.»

«من بیشتر از چهار ساله مرتب از دی جی کالا خرید می‌کنم. تقریبا همه نوع محصولی هم خریدم. من به راحتی محصولی که باب میلم نبوده مرجوع کردم. مشخص بودن زمان ارسال کالا خیلی خوبه. اینجوری نگران این نیستم که بسته برسه و من خونه نباشم … همه نوع محصولی وجود داره. من خریدام رو جمع می‌کنم و یه بار انجام می‌دم. اینجوری دیگه نیاز نیست هزینه ارسال بدم … در مورد قیمت باید خودتون دقت کنید چون محصولاتی داره گرونتر از بازار و محصولاتی ارزونتر … یه مشکلی که سایت‌های دیگه دارند به روز نبودن سایتشون هست. خیلی ها نوشتند … زمانی که می‌خوای سفارش بدی می‌گه موجود نیست، در حالی که تو سایت قیمت زده. من تا حالا با دی جی کالا این مشکل رو نداشتم.»

«تنها سایتی که خرید ازش از هر لحاظ خیالم راحته دیجی کالاست. تنها ایرادی که داره به فروشندگان محصولات در این سایت، سختگیری کافی انجام نمی‌شه و طرف میاد جنس های تقلبیش رو هم اینجا می‌فروشه. الان ولی خیلی کمتر شده. اون فروشنده رو هم در صورت فروش جنس تفلبی بلاک و جریمه می کنه.»

«من حدود دوسالی می‌شه از دیجی کالا خرید می‌کنم. خدایی هیچ وقت کم نزاشته. اگه هم کالا مشکل داشته باشه سریع مرجوع می‌کنه و پولتون رو برمی‌گردونه.»

«من چند ساله که مدام از دیجی کالا خرید می‌کنم. واقعا راضی بودم. اما برای من قیمت مهم نیست. جنس‌های خیلی خوبی داره و همه ی اجناسش اصل هستن.»

«بنده اعتراض‌هایی که نسبت به دیجی کالا می‌شه رو صد در صد رد می‌کنم، به این دلیل که بارها اجناس خریداری شده رو پس فرستادیم و با کمال میل پذیرفتند و پولش رو برگشت دادند … و [مشتریان] اگر جنسی معیوب بود می‌تونن پس بدن و مجدد بخرن …»

«در شهری که من زندگی می کنم اکثر محصولات یا قیمت هاش با دیجی یکی بوده و یا کمی بیشتر، نمی دونم دوستان چرا اینقدر کم لطفی می کنن. برخی محصولاتی که من می خوام هم تو شهر ما به سختی گیر می‌یاد ولی به راحتی می تونی از دیجی بگیری، جالب اینجاست خود فروشندگان مغازه دار هم از این سایت برخی محصولاتشون رو می خرن میذارن ویترین. تنها ایراد دیجی فروشنده هایی هستن که در دیجی محصولاتشون رو هر چی می خوان قیمت میزنن …»

گلایه از قیمت‌های بالا و اجناس تقلبی

در مقابل، برخی کاربران نیز تجربه خرید خوبی از سایت دیجی‌کالا نداشتند.

«متاسفانه هیچ نهادی، نظارت دقیقی به اینا ندارن. هر جور بخوان خودشون قیمت گذاری می‌کنن و جنس‌های تقلبی را می‌فروشن به جای کالای اصلی و در صورت اعتراض فقط به منشی هاشون یاد دادن که زود عذرخواهی کنید قضیه را فیصله بدین که شکایت نکنن.»

«دیجی کالا قیمت ها رو بالا پایین می‌کنه تا شما رو مجبور بکنه بخرید. مثلا اگر یه محصولی رو چند روز رصد کنید که بخرید قیمتش تغییر می‌کنه اما فقط برای شما تغییر می‌کنه. اگه بدون لاگین به حساب دیجی کالا و از مرورگر دیگه استفاده کنید، می‌بینید که قیمتی که شما می‌بینید با قیمتی که دیگران می‌بینند متفاوته. در خصوص موجودی و ناموجود شدن هم همین بساطه.»

«متاسفانه دی جی کالا از فتوشاپ استفاده می‌کنه، وقتی اقلام سفارشی تحویل می‌گیری متوجه عدم تطابق خواهی شد، از رنگ تا کیفیت و …»

«بنده چندین بار خرید داشتم اما در آخرین خرید، زمانی که کالا بدستم رسید و بسته را باز کردم محصول آنی نبود که در تبلیغات سایت نوشته شده بود یعنی طوری ارائه شده بود که شما تصور می‌کردی که بهترین گزینه را انتخاب کردی. پس از تماس با پشتیبانی کاربر، از مرجوع نمودن آن استنکاف کرده بدلیل باز شدن بسته. سوال اگر بسته باز نشود، شما از کجا متوجه می‌شوید که کالا همانی نیست که انتظارش را داشتی؟ از اون تاریخ دیگر از دیجی کالا بدلیل عدم رعایت اصل اولیه مشتری مداری که شعار می‌داد خرید نمیکنم…»

«مشکل دیجی کالا نداشتن رقیب هست … به کاربر اهمیتی نمی‌ده و پشتیبانی خیلی ضعیفی داره که دسترسی برای هیچ کاری ندارند، کالاهایی که موجود نیستن یک هفته از زمان سفارش تا ارسال زمان هست ولی در روز ارسال مشخص می‌شه که کالا موجود نیست و مثلاً با موجود نبودن یک کتاب ده هزار تومانی کل سبد خرید ویرایش میشه و زمان ارسال تغییر می‌کنه بدون هماهنگی با کاربر…»

«قیمتش از سایر سایت‌های خیلی بالاتره. لاستیک ماشین خریدم از بازار صد هزار گرونتر حساب می‌کنند. به غیر از هزینه پستی.»

«خیلی نسبت به بازار قیمتش گرونتره. من خرید جهیزیه انجام می‌دادم، به فروشنده می‌گفتم چند قلم جنس خریدیم تخفیف بدید، می‌گفت برید قیمتا رو با دی جی کالا مقایسه کنید و به همین بهونه تخفیف نمی‌دادن. اثر منفی واقعا گذاشته روی بازار.»

«باتوجه به نوسانات اخیر ارز و گرانفروشی، کالای مورد نظرم از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را به همراه عکس و تفاوت قیمت با سایت مشابه دیگر، به سامانه ۱۲۴ گزارش کردم ، هیچ نهادی پیگیر نیست نه اینکه تو کشور به علت سرعت و کیفیت ارسال کالا خیلی معروف شده، هر جور دل مدیرش می‌خواد تعیین قیمت می‌شه و متاسفانه به سبب تبلیغات در سایر سایت ها، در گران کردن کالاهای سایت های مشابه هم، خیلی موفق عمل کرده.»

«قیمت عرضه دیجی کالا با صاحبان کالا در فروشگاه و مغازه ها تفاوت فاحشی دارند و هیچ نظارتی هم نیست. به نوعی، خود دیجی کالا باعث گرانی روز افزون در بسیاری از اجناس شده، از دستگاهای نظارتی استدعا دارد رسیدگی فرمایند.»

«متاسفانه برخی کالاها در دیجی کالا تقلبی هستن. منظورم کالای بی کیفیت نیست، منظورم کالای کپی از یک برند هست و این خوب نیست. ممکنه برندی باشه که کلا کیفیت نداره، اینجا من خریدار تصمیم می‌گیرم آیا بخرم یا نخرم. ولی وقتی برند معروفی رو می‌شناسم و از دیجی کالا خرید می‌کنم، انتظار ندارم تقلبی اون برند به دستم برسه. بهتره دیجی کالا نظارت بیشتری داشته باشه.»

«من از دیجی کالا تا حالا خرید داشته ام و می‌توانم بگویم که در اکثر اجناس اختلاف قیمت وجود دارد، البته گرانتر و خلاف تعرفه مصوبه دولت اجناس … یافت می‌شود .دیجی کالایی که می‌خواهد وارد بورس هم شود باید سابقه درخشانی داشته باشد. حال بماند این نکته که جنس را ندیده خرید کنیم، ممکن است مشکل دار از آب در آید هر چند ضعف از فروشنده است. به هر حال، نظارت دستگاه ذیربط در خصوص گرانفروشی خیلی بیشتر از اینها باید باشد که متاسفانه در حد اخبار در تلویزیون است.»

افت کیفیت خدمات

تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز نیز معتقدند، دیجی‌کالا در گذشته خدمات بهتری داشته و اکنون افت کرده است.

«من از مشتریان قدیمی دی جی کالا هستم و البته در ۳ ماه گذشته هیچگونه خریدی از آن نداشته ام و با مقایسه گذشته تا کنون باید بگویم که فروشگاه دی جی کالا با افت شدید کیفیت خدمات روبرو هست و دیگر مشتری‌مداری برایش اهمیت ندارد و فقط به فکر درآمد بیشتر می باشد. قیمت تضمینی ندارد و در صورت گران شدن کالایی در بازه زمانی خرید تا فرستادن آن، فرستادن بسیاری از سفارشات را به عمد انجام نمی دهد تا شما آن را لغو یا جایگزین کنید. بسیاری از کالاهای دریافتی با آنچه در سایت نمایش داده شده، متفاوت است. در بسیاری موارد، نظرات مخالف را حتی اگر درست باشند، نمایش نمی دهد …»

«دیجی کالا قبلاً خیلی خوب بود الان متاسفانه بعضی از کالاهایی که از طرف فروشندگان می‌فروشد تقلبی هست. چند مورد برای خود من پیش آمده ضمنا در دورانی که قیمت‌ها زیاد نوسان و افزایش داشت کالاهای با موجودی و فروخته شده و در حالیکه پول کالا را هم کامل دریافت کرده بود، نزدیک موعد تحویل اعلام می‌کرد قابل تحویل نیست. پول دریافتی را هم چند روز نگه می‌داشت و بعد پس می داد و هم از نگهداشتن پول استفاده می‌کرد و هم کالا را که گرون شده بود تحویل نمی داد. خلاصه دیجی کالا نیاز به رقیب داره وگرنه تبدیل به ایران خودرو و سایپا میشه یعنی یک شرکت ورشکسته که با انحصار و رانت سرپا نگهداشته شده.»

«قبلا دی جی کالا خوب بود الان وجه هم پرداخت می‌کنی و مثلا ۱ هفته بعد قراره بیارند، ۱ روز مانده به تحویل مسج می‌یاد که متاسفانه نمی‌تونیم جنس خریداری شده رو براتون بفرستیم. مثالش من لاستیک خریدم که این بلا رو اورد سرم و گفتند لاستیک گرون شده در صورتیکه اگه از دی جی کالا اون موقع نمی‌خریدم و از بازار تهیه می‌کردم، همان لحظه اش جنس رو تحویل می‌گرفتم و این ضرر رو از دی جی کالا نمی‌کردم. در صورتیکه من تا الان و تو این چند سال بارها از دی جی خرید کردم و آخرش بجای وفاداری و مشتری مداری اینطوری کردند…»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهسا

    اکثرکالاهای دیجی کالا؛با کیفیت نامناسب و نسبت به کیفیت ،گران می باشد؛ عکس کالاها هم تاحدودی با کالاها ی ارسالی متفاوت می باشد. در بازار همین کالاها را با قیمت مناسب تر می توانید پیدا کنید

  • جعفر

    دیجی کالا چند سالی بسیار عالی بود ولی چند وقتی است که تغییر رویه داده و خرید از آن با اما و اگر همراه شده است . به طور مثال کالایی را که دیجی کالا 5/160/000 تومان قیمت زده بود من از مغازه ای در تجریش 1/850/000 تومان خریدم . در هنگام خرید از فروشنده درخواست تخفیف کردم و او موبایلش را آورد و قیمت دیجی کالا را نشانم داد و گفت ببین ما چه قدر ارزان تر می دهیم . به عبارت دیگر دیجی کالا چند وقتی است به مرجع اثبات ارزان فروشی مغازه ها تبدیل شده است . حیف این فروشگاه خوب اینترنتی که فدای زیاده طلبی و راحت طلبی و غرور گردانندگانش شد و برای کسب درآمد به کارهای صوری ( مثل دیجی پی و فروش نیابتی ) روی آورد . در زمانی که دیجی کالا به این روز نیفتاده بود از هر نظر نمونه بود .چرا ما در دنیا فروشگاه هایی داریم که سال های سال فعالیت می کنند و هر روز بهتر از دیروز اند ولی در کشور خودمان شاهد صعود و سقوط های ناگهانی آن ها هستیم (مثل بامیلو) .

  • وحید

    دیجی کالا عالیه خودتون هم میدونید. حسودی نداره که عزیز من

  • ناشناس

    اگر جایگزین دیگری برای دیجی کالا موجود شود ادامه روند خرید از این فروشگاه اشتباه محض است!! ارسال کالای دست دوم یا مرجوعی توسط دیگران برای مشتریان دیگر، واریزهای تقطیع شده به حساب مشتریان در عوض بازگرداندن یکجای پول، فروش کالاهای غیر اصلی بجای اصل، عدم رعایت تحویل کالا در بازه های زمانی مقرر، استفاده از کادر غیر متخصص در پاسخگویی که تنها بصورت رباتیک یک جمله یا عبارت را بدون توجه به سابقه خرید و آشنایی کامل مشتری با چنین سازمانی دائماً تکرار می کنند، انبارداری ضعیف، عدم درج اطلاعات دقیق کالاهای ارائه شده، که گاه به نظر می رسد نویسنده حتی کوچکترین اطلاعی از واحدهای اندازه گیری ابتدایی، که چه بسا یک کودک نیز بخوبی می داند، نداشته است، تحویل کالای معیوب یا شکسته به مشتری، لاقیدی و عدم کنترل دقیق بر عملکرد این سازمان و توجه به نارضایتی ها از سوی دستگاههای نظارتی، فروش کالاها با ارقامی بیش از سایتهای اینترنتی دیگر که ممکن است بصورت کوچکتر فعالیت کنند، عدم جابجایی و حمل مناسب کالا و در یک کلام سعی در بروز رسانی بدون در اختیار داشتن دانش و نیروی کافی که این سالها تنها با تکیه بر آزمون و خطایی که مشتریان تنها قربانیان آن هستند در حال انجام بوده است! دروغ در عوض مشتری مداری تنها چیزی است که این روزها این سازمان یا موسسه یا نهاد یا هر اسم دیگری که بتوان بر روی آن نهاد بر آن تکیه زده است!!!!!

  • حسین اسکندری

    قبل ازخریدازدیجی کالا بایدازبازارقیمت گرفت ومقایسه کرد البته مشکلاتی هم هست اماتنوع محصول خوب هست ومن تاحالاکه خریدکردم مشکلی نداشتم

  • ناشناس

    متأسفانه دیجی کالا تنها به سود خود فکر می کند و مشتری مداری تنها یک شعار پوچ است.تیم پشتیبانی فوق العاده ضعیف که هیچ پاسخ درستی به مشتری نمی دهند و واحد شکایات هم به هیچ عنوان حاضر به پذیرش خطا نیست.سفارس را چهار روز دیر به دست من رساندند و جالب است من سه بار تقاضای لغو ارسال و عودت مبلغ اجناس خریداری شده داشتم اما نهایتاً اجناس را با تأخیر فرستادند!!جالب است گفتم من در خانه نیستم و شما هم نمی گویید چه زمانی اجناس ارسال می شود،فرمودند این مشکل ما نیست!!!!من قبول دارم گاهی در فروش اینترنتی مشکل پیش می آید اما متأسفانه دریغ از یک عذرخواهی خشک و خالی و من نیز اعتماد خود به دیجی کالا را از دست دادم چون متأسفانه دیجی کالا مشتری مداری را فراموش کرده است.

    • ناشناس

      مطمعن باشیدچیزی بنام ارزان دردیجی کالانیست
      مثلاسرویس قابلمه درتبریزتولیدمیشودخودکارخانه قیمت داذه دردیجی کالاازخودشرکت ارزانتره
      یاجنس تقلبی میفرستن یامارک دیگرویاشبیه ان حنس راجایی دیگرمیسازندباجنس بسیاربد

  • علی شکری

    دیجیکالا فقط خرید اول یا با کد تخفیف کالاهای شناخته شده برند یا فروش ویژه یا شگفت‌انگیز اینا عالیه البته تو بازار هم قیمت بگیرین

  • ناشناس

    کلا دیجی عالیه ولی خیلی نوسان زیاده دقیقه ای قیمت موبایل تغییر داره متاسفانه

  • ناشناس

    سلام اجناس دی جی کالا گرانترازبازاراست مثلایه گوشی موبایل6میلیونی راحت دردیجی کالا6250000قیمت خورده

  • مریم

    من یه قلم نوری خریدم به قیمت یک میلیون و نیم دیروز دستم رسیده امروز قیمتش در دیجیکالا شده یک میلیون ! پانصد هزار تومن من کجا رفت ؟ یعنی چی اینکارا ؟